استاندار آذربایجان غربی:باید شرایطی فراهم آورده شود تا با راه اندازی مراکز و شهرک‌های اشتغال برای جذب و بکارگیری افراد مبتلا ،بسترهای بازگشت به اعتیاد مسدود شود.
کد خبر: ۲۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲ 09 April 2015

استاندار آذربایجان غربی:باید شرایطی فراهم آورده شود تا با راه اندازی مراکز و شهرک‌های اشتغال برای جذب و بکارگیری افراد مبتلا ،بسترهای بازگشت به اعتیاد مسدود شود.

به گزارش تابناک ارومیه،عدم اشتغال یکی از زمینه های جذب جوانان به اعتیاداست.بیکاری زمینه بروز رفتارهای ناهنجار اجتماعی و جذب جوانان به مواد افیونی را افزایش میدهد.حال به نظر میرسد برای سالم نگه داشتن کسانیکه از دام اعتیاد رهایی یافته اند لازم است تا زمینه اشتغال فراهم شود تا راه برگشت این افراد به اعتیاد تنگ تر گردد.

اما برای مبارزه با اعتیاد ،باید زنجیره مبارزه تکمیل باشد.برای مبارزه با این معضل اجتماعی باید به صورت زنجیره وار در خصوص ورود مواد مخدر، کاهش تقاضا، آسیب، درمان معتادین و آخرین حلقه این زنجیر اشتغال و مراقبت های پس از خروج از ترک است وارد عمل شد تا بصورت ریشه ای با این اعتیاد و مواد مخدر مقابله شود و یکی از مهمترین مراحل برای جلوگیری از بازگشت دوباره این است که باید پس از پاکسازی اقداماتی صورت گیرد که این افراد دوباره آلوده نشوند.

رهایی از بیکاری از اقدامات موثر در این امر میباشد.بسیاری از جوانان با وجود داشتن مهارت و حرفه اما بدلیل مشکلات اقتصادی و نبود منابع مالی امکان فعالیت ندارند.برخی نیز بنابه دلایل مختلف از هیچ مهارت و حرفه ایی برخوردار نیستند.

طرح حرفه آموزی و بازگرداندن کسانیکه از اعتیاد رهایی یافته اند ،طرحی در خور تحسین است.طرحی که میتواند ،امید و زندگی را در دل معتادین و خانواده آنها روشن کند.البته باید گفت تنها آموزش کافی نیست لازم است تا حمایتهای پس از آموزش نیز ادامه داشته باشد تا فرد معتاد بطور کامل از رفتار قبلی خود دور گردد.

بطوریکه قربانعلی سعادت در پنجمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی در تاریخ 21 دی ماه 93 با تشریح وضعیت نابسامان بهبودیافتگان بعد از ترک اعتیاد اظهار داشت: باید شرایطی فراهم آورده شود تا با راه اندازی مراکز و شهرک‌های اشتغال برای جذب و بکارگیری این افراد بسترهای بازگشت به اعتیاد مسدود شود.

وی گفت: سالم‌سازی و بازگرداندن معتادین بهبود یافته و زندانیان پس از طی دوران محکومیت به عرصه خانواده، جامعه و اشتغال یک ضرورت مورد تاکید است.

سعادت افزود: حمایت، مراقبت و برنامه‌ریزی برای فعالیت و اشتغال زندانیان و معتادین بهبود یافته از وظایف و تکالیف مهم مدیران و مسئولان است بنابراین انتظار می‌رود در این‌باره طرح‌ها و پیشنهادات لازم توسط اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ارائه شود.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: شناسایی و برنامه‌ریزی برای گروه‌های آسیب پذیر جامعه نیز باید به دقت انجام شود چراکه در جامعه برخی گروه‌ها و اقشار وجود دارند که بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد قرار دارند به همین خاطر لازم است این گروه‌ها بصورت دقیق و علمی، مورد بررسی و شناسایی قرار گیرند و برای کاهش تهدیدات در میان آنها برنامه ریزی شود.

همچنین در این ارتباط سردار محمد شرفی روز پنجشنبه در گفت و گوی خبری گفت :در این زمینه ادارات کل فنی و حرفه ای، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کار آفرینان حوزه درمان مشارکت می کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 144 کمپ ترک اعتیاد در استان وجود دارد و تاکنون 17 هزار نفر در این کمپ ها در چرخه درمان قرار گرفته اند.علاوه بر این تعداد، یک واحد کمپ ترک اعتیاد دولتی نیز در ارومیه مشغول فعالیت است که معتادان متجاهر یا افرادی که حاضر به ترک نیستند، توسط پلیس دستگیر و با هماهنگی مقام های قضایی به این کمپ ارجاع داده می شوند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود بیش از 19 هزار نفر از اقشار مختلف مردم تاکنون با مراجعه به این مراکز و قرار گرفتن در چرخه درمان، تحت مداوا قرار گرفته و سلامتی خود را بازیافته اند.

سردار شرفی گفت: در زمینه درمان و پیشگیری طرح هایی توسط نیروی انتظامی در دست اجراست که بر اساس آن باید هشت درصد مردم جامعه زیر پوشش آموزش مهارت های زندگی قرار گیرند که بر همین اساس فرماندهی انتظامی استان توانسته است در یک سال گذشته، این میزان را به 16 درصد افزایش دهد.

وی افزود: در سال گذشته 145 باند تهیه و توزیع مواد مخدر در استان شناسایی و منهدم و چهار هزار نفر توزیع کننده نیز دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند.

اعتیاد، مهمترین معضل اجتماعی در دنیای امروز به شمار می رود و فعالیت های زیادی در راستای پیشگیری، مبارزه با اعتیاد در ایران انجام می گیرد و در سالهای اخیر، موضوع درمان معتادان و بازگرداندن آنها به جامعه بسیار مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.

در حوزه مبارزه، در سال گذشته افزون بر سه هزار و 500 کیلوگرم انواع مواد مخدر در آذربایجان غربی کشف و چهار هزار نفر قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر نیز دستگیر و تحویل مقام قضایی شده اند.

در راستای مبارزه با سوداگران مرگ در طی سه سال گذشته بیش از 22 تن انواع پیش سازهای مواد مخدر در این استان با تلاش ماموران نیروی انتظامی کشف و ضبط شده است.

سردار شرفی همچنین بر اهتمام انتظامی آذربایجان غربی در راستای ارائه مشاوره به مراجعه کنندگان اشاره کرد و ادامه داد: در تمامی کلانتری های شهری استان مرکز مشاوره و مددکاری وجود دارد که در زمینه های مشاوره به مراجعه کنندگان خدمات لازم را ارایه می دهند .

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی آمار مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در سال 93 را پنج هزار و 128 نفر عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بیش از سه هزار نفر از مشاوره خانوادگی، 717 نفر از مشاوره انتظامی، 654 نفر از خدمات مددکاری و 752 نفر از خدمات روانسنجی استفاده کرده اند.

آنچه مسلم است و آنطورکه سردار شرفی اظهار داشته اند،چنانچه در امر پیشگیری از اعتیاد زنجیره ایی وجود دارد ،در بحث مبارزه و نجات معتادین نیز زنجیره ایی از نهاد ها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی وجود دارد تا با همکاری و کمک هم بتوانند رها یافتگان از د ام اعتیاد را به آغوش جامعه و زندگی برگردانند.در این خصوص سردار شرفی طی سخنانی گفتند: البته حمایت از جامعه معتادان و خانواده‌های آن‌ها وظیفه بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی است که همکاری استانداری با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بیش از سایر نهادها است.

شرفی به دیگر نهادهای مرتبط با اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره کار و تعاون و کار و رفاه اجتماعی از دیگر سازمان‌های حمایتی از جامعه معتادین است.

فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی تصریح کرد: این سازمان‌ها اقداماتی را در قالب واگذاری وام‌های خوداشتغالی و به‌کارگیری، برای رفع مشکل بیکاری معتادین ترک کرده و یا خانواده‌های‌شان انجام داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار