بررسی مشارکتهای عمومی
ما نتوانسته‌ایم مشارکت عمومی را در مبارزه با مواد مخدر تعریف کنیم و تلاش برای ایجاد شرایط مناسب مشارکت‌های عمومی برای پیشگیری و درمان باید یکی از راهبردهای اصلی در مبازره با مواد مخدر باشد.
کد خبر: ۱۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰ 07 March 2015

طبق گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر ،علیرغم تشدید مبارزه با قاچاق مواد مخدر و افزایش مراکز پذیرش و درمان در سطح کشور،آمار مصرف کنندگان مواد مخدر روبه فزونی است.سن شروع اعتیاد نیز کاهش یافته است.

به گزارش تابناک ارومیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ،جامعه ایران در خصوص مشارکتهای عمومی جهت کمک به رفع مشکلاتی که دولت به تنهایی قادر به حل آنها نیست را تجربه کرده است.

کشف بهره مندی از پتانسیل بالقوه نیروی مردمی در آن دوران مختص حضرت امام خمینی (ره) است.ایشان در آن زمان با فرمان تشکیل بسیج مستضعفین،عملا اقدام به استفاده از پتانسیل بسیار قوی و بکر مردمی نمودند.

با ورود مردم به صحنه اداره کشور،بسیاری از کارهای سخت و تقریبا ناممکن ،ممکن شد.هشت سال جنگ تحمیلی ،با کمکهای جانی و مالی مردمی به پیروزی منتج گردید.استعدادهای بسیاری کشف و شکوفا شد.مشکلات اجتماعی که اکنون جامعه ما با آنها دست به گریبان است در آنزمان بدلیل حضور خود مردم در صحنه بوجود نیامد و یا بدست مردم رفع گردید.

به نظر میرسد مسئولین با داشتن چنین تجربه گرانقدری باز از آن غافلند.چه بسا که حضور مردم به نحوی که اداره امور در دست مردم باشد مطمئنا نتیجه بخش خواهد بود.لازم است مسئولین باردیگر تاریخ معاصر این کشور را مرور کرده و از تجریبات بدست آمده نهایت استفاده را بکنند.

یکی از موضوعاتی که جامعه کنونی با آن روبروست و در حال حاد تر شدن است،موضوع اعتیاد و گسترش آن در بین قشر جوان ،قشر فعال و نیروی کار جامعه است.چنانچه گفته شد علیرغم تلاش دستگاههای مربوطه ،نتایج قابل قبولی بدست نیامده است .به نظر میرسد استفاده از مشارکتهای عمومی بصورت بسیج تمامی امکانات مردمی ،قابل اجراست و امکان به نتیجه رسیدن آن زیاد است.

البته مسئولین ذی ربط نیز به نتایج مذکور رسیده اند که بدون مشارکت مردمی امکان حل این معضل ،سخت به نظر میرسد به همین منظور همایشی که در ارومیه برگزار شده بود،مسئولین بر این امر تاکید داشته و بر نتیجه بخش بودن آن تاکید کردند.

راضیه خدادوست ‌در همایش نقش مشارکت‌های مردمی در کنترل و کاهش مواد مخدر و روانگردا‌ن‌ها که با حضور مسئولان، کارشناسان و اساتید دانشگاهی در ارومیه برگزار شد با بیان اینکه هرجا مشارکت عمومی را همراه خود داشته‌ایم کارهای بزرگی صورت گرفته است، اظهار داشت: واقعیت این است که نتوانسته‌ایم مشارکت عمومی را در سطوح مختلف مبارزه با مواد مخدر تعریف کنیم و تلاش برای ایجاد شرایط مناسب مشارکت‌های عمومی در سطوح مختلف پیشگیری و درمان و حمایت‌های بعدی باید یکی از راهبردهای اصلی در مبازره با مواد مخدر باشد.

وی افزود: در دین اسلام شرایط مناسبی برای مشارکت‌های عمومی وجود دارد و در جهان نیز ثابت شده که شرکت‌های مردمی مهم‌ترین نقش را در کاهش اعتیاد دارد.

به گفته وی وقتی آسیب‌ها و اعتیاد در جامعه افزایش پیدا کند و بخشی از جامعه را درگیر کند دیگر توان دولت نیست و مشارکت‌های مردمی نیاز است.

وی تصریح کرد: مردم ما نشان داده اند که آماده مشارکت هستند و هر گاه احساس خطر کرده و از آنان خواسته شده که حضور یابند پاسخ مثبت داده‌اند اما متاسفانه باید بدانیم که به اندازه کافی از مردم خواسته نشده که در این حوزه وارد شوند.

خدادوست با بیان اینکه مردم برای مشارکت عمومی نیاز به آموزش دارند افزود: آموزش برای پیشگیری از اعتیاد حیاتی است چراکه خانواده‌ها اگر نسبت به معضل اعتیاد و مسائل پیرامون آن آگاهی داشته و روش انتقال دانسته‌های خود به کودکان و نوجوانان را نشان دهند، بخش مهمی از پیشگیری از اعتیاد و کار مشارکت در کنترل کاهش موادمخدر و روانگردان‌ها در کشور انجام می‌شود.

رئیس همایش نقش مشارکت‌های مردم در کنترل و کاهش موادمخدر و روانگردان‌ها تصریح کرد: نهاد بعدی که باید آموزش پیشگیری از اعتیاد را به طور علمی اجرا کند نهاد آموزش و پرورش است.

خدادوست ایجاد فرصت برای بیان نظرات و دیدگاه‌های مختلف در سطوح استانی و تبیین نقش مردم، سازمان‌های غیردولتی و نهادهای عمومی در مبارزه با موادمخدر و آسیب شناسی در حوزه جلب مشارکت‌های مردمی را هدف اصلی برگزاری این همایش دانست و گفت: اعتیاد به عنوان یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم اجتماعی در اکثر جوامع مطرح بوده که باید با کارهای علمی و میدانی نسبت به کاهش و مهار آن در جامعه ادغام کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی یکی از چالش‌های جدی این حوزه را تغییر شکل مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی عنوان کرد و افزود: نیاز است همه مردم و مسئولین با نگاه جهادی و اعتقادی به این حوزه توجه کنند تا بتوانیم با مشارکت حداکثری توان و ظرفیت‌های عمومی جامعه از جمله اساتید، نخبگان، مسئولین، روحانیون وهنرمندان و خیرین، ضمن کنترل، با موادمخدر مقابله جدی کنیم.

خدادوست با بیان اینکه یک جریان شیطانی در برابر معرفت دینی قرار گرفته است تصریح کرد: با نگاهی به الگوی مصرف و توزیع موادمخدر نشان می‌دهد که نوع هدفگذاری در کشورهایی که ظرفیت مقاومت در برابر جریان استکبار را دارند به گونه ای است که موادمخدر در این کشورها بسیار هوشمندانه است.

وی افزود: امروز ما با چند قاچاقچی ساده خیابانی موادمخدر مواجه نیستیم بلکه دشمن شبکه‌ای چابک و با برنامه مشخص را طراحی و یک جریان شیطانی را در برابر معرفت دینی قرار داده است.

رئیس همایش نقش مشارکت‌های مردمی در کنترل و کاهش موادمخدر و روانگردان‌ها تصریح کرد: زمانی این جریان شیطانی تلاش کرد با جنگ و از طریق به شهادت رساندن جوانان ما این حرکت دینی را از بین ببرد، اما دیدیم که نه تنها موفق نشد بلکه به گفته امام خمینی (ره) ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر کردیم این در حالی است که دشمن هم اکنون با توزیع موادمخدر تلاش دارد ما را از حرکت باز دارد.

خدادوست با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش به‌ویژه معاونت پیشگیری بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: به گفته مقام معظم رهبری عرضه موادمخدر نقش همان جنگ تحمیلی را بازی می‌کند و به نوعی یک نسل‌کشی پنهان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار