کد خبر: ۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۲ 19 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از ایرنا، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: باید ساز و کاری فراهم شود تا دانش عمومی در خصوص مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی در کشور افزایش یابد تا زمینه گرایش کمتر مردم به این مواد را فراهم کنیم.

پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در جلسه تخصصی کمیته های چهارگانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی افزود: دانش کافی در جامعه امروز در خصوص مواد مخدر سنتی وجود دارد ولی این دانش در خصوص مواد مخدر صنعتی به هیچ وجه کافی نیست و باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، تربیت آموزشگر و ارتقای اطلاعات اقشار مختلف مردم در دستور کار جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته که امیدواریم بتوانیم در این راستا موفق باشیم.

وی اظهار کرد: توجه ویژه به موضوع پیشگیری به عنوان شاه بیت مبارزه با اعتیاد، شناسایی گلوگاهها و گروههای اجتماعی موثر و استفاده از آنها برای مقابله با شیوع مواد مخدر و برنامه ریزی برای بهره گیری از فضای مجازی در راستای ارتقای آگاهی و نهادینه سازی فرهنگ مقابله با اعتیاد، تکمیل چرخه درمان از طریق ارتقای حمایت های اجتماعی و ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان از دام اعتیاد از جمله مواردی هستند که می توان در راستای مبارزه با مواد مخدر در جامعه مثمر ثمر باشند.

وی ادامه داد: اعتیاد مقوله ای است که ظهور آن می تواند علت های متنوعی از جمله فرهنگی، اجتماعی، جسمی، روانی، اقتصادی و خانوادگی داشته باشد پس باید از همه جهات، این معضل را مورد بررسی قرار داد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پدیده مواد مخدر و اعتیاد یک موضوع پیچیده و چند وجهی است و مقابله با آن نیازمند اقدام مشترک و همه جانبه از سوی متخصصان این امر نظیر روانشناسان، روانپزشک ها، جامعه شناس ها، مددکاران و مشاوران اجتماعی است.

افشار بر لزوم افزایش مراکز درمانی ترک اعتیاد و توجه به توزیع مناسب جغرافیایی آنها به لحاظ دسترسی راحت تر افراد به خدمات این مراکز تاکید کرد و افزود: در مبارزه و مقابله با مواد مخدر، بخش درمان و مبارزه انتظامی باید همراه و همگام یکدیگر حرکت کنند چراکه اقدام انتظامی بدون ملاحظات اجتماعی در برخی موارد می تواند اثرات منفی داشته باشد.

وی با قدردانی از اقدامات انجام گرفته در آذربایجان غربی در موضوع مقابله با مواد مخدر اظهار کرد: این اقدامات خوب است ولی کافی نیست و باید با جدیت و اهتمام بیشتری در این زمینه فعالیت کنیم.

معضل مواد مخدر، مهمترین معضل دنیای امروز به ویژه در ایران است.

ایران به دلیل قرار گرفتن در همسایگی کشورهای عمده تولید کننده مواد مخدر و همچنین به عنوان نزدیک ترین راه انتقال مواد مخدر از شرق آسیا به اروپا، همواره به عنوان یکی از قربانیان این امر در دنیا شناخته شده و مبارزه های بسیاری نیز در این خصوص داشته است.

در سالهای اخیر نیز که مواد مخدر صنعتی در دنیا رواج پیدا کرده، پیش سازهای این نوع مواد از طریق کشورهای مختلف به داخل کشور قاچاق می شوند و با شیوع مصرف این مواد، صدمات جبران ناپذیری بر جوانان وارد می آید.

در حال حاضر نیز بخش مهمی از مواد مخدر کشف شده توسط نیروی انتظامی را مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه تشکیل می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار