بررسی موارد پیشگیری اعتیاد
علیرغم تلاشهای بسیاری که صورت گرفته،بهرمندی از مشارکت مردمی و نهادهای مردمی که میتواند تاثیر بسزایی در امر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد داشته باشد مورد غفلت قرار گرفته است
کد خبر: ۱۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱ 03 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه،یکی از مسائل مهم اجتماعی که اکثر جوامع با آن درگیر میباشد، اعتیاد است.ایران نیز یکی از کشورهایی است که با این معضل اجتماعی دست به گریبان است.گفته مي شود ايران با تعدادي بين 1تا 4 ميليون معتاد روبه روست.در موضوع اعتیاد نه تنها خود مصرف كنندگان از پيامدهاي اجتماعی،جسمي و روحی اعتياد رنج مي برند، بلكه به همراه خانواده هاي آن ها،یک جامعه با تبعات آن درگیر است. دستگاه هاي دولتي مانند نيروي انتظامي، بهزيستي، قوة قضائيه، زندان ها، رياست جمهوري، ستاد مبارزه با مواد مخدر بطور مستقیم بامسئلة اعتياد درگير هستند .

پس از انقلاب، مبارزة انتظامي، امنيتي و قضايي با این معضل بصورت جدی صورت گرفته است .موید این ادعا تقديم بیش از 4هزار شهيد و بيش از 10 هزار زخمي و كشف هزارها تُن مواد مخدر، سركوب، دستگيري و مجازات مصرف كنندگان میباشد.

اما علیرغم تلاشهای بسیاری که صورت گرفته،بهرمندی از مشارکت مردمی و نهادهای مردمی که میتواند تاثیر بسزایی در امر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد داشته باشد مورد غفلت قرار گرفته است.بگونه ایی که نتایج حاصل از تلاشهای فراوان نهادهای دولتی ذکر شده هنوز راضی کننده نیستند.

باتوجه به حاد بودن مسئلة اجتماعي اعتياد و هزينه هاي هنگفت آن و كافي نبودن اقدامات دولت و كمبود منابع آن، براي جبران اين بي توازني،لازم است تا اقدامي نسبتاً جديد در حوزة مبارزه با مواد مخدر و اعتياد، که همانا استفاده از فعاليت هاي تشكلهای مردمي درحوزة درمان و پيشگيري است ،صورت پذیرد.

در ايران نيز حدود يك دهه است كه شاهد حضور نيروهاي داوطلب، سمن ها يا NGO ها و سازمان هاي اجتماع محور يا CBO هاهستيم كه فعالانه وارد مبارزه با معضل اعتياد و پيشگيري و درمان آن شده اند.حوزه فعالیت این سازمانهای مردم نهاد بیشتر در زمینه درمان بوده و کمتر وارد حوزه پیشگیری شده اند.

لذا ضروری است تا با برنامه ریزی و آموزش لازم و کافی نهادهای مذکور وارد حوزه پیشگیری شده و با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی و سایر سازمانهای دولتی در این حوزه نیز فعالیت موثر انجام دهند.

در همین راستا خانم خدادوست مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی اظهار داشت: با توجه به پیچیدگی حوزه اعتیاد و نیز تهدید این پدیده شوم در جامعه نقش مشارکت‌های اجتماعی بسیار با اهمیت جلوه می‌کند در همین راستا تلاش برای اجتماعی کردن مقوله مبارزه با مواد مخدر هستیم.

وی افزود: بهزیستی به عنوان دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان ضمن درک حساسیت‌های موجود در این زمینه با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر همایشی را برگزار می‌کند.

خدادوست گفت: هدف اصلی از برگزاری همایش اجتماعی کاهش آسیب مواد مخدر و روانگردان‌ها، ایجاد فرصت برای بیان دیدگاه‌های مختلف در سطوح ملی و استانی و تببین نقش مردم، سازمان‌های غیردولتی و نهادهای عمومی در مبارزه همه جانبه با پدیده شوم مواد مخدر است.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادر مخدر استان ضمن تاکید بر اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر اصول علمی اظهار کرد: اعتیاد همواره به عنوان یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم اجتماعی در اکثر جوامع مطرح بوده است و که باید با انجام کارهای علمی، نسبت به کاهش و مهار آن در جامعه اقدام شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با تقدیر از همکاری ارگان‌های مختلف با بهزیستی در برگزاری این همایش ابراز امیدواری کرد تا این همایش نتایج مثبتی را در راستای کاهش آسیب‌های حوزه اعتیاد و نیز افزایش نقش مشارکت‌های اجتماعی داشته باشد.

امید است اقدامات لازم برای تحقق ورود نهادهای مردمی به حوزه پیشگیری هرچه سریعتر صورت پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار