جمع کردن معتادین از سطح شهر ،در جلوگیری از رواج اعتیاد و ایجاد ناامنی در شهر میتواند موثر باشد.لذا مسئولین در این راستا با ایجاد کمپ های ترک اعتیاد و همچنین کمپ های کار برای ادامه درمان افراد آلوده به مواد مخدر درصدد ایجاد فضای امن و عاری از مظاهر اعتیاد در سطح شهر هستند.
کد خبر: ۲۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱ 21 April 2015

چه کسی خواهد توانست معتادین را جمع کند؟جمع کردن معتادین از سطح شهر ،در جلوگیری از رواج اعتیاد و ایجاد ناامنی در شهر میتواند موثر باشد.لذا مسئولین در این راستا با ایجاد کمپ های ترک اعتیاد و همچنین کمپ های کار برای ادامه درمان افراد آلوده به مواد مخدر درصدد ایجاد فضای امن و عاری از مظاهر اعتیاد در سطح شهر هستند.

به گزارش تابناک ارومیه،برخورد نظامی ،قضایی و امنیتی با معتادین بخش کوچکی از مبارزه با این پدیده شوم است.فرهنگ سازی،آگاهی،آموزش و رفع عوامل گرایش به اعتیاد،بخش مهم و اثر گذار مبارزه با اعتیاد و کاهش رغبت جوانان به مواد مخدر است.

از نگاهی دیگر، چند سالی است که مسئولین بطور جد بفکر رواج گردشگری و جذب گردشگر هستند.در این راستا زیباسازی و برطرف کردن مظاهر ناپسند و نامناسب از چهره شهر از عوامل رونق این صنعت بشمار میرود.در این راستا جمع کردن معتادین و افراد بی خانمان و کارتن خواب از سطح شهر هم کمکی برای حفظ فضای شهر بوده و هم اینکه کمکی برای این افراد میباشد.

از سوی دیگر جمع کردن معتادین از سطح شهر ،در جلوگیری از رواج اعتیاد و ایجاد ناامنی در شهر میتواند موثر باشد.لذا مسئولین در این راستا با ایجاد کمپ های ترک اعتیاد و همچنین کمپ های کار برای ادامه درمان افراد آلوده به مواد مخدر درصدد ایجاد فضای امن و عاری از مظاهر اعتیاد در سطح شهر هستند.

نکته ایی که به نظر میرسد اینکه ،ترک اعتیاد بدلیل خواص مواد مخدر صنعتی و غیر صنعتی ،کاری بس دشوار است و نمیتوان برای درمان این افراد یک بازه زمانی کوتاه با یک دوره آموزشهای سطحی در نظر گرفت و به نتیجه رسید.چرا که این کار ،مداومت و دوره زمانی طولانی مدت میطلبد که مسئولین باید برای آن برنامه ریزی کنند.

بطورریکه استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ابراز داشته اند: بهترین راه پیشگیری از شیوع بیشتر اعتیاد در جامعه، جمع آوری معتادان از بدنه اجتماع و نگهداری آنها در مراکز در نظر گرفته شده است که باید مسوولان نهادهای مرتبط این امر را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

وی معتقد است که با جمع کردن معتادین، جامعه از معتاد ایزوله شده و دیگر معتادی در بدنه جامعه نمی ماند که اعتیاد را در جامعه تبلیغ کند.

در این خصوص باید گفت :استفاده از پتانسیل مردمی در امر جمع آوری معتادین و کاهش آسیب های اجتماعی از این ناحیه می تواند کارساز باشد.حتی سعادت استاندار آذربایجان غربی در این زمینه معتقدند:با مشارکت و ورود مردم به صحنه مبارزه با مواد مخدر و جمع آوری معتادین، جامعه از وجود این افراد پاک و زمینه برای سالم ماندن فرزندان از دام ابتلا به مواد مخدر فراهم میشود.

البته همواره تز پیشگیری آسانتر از درمان است ،مورد نظر بوده و میتوان با ایجاد زمینه مناسب برای جوانان ،این قشر مهم جامعه را از گزند چنین بلایایی حفظ کرد.

استاندار آذربایجان غربی پیرامون ایجاد فضای سالم در جامعه عنوان داشتند:جامعه سالم احتیاج به برنامه های موثر در راستای غنی سازی اوقات فراغت دارد و باید برای اشتغال، تفریح، اوقات فراغت و ایجاد امکانات فرهنگی و تفریحی در استان، تمهیدی اندیشیده شود تا افراد جامعه به دلیل فقر، بیکاری و نبود برنامه های تفریحی و فرهنگی مناسب در دام مواد مخدر توسط عده ای سودجو گرفتار نشوند.

سعادت در خصوص مشکلات شیوع و استفاده از مواد مخدر در بین دانش آموزان و دانشجویان استان گفت: نهادهای مرتبط در این راستا جلسات اختصاصی تشکیل دهند چرا که این قشر، آینده سازان کشور هستند.

وی افزود: حراست های هر دستگاه اداری علاوه بر حفاظت فیزیکی از دستگاه، حفاظت پرسنلی را نیز عهده دار هستند و باید کارکنانی که برای دستگاه ها گزینش می شوند، افرادی سالم و به دور از آلودگی به قاچاق انواع مواد مخدر، اعتیاد و کار چاق کنی باشند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی را باید در زمینه نگهداری و سالم سازی معتادان درگیر کنیم و آنها باید برای انجام کارهای خیرخواهانه در راستای کمک به معتادان و ترک اعتیاد افراد آلوده ترغیب شوند.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر راه اندازی نمایشگاه های سیار اعتیاد به صورت محله ای در شهرهای استان گفت: این نمایشگاه ها تاثیرات مثبتی در آگاه سازی افراد و جلوگیری از ابتلا به مواد مخدر دارند.

یکی از نهادهایی که با موضوع مواد مخدر و اعتیاد مستقیما درگیر میباشد نیروی انتظامی است.این نیرو در چندین جبهه بطور مستقیم مبارزه میکند.از یک سو در تلاش برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور است،از سوی دیگر از ساخت مواد مخدر در داخل کشور ممانعت میکند و در جبهه دیگر با امر جمع اوری معتادین ،فروشندگان خرده پا مبارزه میکند.

همچنین نیروی انتظامی بعنوان یکی از اعضای اصلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از سند جامع حمایتی در این زمینه سخن میگوید.در این جلسه سردار محمد شرفی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی طی سخنانی گفت: سند جامع حمایت های اجتماعی و درمان اعتیاد کشور در خصوص وضعیت و روند مصرف مواد مخدر، شیوع مصرف، درمان، بازتوانی و حمایت های اجتماعی تهیه و تنظیم شده است که درمان مستمر فرد بیمار، قطع مصرف غیرقانونی و رفع رفتار غیر متعارف از اهداف کوتاه مدت این سند است.

وی اظهار کرد: استفاده از شبکه های اجتماعی، توجه جدی به حوزه پیشگیری در فضاهای کاری و صنعتی، تربیت نیروهای متخصص در امر پیشگیری در محیط های خانه، محله، مدرسه، دانشگاه، ادارات، مراکز صنعتی و فضای مجازی با نگاه جدی به مقوله پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر صنعتی و توجه به توسعه همکاری مراکز غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد در خصوص مواد مخدر از اولویت های فرهنگی و پیشگیری ابلاغی در سال 94 هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار