معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان : باید مواظب باشیم که با بحث اشتغال به بنیان خانواده‌ها لطمه نزنیم و این دیدگاه سهمیه‌بندی جنسیتی برای اشتغال زنان با صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با اشتغال و خانواده منافات دارد .
کد خبر: ۲۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰ 19 April 2015

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان : باید مواظب باشیم که با بحث اشتغال به بنیان خانواده‌ها لطمه نزنیم و این دیدگاه سهمیه‌بندی جنسیتی برای اشتغال زنان با صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با اشتغال و خانواده منافات دارد .

به گزارش تابناک ارومیه ،ادامه حیات بشری به تداوم کانون خانواده بستگی دارد.در جوامعی که کانونهای خانواده سست و از هم گسیخته است ،بروز انواع معضلات اجتماعی،رفتاری و عاطفی به روشنی قابل مشاهده است.

آنگونه که در تعاریف فرهنگهای مختلف آمده است؛هسته اولیه خانواده متشکل از یک زن و یک مرد میباشد.در جوامع متعدد نقشها و مسئولیتهای مختلفی به مردان و زنانی که خانواده تشکیل داده اند؛داده شده است.اما همگی در ایفای نقش زن بعنوان مادر و بر دوش گرفتن بار عاطفی خانواده و نقش سنگین کار و بار مسئولیتی و راهبری خانواده بر دوش مردان اتفاق نظر دارند.

در مراجعه به سفارشات دینی نیز چنین نقشهایی برای مردان و زنان توصیف شده است.البته نباید بر نقش اجتماعی زن که در اسلام نیز از آن بحث شده و در آیاتی به برخی از زنان که نقش سیاسی و رهبری جامعه ایی را بر عهده داشتند نفی کرد.اما نقش عاطفی زن در خانواده شاید اولویت اول جایگاه زن باشد.

به نظر میرسد که شرایط اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جامعه نیز در امر تعیین نقشها و اولویتهای ناشی از این نقشها موثر میباشد.اکنون سوال اینجاست که آیا جامعه کنونی ما به نقش مادری زنان نیاز بیشتری دارد یا اینکه نقش اجتماعی و مشارکت در اداره کرد جامعه در اولویت میباشد؟

پاسخ این سوال را میتوان در لابه لای سخنان فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان یافت.وی در بخشی از سخنان خود ابراز داشته اند: ما با سهمیه‌بندی به این معنی که بار اقتصادی خانه نیز بر دوش زنان گذاشته شود مخالف هستیم. این چه نوع تدبیری است که همه این مسئولیت‌ها را بر دوش زنان بگذاریم پس جایگاه مردان و نقش آنها چیست؟ در این صورت عدم تعادل در خانواده‌ها به وجود می‌آید و در یک طرف خانمی قرار می‌گیرد که مسئولیت‌های بسیار گسترده و زیادی بر دوش دارد و در طرف مقابل مردی وجود دارد که حتی شغل نیز ندارد و این نوع نگرش خانواده‌ها را با بحران مواجه می‌کند.

وی در ادامه می افزاید: اتفاقاً اگر ما تسهیلاتی را در اختیار زنان قرار دهیم که بتوانند مدت زمان کمتری را در محل کار خود بگذرانند و بیشتر در کنار خانواده‌ها باشند دولت در این صورت هزینه کمتری را برای آسیب‌های روحی، روانی، طلاق، مشکلات فرزندان و یا طلاق‌های عاطفی باید بپردازند، فروشنده بودن یا منشی بودند چه منفعتی برای زنان می‌تواند داشته باشد که تا این حد بر روی آنها پافشاری می‌کنیم.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به جنبه روانی موضوع میگوید:هم اکنون روانشناسان بزرگ دنیا برای حل معضل بلوغ جوانان اعتقاد دارند بچه‌ها تا 30 سالگی باید در آغوش مادران باشند حتی برخی کشورهای اروپایی نیز هزینه مهد کودک و حقوق مادران را به آنها پرداخت می‌کنند اما از ‌آنها می‌خواهند که در کنار فرزندانشان باشند و آنها را خودشان تربیت کنند.

وی در ادامه می گوید:مقام معظم رهبری بارها در مورد اشتغال زنان فرموده‌اند که بحث فرزندآوری و همسرداری اولویت اول زنان ما است و ایشان فرموده‌اند ما مخالفتی نداریم با اینکه زنان مناصب را به دست بیاورند اما اینکه بخواهیم برای اینکه آمارهای بین‌المللی را بالا ببریم و در سطح جهان بگوییم زنان ما چقدر کار می‌کنند این یک ظلم مضاعف به زنان است.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: باید مواظب باشیم که با بحث اشتغال به بنیان خانواده‌ها لطمه نزنیم و این دیدگاه سهمیه‌بندی جنسیتی برای اشتغال زنان با صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با اشتغال و خانواده منافات دارد و خط قرمزهای نظام ما نظریات مقام معظم رهبری است که باید همواره مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

در همین راستا مينو اصلاني، رئيس بسيج جامعه زنان نیز با اشاره به نقش و حضور مؤثر زنان در عرصه‌هاي اجتماعي افزود: ما قائل به حضور پررنگ زنان در عرصه‌هاي اجتماعي هستيم اما شاغل بودن به اين معنا كه ساعت‌هاي طولاني را در كنار خانواده نباشند قبول نداريم و اين نكته جاي تأمل دارد.

وي اظهار داشت: غرب هم اكنون در حال بررسي است تا علت نافرجامي خانواده‌ها و عدم تشكيل خانواده كه به يك معضل بزرگ در غرب تشكيل شده است را شناسايي كند و در بررسي‌هايي كه كشورهاي غربي انجام داده‌اند، دور بودن زنان از خانواده به عنوان دليل اصلي اين موضوع شناسايي شده است. اصلاني گفت: معتقد هستيم نبايد الگوي اشتغال زنان و مردان يكسان باشد اگر جامعه مي‌خواهد از توانمندي فكري و انديشه‌اي زنان بهره ببرد بايد سازوكارهاي لازم را براي اين موضوع تعريف كند تا به تحكيم خانواده و بروز استعدادهاي زنان نيز كمك كند و راهكارهاي زيادي در اين خصوص وجود دارد.

در این خصوص امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب نیز طی سخنانی در خصوص نقش مادری زنان میگویند: "تربيت فرزند، از همه شغلها بالاتر است.اگر شما يك فرزند خوب به جامعه تحويل بدهيد، براي شما بهتر است از همه عالم، اگر شما يك انسان تربيت كنيد، براي شما به قدري شرافت دارد كه من نمي توانم بيان كنم .

پس شما يك شغلتان اين است كه بچه هاي خوب تربيت كنيد. دامن مادرها دامني است كه «انسان» از آن بايد درست بشود. يعني اول مرتبه تربيت، تربيت بچه است. ..... مع الأسف در آن حكومت طاغوتي اين شغل را مي خواستند از اين مادرها بگيرند .تبليغ كردند به اينكه زن چرا بچه داري بكند اين شغل شريف را منحطش كردند در نظر مادرها؛ براي اينكه مي خواستند كه مادرها از بچه ها جدا بشوند، بچه ها را ببرند در پرورشگاهها بزرگ كنند؛ مادرها هم علي حده بروند يك كارهايي كه آنها دلشان مي خواهد بكنند و بچه در پرورشگاه وقتي كه بزرگ بشود، يك بچه اي كه در دامن مادر بزرگ بشود نيست؛ عقده پيدا مي كند. وقتي بچه در پرورشگاه و بدون مادربا اجنبي بخواهدسر و كار داشته باشد و محبت مادر از سر او كم بشود، اين بچه عقده پيدا مي كند. بسياري از اين مفسده هايي كه در جامعه واقع مي شود، از اين بچه هايي هستند كه عقده دارند؛ از اين انسانهايي هستند كه عقده دارند. مبدأ يك عقده بزرگ، اين جدا كردن بچه از مادر است.برای بچه محبت مادري لازم دارد. بنابر اين، اين شغل كه شغل انبيا است و انبيا هم آمدند براي اينكه انسان درست كنند، اين شغل اول شما هست: تربيت بچه."

با توجه به آنچه که گفته شد و با توجه به بحران عاطفی بوجود آمده در قرن حاضر که برایندی از ظهور تکنولوژی و مشغله های کاذب میباشد،حضور زنان در نقش مادری و تربیت عاطفی و احساسی و انسانی فرزندان و تحویل خوب آنها به جامعه ،از اشتغال زنان در کارهایی که مردان نیز براحتی میتوانند انجام دهند اولویت دارد.

البته نباید فراموش کرد ؛زنانی که بنابه دلایل مختلف مجبور بر تامین معاش خانواده بوده و سرپرستی خانواده را برعهده دارند ،نیازمند حضور در کارهایی غیر از کارهای خانه بوده ،کارهایی که با احساس و عواطف و ساختار جسمی آنها مطابقت ندارد.

در چنین شرایطی مسئولین استانی ما نیز به هر دلیلی اصرار بر ایجاد اشتغالزایی زنان دارند که به نظر میرسد اگر چنین همتی برای ایجاد اشتغال مردان وجود داشت شاید آمار بیکاری مردان کاهش نسبی پیدا میکرد.

در این رابطه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در مراسم گرامیداشت روز زن و جشن اشتغال مهارت آموختگان زن آذربایجان غربی در ارومیه ابراز داشت: در این راستا، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همکاری های خوبی داشته و آموزش های خوبی در راستای مهارت آموزی بانوان ارائه کرده است.

مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی در این مراسم با تشریح نقش برجسته زنان در دوران دفاع مقدس به تبیین نقش بانوان در جامعه پرداخت و اظهار داشت: یکی از مباحث اساسی توسعه اقتصادی هرکشور بهره‌گیری درست از تمام امکانات و استعدادهای جامعه است.

شهلا تاجفر تصریح کرد: نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین توجه به آموزش و اشتغال این قشر ضروری است.

وی افزود: کاهش نرخ اشتغال زنان نسبت به مردان، فقدان برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال زنان و تناسب نداشتن رشته‌های تحصیلی و فارغ التحصیلان با بازار کار و فرصت‌های شغلی از مهمترین دلایل کاهش میزان اشتغال زنان است.

تاجفر گفت: در سال‌های گذشته فرصت‌های شغلی با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همخوانی نداشته که این امر در جامعه زنان، آمار بیکاری را افزایش داده است بنابراین امروز فرهنگ‌سازی برای ایجاد مشاغل خانگی برای زنان یک ضرورت به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: می‌توان با توسعه فرهنگ مهارت آموزی در زمینه ایجاد اشتغال و درآمدزایی زنان در جامعه و مدیریت خانواده گامی اساسی برداشت.

مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی اظهار داشت: توسعه متوازن شاخص‌های مختلف در حوزه زنان و مردان نیز یک اولویت مدیرتی است چراکه زنان یکی از ارکان اصلی خانواده هستند و توانمندسازی آنان گامی برای اشتغال و افزایش حضور این قشر در جامعه است.

وی افزود: باید زمینه توانمندسازی و مهارت‌آموزی زنان افزایش یابد تا زنان و جوانان برای اشتغال متکی به دولت نباشند.

مدیرکل فنی و حرفه ای آذربایجان غربی نیز نیز در این مراسم با اشاره به نقش اساسی آموزش‌های مهارتی در توسعه زیرساخت‌های روستایی اظهار داشت: توانمندسازی جامعه محلی از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی زنان روستایی به منظور ارتقاء مهارت‌های فردی واجتماعی زنان در فرآیند توسعه روستاها و خود اشتغالی آنان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

جمشید اسعدی با اشاره به ارتقای دانش فرهنگی، اجتماعی و تخصصی و افزایش مهارتهای زنان گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، سبب ایجاد مشاغل گوناگون برای زنان شده و افزایش درآمد خانوار، باعث می‌شود که آنان به منابع بهتر و بیشتری دسترسی پیدا کنند که در گذشته از آن محروم بوده اند، در نتیجه، درآمد به گونه ای عادلانه تر در این جوامع توزیع خواهد شد.

وی افزود: به عنوان نیمی از منابع انسانی، زنان نه تنها موضوع و هدف هر نوع توسعه‌ای هستند، بلکه عامل پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز به شمار می‌آیند.

جمشید اسعدی در ادامه بیان داشتند: آموزشهای مهارتی موجب ایجاد مشاغل گوناگون برای زنان در استان شده که این امر نیز افزایش درآمد خانوار را در پی داشته است.

آذربایجان غربی یکی از استانهای پیشرو در حوزه فعالیت شغلی بانوان به شمار می رود و بانوان این استان، در حوزه های آموزشی و اشتغال، فعالیت های قابل توجهی داشته اند.

در حال حاضر نزدیک به 72 هزار نفر از بانوان آذربایجان غربی تحصیلات دانشگاهی دارند که میانگین سنی آنها 29 سال است.

در آذربایجان غربی 441 هزار و 907 دختر و زن دانشجو، 879 هزار و 647 زن متاهل، 290 هزار و 84 دختر مجرد، 61 دهیار زن، 22 شورای روستایی زن، سه زن آزاده، 502 زن جانباز، 950 زن شهید و 39 تشکل زنان وجود دارد.

استان آذربایجان غربی 61 دهیار زن،22 نفر شورای زن و 61 نفر معاون، مدیر و رئیس و مسئول رده بالا دارد .

هفته بزرگداشت مقام زن از جمعه هفته گذشته به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در آذربایجان غربی آغاز شده و امروز به پایان می رسد.

آذربایجان غربی استانی با جمعیت سه میلیون و 100 هزار نفری است که نیمی از این تعداد، حدود یک میلیون و 550 هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار