با توجه به اینکه در اطراف جاده میانگذر تقریبا آب قابل توجهی باقی نمانده و آب موجود هم در سطح بسیار پایینی قرار دارد،نشست تخصصی مورد اشاره ابتکار به چه منظوری خواهد بود،معلوم نیست
کد خبر: ۲۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 15 April 2015

به گزارش تابناک ارومیه،نظر معصومه ابتکار در خصوص مسائل زیست محیطی و اقداماتی که برای معضلات زیست محیطی کشور صورت گرفته بخشی از صحبتهای معاون رئیس جمهور میباشد.

آغاز نشست های تخصصی برای پل میانگذر دریاچه ارومیه

پل شهید کلانتری دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در شمال غربی ایران را به هم متصل می‌کند. این پل ۱۷۰۹ متر طول دارد که ۱۲۷۶ متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود ۳۸۵ متر آن در دو طرف پل‌های اتصال است

فکر احداث این میانگذر به دهه 1350 میرسد .اما بدلیل شرایط اقلیم خاص دریاچه ارومیه ،کار مطالعاتی و احداث و بهره برداری آن تا 1379 طول کشید.

احداث اين ميانگذر باعث شده که درياچه اروميه به دو نيمه تقسيم شود که 65 درصد آن در قسمت جنوبي و 35 درصد نيز در قسمت شمالي قرار گرفته است. اين در حالي است که پيش از احداث اين جاده حداقل عمق درياچه 12 متر بود که در حال حاضر سطح آب حدود 5.6 متر تنزل پيدا کرده است و درياچه به گونه اي در حال آب رفتن است!

عضو هيئت علمي دانشکده محيط زيست دانشگاه آزاد میگوید: براي احداث اين جاده بايد ستونهايي زده مي شد و جاده بر روي اين ستونها قرار مي گرفت تا ارتباط آبي درياچه از بين نرود که اين اتفاق البته نيفتاد.

در همین راستا معصومه ابتکار نیز به این مسئله اشاره نموده و میگوید:در ابتدا قرار بود جاده میان گذر دریاچه ارومیه به گونه ای ساخته شود که آب از دو طرف دریاچه جریان داشته باشد اما این نکته در ساخت آن رعایت نشد.

وی اظهار کرد:اکنون قرار است در یک طرح مطالعاتی و انجام نشست های تخصصی، وضعیت این جاده بازنگری شود و مقدمات اولیه برای نشست های تخصصی در ماه های اول سالجاری برنامه ریزی شده است.

لازم به یاد آوری است که طراحان اولیه این گذرگاه از موضوع اکوسیستم دریاچه غافل نبوده ودر طرح اولیه گذرگاه، نکات زیست محیطی اکوسیستم دقیقا در نظر گرفته شده بود و قرار بود در قسمت غربی و خاک ریز میان گذر ، (سمت ارومیه)، پل های آب گذر ( آبراه زیر جاده ای) احداث شود تا آب دریاچه در شمال و جنوب پل در ارتباط با هم باشند و بر چرخش آب مانعی ایجاد نشود. و شرکت صدرا، پیمانکار سازهای فلزی پل روگذر هم، در نظر داشت که در کیلومتر 4 سمت غربی میان گذر پل آب گذر زیر جاده ای احداث نماید. گفتنی است که این بخش از پروژه در صورتی بود که دریاچه حالت عادی خود را داشت و کمترین عرض دریاچه در طول پل میان گذر حدود 15 کیلومتر بود. ولی اینک طبق آخرین اطلاعات دریافتی از محل، با توجه به خشک شدن دریاچه، از 15 کیلومتر طول میانگذر ،کمتر از دو کیلو متر از دریاچه باقی مانده است. یک و نیم کیلومتر آن زیر پل آب گذر سمت شرق دریاچه و کمتر از نیم کیلومتر در قسمت غربی پل میانگذر . بنابر این آبی در طول جاده خاکی میانگذر باقی نمانده که احتیاج به عبور از آبراه زیر جاده ای و چرخش شمال و جنوب داشته باشد!

حال سوال اینجاست با توجه به اینکه در اطراف جاده میانگذر تقریبا آب قابل توجهی باقی نمانده و آب موجود هم در سطح بسیار پایینی قرار دارد،نشست تخصصی مورد اشاره ابتکار به چه منظوری خواهد بود،معلوم نیست.به نظر میرسد این نشست ها کمی دیر برگزار میشود ،البته اگر در زمان خود هم برگزار میشد شرط ثمر بخشی و نتیجه عملیاتی این نشستها هم محفوظ بود.

======

گنجاندن مطالب آموزشی در خصوص محیط زیست در برنامه درسی آموزش و پرورش

به طور كلي در زمينه آموزش رسمي كودكان زير ٧ سال (مقطع پيش دبستاني و آمادگي) در زمينه محيط زيست تا كنون در سطح ملي اقدام زيربنايي و شايستهاي كه مبتني بر برنامهريزي اصولي باشد صورت نپذيرفته است. لذا وضعيت موجود آموزش رسمي اين گروه (شامل كودكان، مربيان و اولياء) مطلوب ارزيابي نميگردد در حالي كه نتايج پژوهشهاي علمي نشان ميدهد كه فرآيند جامعه پذيري با هدف تغيير رفتار در سنين كودكي آغاز ميشود.

استفاده از آموزش پذیری کودکان امری بدیهی است که نیازمند برنامه ریزی و بهره مندی از تکنولوژی های روز آموزش است.اما بخش آموزش و پرورش ما در امر فرهنگ سازی و آموزش حفاظت از محیط زیست همانند پرداختن به سایر مقوله های اجتماعی در ضعف شدیدی بسر میبرد.بگونه ایی که کودکان و حتی نوجوانان با پایان دوره تحصیلی خود تقریبا از جامعه و محیط اطراف خود بی خبر بوده و با آن بیگانه هستند.البته در سالهای اخیر گامهایی در آموزش و پرورش در جهت سوق دادن محتوای آموزشها بسوی کارهای عملی و دور شدن از علوم نظری صرف برداشته شده است.

بطوریکه مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری بیان داشته اند:‌ مطالب مرتبط با موضوع محیط زیست، فضای سبز، حفاظت از گیاهان، درختان و منابع آب در کتب درسی به صورت پُررنگ لحاظ شده است و سازمان محیط زیست نیز این مطالب را تأیید کرده است.

به نظر میرسد که نهادهای اجتماعی و فرهنگی کشور در امر آموزش برای جلوگیری از خسارتهای ناشی از عدم آگاهی در سالهای آتی ،باید به کمک دستگاه آموزشی کشور بشتابند و در این امر کمک حال این نهاد بسیار مهم و حساس باشند.

در این خصوص ابتکار معاون رییس جمهوری طی سخنانی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و رئیس جمهور گفتند:رهبر انقلاب یکی از مباحث امر به معروف و نهی از منکر را در مسایل محیط زیستی دانسته اند.همچنین انتقادهایی که رییس جمهوری در مبحث آب داشت، نشان از اهمیت این موضوع دارد.

وی ادامه داد: با مکاتبات و امضای تفاهم نامه با وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرروش قرار است مطالب محیط زیستی در کتاب های درسی گنجانده شود.

ابتکار گفت: همچنین ایجاد و توسعه مدارس زیست محیطی در کشور نیز جزو برنامه های سازمان محیط زیست است که اکنون تعدادی از این مدارس در تهران و برخی شهرهای کشور راه اندازی شده است.

========

10 نقطه کشور به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی می شود

معاون رییس جمهوری اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از تنوع زیستی کشور در مناطق حفاطت شده است.

وی افزود: هدفگذاری مراجع بین المللی در زمینه مناطق حفاَظت شده به این صورت است که 17 درصد عرصه های سرزمینی و 6 درصد سواحل و بخش های دریایی هر کشوری باید جزو مناطق حفاظت شده اعلام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از آنجا که روند تخریب منابع طبیعی و از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری با سرعت زیادی انجام می شود مراجع بین المللی مرتبط این تصمیم را گرفتند اما کشور ما در این زمینه عقب است.

وی افزود: بر این اساس در سالجاری 7 تا 10 نقطه از کشور به عنوان منطقه حفاظت شده به صورت پایلوت معرفی می شود.

ابتکار ادامه داد: مطالعات جامع مدیریت مناطق حفاظت شده کشور انجام و طرح آن تهیه و تدوین شده است و آماده اجرا است و برای اولین بار استانداری ها ردیف اعتباری به نام مناطق حفاظت شده تعریف کردند.

وی افزود:شاخص هایی مانند نفع اهالی بومی، امکان اجرای طرح های گردشگری طبیعی، طرح های سبک گردشگری و اکوتوریسم در معرفی مناطق مدنظر است و برای اینکه بتوانیم سطح حفاظت را ارتقاء دهیم از ساز و کارهای قانون همکاری با بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

========

آیین نامه پسماندهای الکترونیکی تدوین شده است

ابتکار گفت: سازمان حفاظت محیط زییت آیین نامه ها و ضوابط مربوط به پسماندهای الکترونیکی را تدوین کرده است که در آن به مواردی همچون نحوه بازیافت این قطعات که برخی از آنها بسیار ارزشمند است، اشاره شده است و برخی شرکت ها برای انجام این کار اعلام آمادگی کرده اند.

=====

گوزن های ذبح شده شرایط رهاسازی در طبیعت را نداشتند

وی درباره ذبح تعدادی از گوزن های اروپایی در باغ وحش ارم اظهار کرد: توضیحات لازم در این زمینه از سوی دفتر محیط زیست طبیعی ارائه شده است.

وی افزود: این گوزن ها به علت نحوه زاد و ولدی که داشتند دارای ارزش ژنتیکی نبودند از این رو قابلیت رهاسازی در طبیعت را نداشتند.

======

برنامه اجرایی نجات تالاب هامون تهیه شد

معاون رییس جمهوری گفت:اقدامات خوبی برای نجات تالاب بین المللی هامون انجام شده که همکاری با دولت افغانستان یکی از آنها است.سال گذشته نشستی با خبرنگاران و فعالان محیط زیستی افغانستان داشتیم و در آن بر همکاری دو جانبه برای احیای هامون تاکید شد.

به گفته وی سفیر افغانستان در ایران نیز در دیداری از هامون با عشایر و اهالی منطقه دیدار و گفت و گو کرد.

ابتکار ادامه داد:برخی از نقاط تالاب هامون سال گذشته 7 ماه آب داشت و امسال نیز از اوایل اسفند آب وارد دریاچه شده است و اکنون نیز آب از طریق هیرمند وارد بستر هامون می شود که امیدواریم این روند تا احیای تالاب ادامه داشته باشد.

======

ایجاد صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار الزامی است

ابتکار به بروز گرد و غبار اخیر در بخش های جنوبی و غربی کشور اشاره کرد و گفت: عمده منشا این گرد و غبارها عربستان است و از غرب وارد کشور می شود.

وی تاکید کرد:گرد و غبار نیاز به مدیریت دارد از این رو ایجاد هر چه سریعتر صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار الزامی است اما متاسفانه چند کشور با راه اندازی آن مخالفت کرده اند.

ابتکار گفت:سال گذشته با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل مکاتبه ای انجام دادم و هفته جاری هم متنی برای وی آماده می کنم که در آن بر ضرورت ایجاد صندوق منطقه مقابله با گرد و غبار تاکید می شود.

وی افزود: ناامنی و بروز جنگ های منطقه ای محیط زیست منطقه را با چالش مواجه کرده است که بر پدیده گرد و غبار دامن می زند؛ امیدواریم تخاصم، خشونت و افراطی گری در منطقه به پایان برسد تا بتوانیم با کشورهای همسایه در زمینه مدیریت مشترک محیط زیست همکاری کنیم.

======

استراتژی حفاظت از حیات وحش تدوین شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:سال گذشته استراتژی حفاظت از حیات وحش در این سازمان تدوین و برنامه های حفاظت از گونه های مختلف زیست محیطی در آن تعریف شد که اکنون برای اجرا آماده است.

وی افزود: در این استراتژی برای مکان هایی پروانه شکار به عنوان مثال برای پرندگان صادر شد که معیشت مردم منطقه به آن وابسته بود.

ابتکار گفت: همچنین مقرر شده است به متقاضیانی پروانه شکار داده شود که برای منطقه برنامه ویژه ای داشته باشند، به عنوان مثال اقدامات آنها موجب افزایش جمعیت جانوری منطقه و یا افزایش درآمد برای اهالی آن شود ، در این صورت نیز مجوز شکار با توجه به شرایط و ظرفیت منطقه صادر می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار