برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه های آذربایجان غربی ضمن کاهش شدید ظرفیت رسوبی رودخانه ها ضربات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کرده است
کد خبر: ۲۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰ 11 April 2015

به گزارش اروم نیوز کارشناسان معتقدند دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه و تغییرات منفی ناشی از برداشت شن و ماسه به محل برداشت محدود نمی‌شود؛ بلکه کیلومتر ها بالاتر و پایین تر از محل برداشت مشهود می شود.

گفته می شود در اثر این برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها، آب آلوده شده و ترکیب لایه‌ای و لجنی در طبقات زیرین و ناپایدار بستر رودخانه سبب می‌شود که جمعیت گیاهان آبزی نظیر جلبک‌ها و فیتوپلانکتون‌ها کاهش یابد و جمعیت جانوری نیز به لحاظ از بین رفتن آب و منابع غذایی رو به نابودی بروند.

رودخانه های آذربایجان غربی تا سه سال آینده ظرفیت رسوبی ندارند

کیومرث دانشجو مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه های استان را یکی معضلات اصلی این بخش دانست و گفت: تا ۳ سال آینده رودخانه های استان ظرفیت رسوبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه به جز رودخانه های الند و قطور اغلب رودخانه های آذربایجان غربی تا ۳ سال آینده ظرفیت رسوبی ندارند، اظهار داشت: با توجه به احداث سدها و وضعیت زیست محیطی منطقه طی این مدت رسوبی در بستر رودخانه نخواهیم داشت که برداشت غیر مجاز مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

وی ایجاد و توسعه کارنجات شن و ماسه آذربایجان غربی در مجاورت منابع آب آذربایجان غربی را غیر منطقی و غیر اصولی دانست و ادامه داد: در این راستا نیازمند وحدت رویه رفتاری در برخود با متخلفان هستیم که هنوز هم در این بخش با مشکلاتی مواجه هستیم.

برداشت شن و ماسه باید از کوهها انجام شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه لایروبی و بهبود مسیر آبهای جاری با برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها دو مقوله جدا از هم است، عنوان کرد: برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید برداشت شن و ماسه از منابع طبیعی مثل تمام دنیا از کوهها انجام شود.

دانشجو با اشاره به اینکه سطح کیفی شن و ماسه کوهستانی بهتر از شن و ماسه رودخانه ای است، ادامه داد: ولی متاسفانه به دلیل کم هزینه بودن برداشت از بستر رودخانه، بیشتر شن و ماسه مصرفی در سطح استان از بستر رودخانه ها برداشت می شود که بی رویه بوده و ادامه این روند نگران کننده است.

همچنان که به آن اشاره شد برداشت این مصالح از بستر رودخانه ها خسارات فراوانی را به اکوسیستم منطقه و همچنین اقتصاد جوامع بشری وارد می کند که این امر رودخانه ها را به عنوان شریان های حیاتی زیست محیطی در معرض دگرگونی های ژرفی قرار داده است و برداشت از آنها باید با احتیاط و در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار