عملیات اجرایی انتقال آب از زاب به دریاچه، آغاز حفاری تونل به طول 35 کیلومتر، اتصال زرینه رود به سیمینه رود، کاهش مصرف آب کشاورزی، توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار و عملیات مبارزه با بیابان‌زدایی در اطراف دریاچه از جمله این اقدامات است.
کد خبر: ۲۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲ 13 April 2015

عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از آخرین وضعیت اقدامات علمیاتی احیای دریاچه ارومیه میگوید.

عملیات اجرایی انتقال آب از زاب به دریاچه، آغاز حفاری تونل به طول 35 کیلومتر، اتصال زرینه رود به سیمینه رود، کاهش مصرف آب کشاورزی، توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار و عملیات مبارزه با بیابان‌زدایی در اطراف دریاچه از جمله این اقدامات است.

به گزارش تابناک ارومیه،عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سخنانی گفت: به نظر می‌رسد وضعیت دریاچه ارومیه در تابستان امسال نیز همانند تابستان سال 93 باشد چرا که کار جدی برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته است و اقدامات عملیاتی احیای دریاچه ارومیه نیز از سال آینده به ثمر می‌نشیند.

اینکه خداوند کمک کرد و بارندگی‌های مطلوبی در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق افتاد در احیای دریاچه ارومیه کمک بزرگی است چرا که این بارندگی‌ها چند سال گذشته بی‌سابقه بوده و بر اساس این بارندگی‌ها آب دریاچه ارومیه برای اولین بار در 10 سال گذشته نسبت به سال قبل خود کاهش نیافت.

اگر امسال نیز میزان آب دریاچه ارومیه حفظ شود از خطر خشکی دریاچه ارومیه گریخته‌ایم و امید به احیای دریاچه ارومیه بیشتر می‌شود.

سال گذشته و امسال از سال‌های بحرانی دریاچه ارومیه است و اگر تلاش شود در این دو سال دریاچه ارومیه آب موجود خود را حفظ کند از خطر بزرگی در امان خواهیم بود چرا که با خشکی، این دریاچه به باطلاق تبدیل شده و چنانچه روی رسوبات دریاچه را نمک بگیرد دیگر نمی‌توان کمکی برای احیای آن کرد.

وی در ادامه در خصوص دخالت بخش کشاورزی در وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: از امسال باید مصرف آب کشاورزی در اراضی حوضه دریاچه ارومیه کاهش یابد و به موازات آن نیز بهره‌برداری از آب کشاورزی افزایش یابد.

وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو موظف است 8 واحد درصد مصرف آب کشاورزی را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش دهد و برای این کار نیز باید در راه‌اندازی سیستم بهتر آبیاری سرمایه‌گذاری کند.

از اهداف در این زمینه این است که با کاهش آب مصرفی در کشاورزی با کاهش محصولات کشاورزی روبه‌رو نشویم.

احتمالا امسال نیازی به عدم کشت وجود نداشته باشد ولی باید به هر شکلی که هست امسال نباید اجازه خشکی دریاچه ارومیه داده شود اصلی‌ترین کار در احیای دریاچه ارومیه تثبیت وضعیت موجود دریاچه است تا زمانی که عملیات اجرایی آن از سال آینده به نتیجه برسد.

ریزگردها خطر بزرگی است که حاشیه دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند و در این زمینه نیز محیط زیست وظایفی را بر عهده دارد و باید عملیات لازم را با استفاده از بودجه‌ای که برای این کار دریافت کرده انجام دهد.

سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز در این زمینه وظایفی بر عهده دارد که عملکرد آن تا کنون مطلوب بوده و نیاز است محیط زیست نیز کارهایی انجام دهد.

عیسی کلانتری در خصوص اجرای برنامه برای احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه حدود 26 تا 27 برنامه به موازات هم اجرا شوند؛گفت:عملیات اجرایی انتقال آب از زاب به دریاچه، آغاز حفاری تونل به طول 35 کیلومتر، اتصال زرینه رود به سیمینه رود که باید در 6 ماهه نخست سال صورت گیرد، اتصال زرینه رود به پیکره اصلی دریاچه، کاهش مصرف آب کشاورزی که باید در طول 5 سال سالیانه 8 واحد درصد کاهش مصرف آب کشاورزی انجام شود، توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار، عملیات مبارزه با بیابان‌زدایی در اطراف دریاچه که با راه افتادن شن‌های روان شهر ارومیه مورد تهدید است از جمله این اقدامات است.

خوشبختانه امسال کل 12 ماه سال را فرصت داریم تا عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه را انجام دهیم در صورتی که در سال گذشته فقط 4 ماه فرصت بود.

یکی دیگر از مهم‌ترین این اقدامات احداث پیگیری پل میانگذر شهید کلانتری است که احتمال می‌رود از سوی راه‌و ترابری و محیط زیست پل دوم این دریاچه در سمت غربی آن احداث شود.

اقدامات آموزشی نیز از دیگر کارهای مهمی است که از سوی استاندار‌ی‌ها باید انجام شود و در زمینه مصرف صحیح آب و نیز ریزگردهای نمکی آموز‌ش‌های لازم به دانش‌آموزان، ‌دانشجویان، شهروندان و روستائیان ارائه شود.

اشتغال جایگزین نیز از دیگر موارد است که در این زمینه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، جایگزینی صنایع کوچک و دستی به جای حرفه کشاورزی و تجارت‌های منطقه‌ای نیز مطرح است.

همه این اقدامات مذکور باید به موازات هم انجام شود و امید است اعتبارات تخصیص یافته توسط دستگاه‌های زیربط به نحو درست هزینه و عملیات اجرایی اجرا شود چرا که ستاد احیای دریاچه ارومیه ستاد اجرا، برنامه‌ریز، ناظر، پایش و تامین کننده منابع مالی از سوی دولت است.
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار