معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین از احیا و بازگشت ۱۲۸ واحد غیرفعال به چرخه تولید با ۳۵۹۳ اشتغالزایی طی امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵ 04 February 2024

به گزارش تابناک قزوین، علی رحمانی در نشست خبری با خبرنگاران استان قزوین که امشب در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به انتقال مرکز خودروی سنگین ۴۴ تن و بیشتر در کشور به استان و آغاز به کار تولید شاسی و بسیاری از قطعات خودروها در این مرکز اظهار کرد: طبق آخرین آمار منتشر شده از مرکز آمار کشور میزان حجم تولید و تولید ارزش افزوده استان قزوین در سال 1409، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بوده که آمار امسال بیشتر از این رقم خواهد بود.

وی ساختار اقتصاد قزوین را ۵۱ درصد خدمات، ۳۵ درصد صنعت و ۱۴ درصد کشاورزی دانست و افزود: با اینکه استان خیلی بزرگی نیستیم اما نقش بسزایی در تولیدات کشور داریم و سه برابر سهم مساحت در کشور سهم تولید در کشاورزی و حدود ۵ برابر سهم از مساحت کشور را در تولید بخش صنعت داریم‌.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین ساختار اقتصاد استان را بیشتر صنعتی_کشاورزی و یک استان تولیدی ذکر و  ادامه داد: به دلیل تکمیل بخش‌ها و ارزش افزوده بالاتر و کمک به محیط زیست سیاست گذاری و ریل گذاری در استان قزوین، عمدتا تقویت بخش خدمات است و سبب تقویت سایر بخش‌ها می‌شود.

رحمانی با اشاره به استقرار ۳۵۴۰ واحد صنعتی مستقر در استان قزوین ، اشتغال ۱۵۱ هزار و ۲۱۳ نفر و میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را ۱۶۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در بین ۳۱ استان کشور، بیشترین سهم بخش خصوصی در اقتصاد را استان قزوین دارد و از معدود استان‌هایی است که ساختار تولیدی آن، بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه در زمینه کانی غیر فلزی و شیشه رتبه برتر داریم و بیش از ۶۰ درصد شوینده کشور در استان قزوین تولید می‌شود و زنجیره شوینده در استان کامل است، بیان کرد: شیشه و سرامیک زنجیره‌های اصلی هستند که رسالت مطالعه زنجیره های کانی غیرفلزی بر دوش دانشگاه بین المللی امام و شوینده بر عهده پارک علم و فناوری استان قزوین نهاده شده و مرکز تخصصی تحقیقات شوینده ها راه‌اندازی می‌شود ‌

این مسوول با اشاره به وجود بزرگترین شرکت و سهم قطعه سازی نیرو محرکه و موتورهای خودرو در استان قزوین افزود: پایلوت خودروهای برقی کشور خواهیم شد که مجوز سه زمین اخذ شده و پیگیر هستیم زنجیره تولید خودرو را به استان منتقل کنیم که ارزش افزوده خوبی خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین ادامه داد: امسال ۱۲۸ واحد با اشتغال ۳۵۹۳ واحد به چرخه تولید بازگشتند و ۷۳واحد از تملک بانک‌ها خارج شدند و ۶۳ واحد هم وجود دارد که امکان احیای آنها به دلایلی همچون مسایل شراکت و حقوقی و قانونی و یا شاید خارج شدن از چرخه تولید وجود ندارد اما برای واحد‌های قابل احیا، تلاش خواهیم کرد.

قزوین ۴ درصد سهم تولیدات کشاورزی را دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین توضیح داد: استان قزوین کمتر از یک درصد مساحت کشور را دارد که ۲۸۸ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات زراعی قرار دارد و تولید محصولات این بخش سالانه ۲ میلیون و 900 هزار تن است.76 هزار هکتار باغ وجود دارد که تولید سالانه 640 هزار تن محصولات است که استان، چهار درصد سهم تولیدات کشاورزی کشور را دارد.

رحمانی افزود: استان قزوین رتبه اول مرغ اجداد، رتبه دوم مرغ مادر، رتبه سوم ماهیان زینتی، رتبه پنجم تولید کشور و رتبه دهم تولید گوشت قرمز را در کشور دارد که خرید تضمینی گندم از کشاورزان از ۳۰۷ هزار تن، ۱۸۵ هزار تن بوده و مابقی خود مصرفی کشاورزان است و بخش اندکی هم به استان‌های مجاور فروخته شده است.

وی با اشاره به بیش از ۳ میلیون و ۴۴۱ هزار تن جوجه ریزی در استان قزوین و رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته ادامه داد: هدف‌گذاری در زمینه آبیاری نوین حدود ۱۰۰۰ هکتار در سال است که ۴۷ پروژه در ۷۳۲ هکتار اجرا شده است. 

این مسوول به شناسایی ۲۵۰ گونه گیاهی در استان قزوین و کشت گیاهان دارویی در ۲۹۰ هکتار و تولید ۶۵ نوع محصول اضافه کرد: با توجه به سهم ۱۴ درصدی بخش کشاورزی هشت درصد تسهیلات به این بخش و ۳۴ درصد تسهیلات به بخش صنعت پرداخت شده است چرا که حجم سرمایه‌گذاری کشاورزی و صنعت با هم متفاوت است.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار