مدیرعامل برق منطقه‎‎ای یزد خبر داد؛
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به این که استان یزد با تولید 58.5 مگاوات برق از هفت نیروگاه خورشیدی در حال بهره ‎ برداری پیشتاز کشور در این حوزه است، از تقاضای 41 شرکت خصوصی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی برای تولید 665 مگاوات برق خورشیدی در استان خبر داد.
کد خبر: ۷۱۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ 02 February 2019

«محمدحسن صباغزادگان» امروز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خوشبختانه استان یزد هم اکنون یکی از پایدارترین شبکه‎‎های برق کشور را به خود اختصاص داده به طوری که این استان هم ‎ اکنون در چهارراه مواصلاتی تبادل انرژی بین استان ‎ های اصفهان، فارس، خراسان و کرمان واقع شده است.

وی استان یزد را همچنین سرآمد استانهای کشور به لحاظ برخورداری از نیروگاه‎‎های خورشیدی در حال بهره برداری خواند و گفت: در حال حاضر استان یزد دارای هفت نیروگاه خورشیدی در حال بهره برداری با ظرفیت 58.5 مگاوات است که از این لحاظ رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به برخورداری یزد از بیش از 330 روز آفتابی، این استان را دارای ظرفیت بالقوه‎‎ای برای توسعه نیروگاه‎‎های تجدیدپذیر از نوع خورشیدی دانست و گفت: خوشبختانه در حال حاضر نیز 41 شرکت خصوصی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی از کشوزرهایی مانند آلمان، چین، فرانسه، یونان و ایتالیا برای تولید 665 مگاوات برق خورشیدی در استان متقاضی هستند که از این تعداد نیز با 23 شرکت برای تولید 335 مگاوات قرارداد خرید تضمینی 20 ساله امضا شده است.

وی در این باره ابراز امیدواری کرد که ظرفیت تولید برق خورشیدی در استان تا پایان امسال به 70 مگاوات افزایش یابد.

وی از فعالیت 26 نیروگاه تولید پراکنده با قدرت 240 مگاوات در استان نیز اشاره کرد و گفت: با این نیروگاه‎‎ها برای تولید 135 مگاوات قرار خرید تضمینی 5 ساله داریم.

به گفته وی، یزد در 9 ماهه اول امسال 11 میلیارد و 228 میلیون کیلووات ساعت تولید خالص انرژی داشته که این میزان در مقایسه با تولید مدت مشابه سال گذشته که معادل 9 میلیارد و 101 میلیون کیلووات ساعت، 23 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد در حال حاضر 660 هزار مشترک برق دارد که از این تعداد ۲6 مشترک بزرگ محسوب می‎‎شوند که بیش از 73 درصد برق مصرفی استان را به خود اختصاص داده‎‎اند و به احتساب 8 درصد صرف برق کشاورزی در استان می‎توان ادعا کرد که 81 درصد برق استان در بخش تولید مصرف می‎‎شود که شاخص قابل توجهی در بخش توسعه استان است.

وی عنوان کرد: به لحاظ مصرف برق در استان در 9 ماهه نخست امسال با 12 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل یزدی‎ها هفت میلیارد و 308 میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی مصرف کرده‎‎اند.

وی فروش صنایع بزرگ استان در 9 ماهه امسال را با رشد 20.6 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال سه میلیارد و 346 میلیون کیلووات ساعت ذکر کرد و این میزان افزایش را بیانگر رونق اقتصادی در صنایع بزرگ استان خواند.

صباغزادگان از افزایش 8.6 درصدی فروش برق در بخش توزیع در استان نیز خبر داد و گفت: در مجموع 9 ماهه ابتدایی امسال افزایش 15.9 درصدی فروش برق نسبت به 9 ماهه نخست پارسال شاهد هستیم.

وی پیک نیاز مصرف استان در سال گذشته را 1408 مگاولت اعلام کرد و افزود: این میزان در سال جاری با 9.2 درصد رشد به رقم 1538 مگاولت رسیده است.

وی اشاره پیشرفت‌های اتفاق افتاده در طی 40 سال انقلاب اسلامی در صنعت برق، گفت: خوشبختانه خودکفایی و توسعه صنعت برق کشور و استان یزد از لحاظ تاسیسات، تجهیزات، ایستگاه‌ها و شبکه‌های برق غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب است.

به گفته مدیر عامل شرکت برق منطقه ‎ ای یزد، تولید برق در استان یزد از رقم 179 میلیون کیلووات ساعت در سال 1357 با رشد 64 برابری اکنون به رقم 11 میلیارد و 483 میلیون کیلووات ساعت رسیده و در بخش قدرت نصب شده نیروگاهی با 23 برابر افزایش از 116 مگاوات به دو هزار و 679 مگاوات ارتقا یافته ‏ا‏ست.

وی افزود: استان یزد در بخش فروش انرژی نیز با رشد 50 برابری از رقم 168 به هشت میلیارد و 428 میلیون کیلوولت ساعت افزایش داشته است.

صباغزادگان از افزایش 31 برابری پیک مصرف استان طی چهار دهه پس از انقلاب خبر داد و گفت: این رقم از 45 مگاولت در سال 57 به 1408 مگاولت در سال جاری افزایش داشته است.

وی از سرمایه گذاری 315 میلیارد تومانی شامل 230 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی و 85.5 میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی در سال جاری خبر داد و گفت: این سرمایه گذاری‎‎های منجر به بهره برداری از 12 طرح از ابتدای سال تاکنون در استان شده است.

این مقام مسئول در پایان نیز از افتتاح دو طرح حوزه صنعت برق استان در دهه فجر امسال با سرمایه گذاری جمعاً 16.7 میلیارد تومان شامل توسعه بخش 20/63 کیلوولت پست شهرک فولاد و افزایش ظرفیت هادی خطوط 63 کیلوولت رستاق خبر داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار