رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به افزایش بیش از 12 برابری توليد محصول زراعي و باغي استان طی چهار دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی استان، این عملکرد همزمان با کاهش شش برابری سطح اراضی کشاورزی استان می‏‏‌خواند.
کد خبر: ۷۰۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 26 January 2019

«سید جمال سجادی‌پور» ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خودکفایی در تولید محصولات اساسی زراعی را یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور عنوان و اظهار می‌کند: از آنجایی که امنیت غذایی جامعه به کشاورزی وابسته است، خودکفایی در تولید محصولات اساسی زراعی که یکي از جهت‌گيري‌هاي اصلي توسعه بخش کشاورزي محسوب می‌شود به عهده جهادكشاورزي گذاشته شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که این سازمان در گذشته با عنوان جهادسازندگي، اقدامات بسیار مطلوبی در راستای توسعه استان داشته است، تصریح می‎‎کند: برخورداري 99 درصد جمعيت روستايي بالاي 20 خانوار استان از نعمت روشنايي، 80 درصد از آب آشاميدني سالم و بهداشتي، 89 درصد از راه آسفالته و 80 درصد از ابنيه بهداشتي، از عمده‌ترين تاثیرات این نهاد بوده است.

این مسئول با اشاره به سطح زير كشت 115 هزار و 815 هكتاری کنونی استان، عنوان می‏‏‌کند: هر چند سطح زیرکشت کنونی استان نسبت به سال 57، حدود شش برابر یعنی معادل 20 هزار و 819 هکتار کاهش یافته ولی در توليد محصولات زراعي و باغي بيش از 12 برابر رشد داشته‌ایم.

وی میزان توليد محصولات كشاورزي استان در سال 96 را یک میلیون و 590 هزار تن ذکر و تصریح می‏‌کند: میزان تولیدات زراعی استان از 37 هزار و 575 تن در سال 57 به 504 هزار و 271 تن در سال 96 رسیده که رشد 14 برابری داشته و در بخش محصولات باغی نیز این میزان از 29 هزار و 205 تن به 251 هزار و 421 تن رسیده که رشد 9 برابری داشته است.

به گفته سجادی‌پور، افزايش عملكرد محصولات استان در واحد سطح و بهره‌برداري بهينه از منابع، میزان توليد محصولات گلخانه‌ای استان با سطحی معادل هزار و 550 هکتار را به رقم 450 هزار تن محصول ارتقا بخشیده است.

وی توسعه كشت محصولات كم‌آبخواه و سازگار با شرایط اقلیمی استان مانند پسته، محصولات گلخانه‌اي، گیاهان دارویی، انار و خرما را از دیگر دستاورد‌های بزرگ جهادکشاورزی استان پس از پیروزی انقلاب می‎‎خواند و بیان می‎‎کند: کسب رتبه دوم استان در توليد محصولات گلخانه‌اي، جایگاه سوم در تولید پسته، مقام چهارم در تولید زردآلو و قیسی و مقام پنجم در تولید میوه انار از دیگر دستاوردهای جهادکشاورزی در این دوران بوده است.

جایگاه اول یزد در تولید بلدرچین و کبک کشور

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این که از 3 ميليون و 49 هزار واحد دامي بيش از 390 هزار تن محصول تولید می‏‏‌شود، عنوان می‏‏‌کند: خوشبختانه در حوزه‌ دام و طیور رشد 9 برابری تولیدات را در استان در چهار دهه عمر پربرکت انقلاب داشته‌ایم و از میزان تولید 48 هزار و 68 تن در سال 57 به میزان 391 هزار و 737 تن در سال 96 رسیده‌ایم.

وی با بیان این که استان یزد در زمینه‌هایی مانند توليد گوشت بلدرچين و كبك جایگاه اول کشور را در اختیار دارد، اضافه می‏‏‌کند: راه‌اندازی 71 مجتمع توليدي و اشتغالزایي دام و طيور از دیگر دستاوردهای استان پس از پیروزی انقلاب بوده است.

وی توسعه پرورش ماهي در استخرهاي كشاورزي با تولید ساليانه بيش از یک‎‎هزار تن ماهی سردآبی و گرم ‎ آبی را نیز از دیگر اقدامات قابل توجه این حوزه عنوان می‎کند.

رشد 45 درصدی راندمان کشاورزی استان

سجادی‎‎پور در بخش دیگری از سخنانش فعاليت‌هاي انجام شده در زمینه‌های آبي و خاكي از سال 68 تا 96 را به تفكيك نوع فعاليت عنوان و تشریح می‎‎کند: تجهیز و نوسازی 18 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنتی، ایجاد یک‏‏‌هزار کیلومتر جاده‏‏های بين مزارع، ساخت كانال آبياري عمومي و لوله‌گذاري به میزان سه هزار كيلومتر، ساخت دو هزار باب استخر ذخيره آب، مرمت و لايروبي سالانه 300 رشته از قنوات استان و آبياري تحت فشار 21 هزار و 500 هكتار از اراضی کشاورزی استان از دیگر خدمات قابل توجه جهادکشاورزی یزد در این مدت بوده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به رشد 45 درصدی راندمان کشاورزی استان از سال 68 تا 96، تصریح می‎‎کند: ارتقاء كارايي مصرف آب به 1.7 كيلوگرم محصول به ازای مصرف هر یک مترمكعب آب، یکی از بارزترين نتايج این اقدامات بوده است، ضمن این که ارتقاء ضريب مكانيزاسيون به 1.6 اسب بخار در هكتار با نوسازي ناوگان ماشين‌هاي كشاورزي نیز دستاوردی قابل توجه در این مدت بوده است.

وی با بیان این که پروانه 279 واحد بهره‏برداری کشاورزی نیز در این سنوات برای استان صادر شده است، اظهار می‎کند: تاکنون از سوی سازمان جهادکشاورزی، چهار هزار و 217 میلیون ریال برای ایجاد چهار هزار و 646 فرصت شغلی هزینه شده که هر چند ظرفیت اسمی آن 952 هزار تن برآورد شده بود اما در ظرفیت عملی شاهد تولید یک میلون و 198 هزار تن محصول در این حوزه هستیم.

سجادی پور در ادامه با اشاره به صدور هزار و 246 فقره جواز تاسيس از سال 67 تاکنون نیز بیان می‎کند: بیش از 20 درصد از این جوازها در قالب 279 طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفته که ظرفیت فرآوری و کاهش ضايعات محصولات کشاورزی را به یک میلیون و 198 هزار تن در سال 1396 رسانده و چهار هزار و 646 نفر در این بخش شاغل شده‌اند.

افزایش ضریب پایداری کشاورزی با آموزش‌های موثر

رییس سازمان جهادکشاورزی استان در رابطه با خدمات آموزشي و ترويجي ارائه شده در دوران پس از انقلاب اسلامي نیز می‎‎گوید: در حوزه‌ آموزش‌هاي ترويجي 392 هزار و 176 روز آموزش، مهارتي و فني و حرفه‌اي غيررسمي 315 هزار و 940 روز آموزش، آموزش‌هاي ويژه زنان روستايي 245 هزار و 624 روز آموزش، ضمن خدمت كاركنان 39 هزار و 766 روز آموزش، بهره‌برداران 37 هزار روز آموزش و آموزش علمي – كاربردي در مقاطع كارداني و كارشناسي دو هزار و 370 نفر روز آموزش ارائه شده است.

این مسئول اضافه می‎‎کند: ارائه این خدمات آموزشي علاوه بر ارتقای دانش فني و مهارتي بهره‌برداران و تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص حوزه کشاورزی به اشاعه يافته‌هاي علمي نوين در بين توليدكنندگان منجر و سهم قابل توجهی در افزايش ضريب پايداري و توسعه بخش كشاورزي استان داشته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار