در بازدید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از کویرمیقان مطرح شد؛
تابناک : مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: باید در مناطقی که شرایط رشد گونه گیاهی قره داغ وجود دارد آن را توسعه دهیم تا بتوان حرکت شن‌های روان را کنترل کرد.
کد خبر: ۴۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 04 June 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در حاشیه بازدید از کویر میقان اراک گفت: گونه بومی قره‌داغ گونه‌ای است که در این منطقه شناسایی شده است و با زحمات کارشناسان و متخصصین در سنوات گذشته تکثیر و کشت شده است.

یوسفی افزود: کشت گیاه قره‌داغ از دهه 70 آغاز شده و بالغ بر هفت تا هشت هزار هکتار از این گیاه طی سنوات گذشته در این محدوده کشت شده است که منجر به کنترل 90 درصدی حرکت شن‌های روان در کانون فرسایش کویر میقان شده است.

وی ادامه داد: از زمان آغاز کشت گیاه قره‌داغ، منطقه در قرق مطلق بوده و از ورود دامدار به این منطقه ممانعت شده است؛ زمانی که کشاورزان و اهالی روستاهای اطراف این منطقه پی به تاثیرگذاری پوشش گیاهی این منطقه بردند، اهالی نیز نسبت به قرق این منطقه به منابع‌طبیعی کمک کرده‌اند.

یوسفی با بیان اینکه اجرای این پروژه یک اقدام بومی و تخصصی است و صرفا مربوط به کویر میقان است، عنوان کرد: آزمون و خطاهایی که طی یک دوره 25 ساله در این منطقه انجام شده در هیچ جای کشور انجام نشده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: باید در مناطقی که شرایط رشد این گیاه وجود دارد آن را توسعه دهیم تا بتوان حرکت شن‌های روان را کنترل کرد.

وی این منطقه را یک منطقه بی‌نظیر از لحاظ ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانسته و گفت: مسئولین کمک کنند در محدوده‌هایی که عملیات بیولوژیکی مخصوصا در کف دریاچه کویر جواب نمی‌دهد اعتباراتی تخصیص داده شود تا از طریق عملیات غیربیولوژیکی یا بادشکن‌های غیر زنده بتوانیم از گزند ریزگردهای سدیمی و شن‌های روان در امان باشیم.

یوسفی افزود: اگر قرار است اکوسیستم و هوای این منطقه از گزند ریزگردهای سدیمی و شن‌های روان در امان باشد نیاز به توجه بیشتری است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ضمن تاکید بر اینکه بدون اعتبار نمی‌توان پوشش گیاهی را گسترش داد، گفت: سال گذشته اعتبارات استانی به میزان 150 میلیون تومان مصوب شد، اما تنها 100 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

وی احداث برج حفاظتی، ترویجی و گردشگری کویر میقان را از دیگر اقدامات انجام شده بر شمرد و گفت: احداث این برج علاوه بر این، به عنوان یک محل مناسب دیدبانی برای قرق‌بانان کویر جهت جلوگیری از ورود دام‌های غیرمجاز به عرصه‌های کویری به شمار می‌رود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار