کد خبر: ۳۸۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 01 March 2017
به گزارش تابناک یزد،رئیس شبکه  دامپزشکی شهرستان مهریز گفت: استان یزد، هجدهمین استانی است که موارد مشکوک شیوع این ویروس در آن اعلام شده است و با انجام نمونه گیری و آزمایشات متعدد در دو نقطه از شهرستان یزد ، منطقه حسین آباد ریسمانی و بلوار نواب صفوی یا کشتارگاه قدیم، موارد مثبتی از این ویروس مشهود شد که بلافاصله طیور آن منطقه تا شعاع یک کیلومتری کانون مثبت آنفلونزا معدوم سازی و ضدعفونی شد.

آغاز ادامه داد: این ویروس فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان به نام « تحت تیپ H5N8  »، آبان ماه امسال از روسیه توسط پرندگان مهاجر وارد کشور شده است و 21 استان از کشور را آلوده کرده است.

وی افزود: سه تیپ ویروس آنفلوآنزا وجود دارد. که نوع A آن مشترک بین انسان و حیوان است و  امکان انتقال آن از حیوان به انسان وجود دارد و به دلیل جهش های ژنتیکی بالای این ویروس، در تمام دنیا امکان مهار و درمان این بیماری وجود ندارد و پیشگیری، تنها راه حل برای جلوگیری از شیوع این ویروس می باشد.

آغاز افزود: ساعت 6 صبح امروز سه شنبه دهم اسفندماه، 10 اکیپ در محل جهادکشاورزی شهرستان مهریز، پس از برگزاری جلسه توجیهی و  پذیرش به محل اعزام شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: ستاد  آنفلوآنزای  فوق حاد پرندگان جهت پیشگیری از شیوع ویروس  آنفلوآنزای فوق حاد و جلوگیری از بالا رفتن تراکم این ویروس در منطقه مهریز ، با همکاری شبکه دامپزشکی، مدیریت جهاد کشاورزی، بسیج سازندگی، فرماندهی نیروی انتظامی، اداره حفاظت محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان مهریز تشکیل شد و پس از تهیه نقشه های هوایی و بررسی های لازم، تعداد  12 روستای  منطقه دهستان ارنان  مورد پایش قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: در هریک از این 10 اکیپ اعزامی، یک نفر دامپزشک به عنوان مسئول ساماندهی اکیپ و تنظیم صورتجلسه، تشخیص سلامت بالینی و ظاهری طیور و هم چنین بررسی تقویم بها جهت قیمت گذاری طیوری که معدوم می شوند حضور داشت.

رئیس شبکه دامپزشکی مهریز عنوان کرد: مناطقی که مورد عملیات جمع آوری  قرار گرفته است شامل روستاهای علی آباد چهل گزی، ارنان، سرو، کردآباد، احمد آباد، کمال آباد، عبدالله آباد، فتح آباد، بهجت آباد و مزرعه شاهزاده ، اسلام آباد ، محمد آباد ، است؛ هر چند هنوز هیچ مورد مشکوکی در این مناطق یافت نشده است، لیکن عملیات جمع آوری صرفاً برای پیشگیری از شیوع این ویروس است.

  وی گفت: نیروهای بسیج سازندگی و فرماندهی نیروی انتظامی جهت اقناع سازی و توجیه مردم آن منطقه نیز در این اکیپ ها حضور فعال داشتند و نیز سه نیروی کار جهت قرنطینه، جابه جایی خودروهای حامل قفس پرنده و عملیات جمع آوری طیور معدوم شده و هم چنین کشتار این طیور  با اکیپ همکاری می کنند.

آغاز خاطرنشان کرد: نیروهای شبکه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی برای بررسی جامعه انسانی از منازل اهالی این روستاها بازدید به عمل آوردند و  برای یافتن موارد مشکوک انسانی و حیوانی و ایجاد امنیت زیستی تلاش کردند. 

این مسئول به حضور کارشناسان جهادکشاورزی  در محل مزارع خبر داد و گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی برای پیشگیری از شیوع این ویروس از طریق کود مرغ، در مزارع و زمین های زراعی حضور یافته و توصیه های بهداشتی و نحوه استفاده  درست و اطمینان بخش از کود مرغ را به کشاورزان آموزش دادند. 

وی ادامه داد: از آنجایی که این ویروس می تواند تا سه مه در کود مرغ دوام بیاورد، کشاورزان می بایست کود مرغ مورد استفاده در مزرعه و زمین های کشاورزی را خیسانده و برای 14 روز روی آنها با پلاستیک بپوشانند که با این روش نه تنها این ویروس بلکه بسیاری از امراض و آفت های گیاهی و انسانی موجود در کود از بین می رود. 

آغاز خاطرنشان کرد: از آنجایی که احتمال ورود این ویروس از استان های همجوار استان یزد مانند اصفهان، قم و اراک وجود داشته است، با اخذ حکم از دادستان، طی دو ماه گذشته 15 دستگاه خودرو متعلق به فروشنده های دوره گرد که در مسیر های برون شهری یزد و مهریز  اقدام به فروش پرنده می کردند، جمع آوری شد و  برای کشتار به کشتارگاه انتقال داده شد.

رئیس شبکه دامپزشکی مهریز تصریح کرد: اگر کسی از این دوره گردها پرنده ای خریداری نموده است، برای بررسی و اطمینان خاطر از صحت و سلامتی طیور خود  و انجام نمونه گیری به شبکه دامپزشکی مهریز مراجعه کنند.

وی در مورد پرندگان اهالی این منطقه که توسط اکیپ حاضر در آن مناطق، مورد کشتار قرار گرفته اند گفت: این اهالی می توانند، این گوشت ها را به مدت 24 ساعت در دمای یخچال یا 0 تا 4 درجه سانتی گراد  نگهداری کرده و  بعد با آسودگی خاطر مصرف کنند.  

آغاز افزود: علائم این ویروس در پرندگان با سیاهی تاج، خون مردگی یا خونریزی در ساق پا، تورم ناحیه گلو، تغییر صدا، گاهی اسهال  و تلفات در کمتر از 6 ساعت همراه است و علائم این بیماری در  انسان نیز مانند علائم سرماخوردگی و  گلودرد و دردهای عضلانی است.

رئیس شبکه بهداشت مهریز با بیان اینکه مهریز، پیشگام در اجرای عملیات پایش مناطق حساس و مشکوک به شیوع این ویروس در کشور است، ابراز خوشحالی کرد و گفت: با آزمایشات انجام شده توسط نیروهای شبکه دامپزشکی و تلاش های گسترده بسیج سازندگی و هم چنین نیروی انتظامی در منطقه، جای هیچ نگرانی نبوده و تمامی مرغ های صنعتی و گوشتی، تحت کنترل و نظارت دقیق دامپزشکی است و 7 مورد نمونه گیری  با حکم دادستان از مرغداری های گوشتی شهرستان جهت تشخیص آنفلوآنزای فوق حاد جمع آوری شد و با بررسی آنها مشخص شد تمامی موارد، عاری از این ویروس و  منفی بوده  است.

این مسئول ادامه داد: از آنجایی که این ویروس در فصل سرما فعال است، بعد از اردیبهشت ماه، به دلیل بالا رفتن دما و خشکی آب و هوا ، این ویروس قدرت مقاومت خود را از دست داده و شرایط کاملاً امن می شود.

گفتنی است؛ سایت سیمرغ در شهرستان مهریز، رتبه اول تولید تخم مرغ در استان و هم چنین جایگاه ویژه ای در صنعت مرغ تخمگذار در کشور را داراست و یکی از بزرگترین شرکت هایی است که روزانه تخم مرغ و گوشت مصرفی تمام استان را تامین می کند، به همین منظور، منطقه دهستان ارنان  که نزدیک ترین محل به این مجموعه است برای عملیات جمع آوری طیور بومی  و پیشگیری از شیوع این ویروس انتخاب شد.

صبح تفت 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار