تاخت‌و‌تاز ویروس وحشی در کرمان؛
هرچه مسئولان تأکید دارند موضوع شیوع آنفلوانزا در کرمان، موضوعی غیرمعمول نیست و حتی تلفات بر جای مانده از آن نیز طبیعی است، نگرانی ها در این خصوص آنقدر اوج گرفته که ستاد مدیریت بحران استان در نشستی فوق العاده، به اعلام «وضعیت زرد»، تدابیر خاصی برای مقابله با شیوعی این بیماری اتخاذ نموده است.
کد خبر: ۱۴۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 08 December 2015
هرچه مسئولان تأکید دارند موضوع شیوع آنفلوانزا در کرمان، موضوعی غیرمعمول نیست و حتی تلفات بر جای مانده از آن نیز طبیعی است، نگرانی ها در این خصوص آنقدر اوج گرفته که ستاد مدیریت بحران استان در نشستی فوق العاده، به اعلام «وضعیت زرد»، تدابیر خاصی برای مقابله با شیوعی این بیماری اتخاذ نموده  است.

به گزارش «تابناک یزد»، هرچه تاکنون درباره فراگیر شدن موج بیماری‌های مرگباری چون جنون گاوی و مرس در دیگر کشورها شنیده و خوانده بودیم، شاید باور نمی‌کردیم روزی نوبت خودمان شود؛ اما متاسفانه این گونه شد؛ جان باختن 28 تن از هموطنانمان که هرچند نشان از فراگیر شدن موج مرگ ناشی از سرایت ویروس آنفلوانزای نوع A در کشورمان دارد، هنوز به کرمان و برخی شهرهای جنوب شرقی کشورمان محدود مانده و از این روی، باید تدابیر ویژه ای برای مهار آن به کار بندیم.

بر این اساس است که می‌بینیم اوضاع در کرمان به شرایط اضطراری رسیده و تدابیر پیشگیرانه فراوانی برای ممانعت از سرایت این ویروس خطرناک در دیگر شهرها به کار بسته شده است که البته اغلب در قالب اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌هایی است که خطاب به بیمارستان ها و مراکز درمانی صادر شده و علاوه بر آنها، اماکنی همچون مدارس هم در صف مخاطبان آنها قرار دارد. اما ماجرا از کجا شروع شد؟

این پرسش یکی از سخت ترین سؤالاتی است که در این خصوص می‌توان پرسید، چرا تا چند روز پیش کمتر کسی می‌دانست که پای آنفلوانزای H1N1 که در سالهای قبل از کشنده بودنش بسیار شنیده بودیم، به کشورمان باز شده و البته جان تعدادی از هموطنانمان را هم ربوده است.

بدین ترتیب زمانی که شنیدیم شمار جان باختگان آنفلوانزا در کرمان به 16 تن رسیده، نمی‌دانستیم با شایعه‌ای عجیب مواجهیم یا واقعیتی باور ناپذیر و مشکوک؛ هرچند سخنان برخی مسئولان این گونه به ذهنمان متبادر می‌کرد که ابتلای به آنفلوانزا، عامل جان باختن ان شانزده تن نبوده بلکه این هموطنانمان به این دلیل جان باخته‌اند که «تقریبا همه آنها مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن بوده‌اند».

این را چند روز پیش، نوذر نخعی، معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت و افزود: «در حال حاضر تعداد موارد مرگ ناشی از بیماری آنفلولانزا در استان کرمان به حدود 16 مورد طی یک و نیم ماه گذشته رسیده که تقریبا همه آنها مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن بوده‌اند؛ ابتلا به آنفلوانزای H1N1 موضوع جدیدی نیست که در کشورهای دیگر رخ ندهد. این بیماری از فروردین سال 1388 به صورت پاندمی (عالم گیری) آغاز و در اقصی نقاط دنیا، هر ساله در فصول سرد خود را نشان می‌دهد».

با این ادعا به نظر می‌رسید که همه چیز، حتی جان باختن برخی هموطنانمان بر اثر ابتلا به این بیماری عادی و طبیعی است، زیرا نخعی می‌گفت: «تاکنون در کرمان حدود 100 بیمار در بیمارستان‌های سطح شهر بستری شده‌اند که آمار نگران کننده‌ای نیست. آنفلوانزا در آمریکا در هر سال بین 5 تا 20 درصد مردم را مبتلا می‌کند و هر ساله 3000 تا 49000 نفر به علت این بیماری فوت می‌کنند».

هنوز زمان زیادی از طرح این ادعا نگذشته بود که خبر رسید، شمار جان باختگان ابتلا به آنفلوانزا در کرمان افزایش یافته و به 22 تن رسیده تا وزیر در حاشیه سمینار پزشک پژوهشگر در این خصوص مورد پرسش قرار گرفته و بگوید: «متأسفانه این آمار 22 نفر صحیح است؛ البته افراد صرفا به‌ دلیل بیماری آنفلوآنزا فوت نمی‌کنند بلکه حتما بیماری‌های زمینه‌ای دیگری نیز داشته‌اند».

22 نکته مهم درباره آنفلوانزای H1N1 (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید)
22 نکته مهم درباره آنفلوانزای H1N1 (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید)

دکتر قاضی‌زاده هاشمی در ادامه افزود: «افراد باید مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند و با مشاهده علائم آنفلوآنزا به پزشک مراجعه کنند. این آنفلوانزا نیز یک آنفلوانزای معمولی بوده، ولی هر سال مقاومت آن بیشتر می‌شود، به ویژه اینکه در اثر این مقاومت‌ها، ویروس آنفلوانزا وحشی‌تر می‌شود و این شرایط زمانی حادتر خواهد شد که این ویروس از آن طرف مرزها به ایران می‌آید؛ بنابراین، چنین آمار مرگ و میری در سال‌های گذشته نیز داشتیم و افراد با مراقبت بیشتر می‌توانند هیچ نگرانی به خود وارد نکنند».

این در حالی بود که سخنان معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، حکایت از آن داشت که باید در این خصوص نگران بود، چون به باور وی، موج آنفلوانزا در حال انتقال از کرمان به سایر استان‌هاست؛ موضوعی که البته به زعم این مقام مسئول، غیرعادی نیست، چرا که موج آنفلوانزا در آذر ماه آغاز می‌شود.

سخنان محمود نبوی زمانی نگران کننده تر می‌شود که می‌بینیم وی نوع این آنفلوانزا را هم H1N1 خوانده و افزوده: «ویروس‌های آنفلونزا که در کرمان گزارش شده فصلی است و فعلا از نوع تیپ A بوده و احتمالا ماه‌های بعد نوع B نیز ایجاد می‌شود. حدود 5 تا 10 درصد جامعه در فصل سرد درگیر آنفلوانزا می‌شوند و بیماری حدود یک درصد این افراد تبدیل به ذات‌الریه شده و با درمان خوب متوسط 7 درصد مرگ و میر ایجاد می‌شود که این رقم در جوانان 3 درصد و در سالمندان تا 15درصد است؛ بنابراین تعدادی از تلفات به دلیل آنفلونزا ناگریز است».

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا آنفلوانزای شیوع یافته در کرمان همان نوع "آنفلوانزای خوکی" است یا خیر، گفت: «مشهور شدن این بیماری به آنفلوانزای خوکی از اول غلط بوده است چرا که در سال 2009 که این آنفلوانزا نامگذاری شد دارای ژن‌های انسان و پرنده‌ها نیز بود. لذا بعد از حالت پاندمیک درآمد و به آنفلوانزای فصلی تبدیل شد؛ آنفلوانزای ایجاد شده در کرمان موضوع غیرمعمولی نیست و چون ما دقیق این موضوع را بررسی کرده و مراقبت انجام می‌دهیم تلفات آن دقیق مشخص می‌شود».

نبوی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که در کرمان به دلیل آنفلوانزا فوت کرده‌اند مسن یا دارای بیماری‌های نقص ایمنی بوده‌اند، گفت: «زمانی که اپیدمی می‌آید افراد باید اخلاق تنفسی را رعایت کنند. یعنی فردی که مریض می‌شود تا سه روز در منزل بماند و به استراحت خود ادامه دهد یا در صورت سایر افراد سرفه نکرده و با آن روبوسی نکند. افرادی که مبتلا به ویروس‌های فصلی می‌‌شوند باید فاصله یک متری با سایر افراد را رعایت کنند. در فصل سرما ویروس آنفلوانزا 8 ساعت روی سطوح می‌ماند بنابراین شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون بسیار لازم است.»

این در حالی است که به رغم همه این توضیحات، امروز خبردار شدیم که شمار جان باختگان مبتلایان به این بیماری به 28 تن رسیده و نگرانی ها نسبت به شدت گرفتن شیوع این بیماری اینقدر فزونی یافته که ستاد مدیریت بحران استان کرمان نشست فوق‌العاده برگزار کرده و تصمیمات اضطراری گرفته است.

در پایان این نشست، علیرضا رزم حسینی، استاندار استان کرمان با اعلام اینکه وضعیت زرد در استان اعلام شده، گفت: «در نشست فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران استان کرمان با موضوع پیشگیری و مقابله با ویروس H1N1 که امروز [دوشنبه] برگزار شد، مقرر گشت مدارس این استان روزهای سه‌‎شنبه و چهارشنبه (17 و 18 آذر) تعطیل باشند.

وی در ادامه افزایش آنفلوانزا در این استان را عادی دانست و افزود: «موضوع پیشگیری امری دائمی است و همواره باید مد نظر باشد. اعلام وضعیت زرد در استان کرمان به دلیل احتیاط بوده است».


تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار