بررسی مصرف سیگار در ایران
چهار کمپانی بزرگ دنیا هدایت‌گر تولید و توزیع سیگار در جهان هستند.یک کمپانی آمریکایی بدون محدودیت۳۲۰ میلیون دلار سیگار وارد ایران کرده است .
کد خبر: ۱۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹ 07 March 2015

ما ایرانیها ثابت کرده ایم ،در صورت اراده و میل باطنی ،خیلی از کارهای ناممکن و یا بسیار سخت را ممکن و آسان میکنیم.در مقابل ما ایرانیها کار نشد ندارد.اگر بخواهیم ،میتوانیم ،بشرطی که بخواهیم.از جمله مثلهایی است که از فرهنگ و اراده آهنین ما برمیخیزد.

به گزارش تابناک ارومیه،در حالیکه در رسانه ها روزانه آمار وحشتناکی از گرایش جوانان و حتی نوجوانان به مواد دخانی ارائه میشود و در حالیکه خیلی ها معتقدند که مواد دخانی در بسیاری مواقع مقدمه ایی برای گرایش به مواد مخدر بشمار میرود و در حالیکه سالانه هزینه هنگفتی از بابت مضرات مواد دخانی بر گرده حوزه سلامت کشور تحمیل میگردد.چرا مسئولین اقدامی قاطع در مرزبندی مصرف مواد مخدر نمیکنند؟

آنگونه که از سخنان کارشناسان و مسئولین ذی ربط مرتبط با موضوع سیگار و مواد دخانی برمی آید،کنترل و اعمال محدودیت بر مصرف سیگار براحتی نبوده و موجب واکنش کسانیکه از این راه سودهای کلانی به جیب می زنند را به همراه دارد.

در کنار آموزشهای لازم،که این روزها در لابه لای سخنان مسئولین بسیار از این کلمه استفاده میشود،میتوان با استفاده از قوانین سخت با ضمانت اجرایی،از پایین آمدن سن مصرف سیگار جلوگیری کرد.حتی در این راستا میتوان با وارد کردن نیروی انتظامی به صحنه عمل،قوانین را بشکل سخت تری اعمال کرد.مطمئنا مردم نیز از سخت تر شدن برخورد در این خصوص نه تنها گله مند نمیشوند بلکه از آن نیز استقبال میکنند.در این راستا مطالب زیر قابل توجه میباشد.

در حالیکه سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از کشورهای جهان، در تلاش مبارزه با مصرف مواد دخانی و جستجوی راههای کاهش مصرف آن می باشند، اقدامات ایران در این زمینه بسیار ناموفق می باشد.

با وجودیکه ایران ارزان‌ترین سیگار را در منطقه خاورمیانه دارد، اما همچنان سیگار قاچاق بیش از ۴۰ درصد از بازار ایران را در اختیار دارد

خسرو صادق‌نیت، رئیس دبیرخانه "ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات" اظهار داشت: ایران در ۴۰ سال آینده جزء ۳ کشور اول مصرف‌کننده دخانیات در جهان خواهد شد.

وی افزود: با وجود اینکه باید تا ۱۰ سال آینده ۳۰ درصد از تعداد مصرف کنندگان دخانیات کاسته شود اما تاکنون اقدامات جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گفته وی ایران هم اکنون از نظر مصرف سیگار در جایگاه شصت و هفتم جهان قرار دارد و از طرف دیگر درصد رشد مصرف کنندگان سیگار در میان نوجوانان و زنان جوان نیز رشد فزاینده‌ای را نشان می دهد. همچنین سن مصرف دخانیات در ایران رو به کاهش است و اجرا نشدن قوانین مربوط به کنترل و مبارزه با مصرف دخانیات، رشد تعداد مصرف کنندگان را به دنبال دارد.

ارزان بودن سیگار، پایین بودن مالیات آن، امکان مصرف سیگار در بسیاری از امکان عمومی و عدم وجود کمپین ملی قابل توجه برای کاهش مصرف سیگار از دلایل عدم موفقیت ایران در تلاش برای کاهش مصرف دخانیات می باشند.

در این خصوص دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در مراسم روز جهانی بدون دخانیات با اشاره به مقاله اخیر سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی گفت: براساس این مقاله اگر وضعیت مصرف مواد دخانی به شکل کنونی پیش رود، مصر، پاکستان و ایران تا 40 سال آینده از کشورهایی خواهند بود که بیشترین افزایش مصرف مواد دخانی را در منطقه خواهند داشت. همچنین قلیان 40 درصد بازار کشورهایی مانند مصر و عربستان را اشغال کرده است که وضعیت ایران نیز در این زمینه در مرحله هشدار است.

وی گفت :اگر بتوانیم به میزان 50 درصد مالیات بر سیگار را افزایش دهیم، سه و نیم میلیون نفر مصرف دخانیات را ترک خواهند کرد.

مصرف سیگار در سنین 15 تا 64 سال در سال 88 حدود 10.2 درصد بوده است که این رقم در سال 90 به 10 درصد کاهش یافته است. هرچند حدود 2 دهم درصد کاهش مصرف سیگار را شاهد هستیم اما در مقابل، مصرف قلیان جای آن را گرفته است. به طوریکه در سال 90 حدود 4.72 درصد مردان و 2.31 درصد زنان (و در کل 3.52 درصد جمعیت کشور) قلیان مصرف می‌کردند. البته این موضوع الگویی است که در بسیاری از کشورها در حال اتفاق افتادن است. نباید از اینکه افزایش مصرف سیگار متوقف شده، خوشحال باشیم باید از این جایگزینی نگران باشیم.

ندافی به چالشهای وزارت بهداشت در مورد میزان مصرف سیگار اشاره کرد و افزود: برخی‌ اصرار دارند که سالانه بیش از 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و به همین بهانه می‌خواهند کمبودها را با واردات جبران کنند. این در حالی است که بررسی‌های ما مصرف حدود 40 میلیارد نخ را نشان می‌دهد. سازمان آمار ایران نیز 50 میلیارد نخ را برآورد کرده است. چنین کسانی که این ادعاها را دارند خواستار آن هستند که منافع شرکتهای چندملیتی دخانیات را تامین کنند. وزارت بهداشت با شدت نسبت به این سیاست مقابله کرده و خواهد کرد. اکنون که شرکت دخانیات خصوصی شده، بخش حاکمیتی آن در وزارت صنعت است. ما خواستار آن هستیم که کنترل بیشتری بر روی این موضوع صورت گیرد.

وی افزود: در چند سال گذشته جنگ آیین نامه‌ای و مقرراتی با توسعه‌دهندگان قلیان داشتیم که در تمام این موارد با همکاری NGO ها توفیق داشتیم. خوشبختانه جرایم تخلفات در زمینه دخانیات نیز افزایش یافته است.

مسجدی دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز با اشاره به اینکه چهار کمپانی بزرگ دنیا هدایت‌گر تولید و توزیع سیگار در جهان هستند، اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس قوانین وضع شده اگر شرکتی بالغ بر پنج میلیون دلار مبادله تجاری با ایران داشته باشد مورد تعقیب قرار می‌گیرد و اگر این مبلغ به بیش از ۵۰ میلیون دلار برسد ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد اما در حال حاضر یک کمپانی آمریکایی بدون هیچ محدودیتی ۳۲۰ میلیون دلار سیگار وارد ایران کرده است که مبین هدف کشورهای غربی برای ضربه زدن به نظام است.

دکتر علی اکبر سیاری در مراسم روز جهانی بدون دخانیات طی سخنانی گفت: بیش از یک میلیارد نفر در دنیا و همچنین حدود پنج و نیم میلیون نفر در ایران سیگار می‌کشند. ایرانی‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنند که زودتر جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت و دست اندرکاران حوزه سلامت خوشحالند که امسال دولت 10 هزار میلیارد تومان یعنی رقمی معادل رقمی که سیگاری‌ها سالانه دود می‌کنند را به حوزه سلامت تخصیص داده است.

در این بین آمار مصرف سیگار در استان آذبایجان غربی نیز قابل ملاحظه میباشد. همت زاده کارشناس بهداشت محیط در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص مصرف مواد دخانی در استان گفت: آمارهایی که در زمینه سرانه مصرف سیگار وجود دارد بیشتر کشوری است ولی بررسی های ما به صورت میدانی در استان نشان میدهد که 14 درصد از مردم آذربایجان غربی روزانه سیگار می کشند، در حالی که درصد مصرف سیگار در کشور 11 درصد است.

وی در خصوص سن مصرف مواد دخانی گفت :سن اولین مصرف سیگار در کشور براساس جدیدترین آمارها از 20 سالگی است در حالی که در آذربایجان غربی هرچند تحقیقات کامل و آمار دقیقی هنوز به دست نیامده ولی بررسی های اولیه نشان میدهد سن شروع مصرف سیگار در آذربایجان غربی بسیار پایین تر از سن 20 سالگی است. براساس جدیدترین آمارها 54 درصد از کودکان آذربایجان غربی هفته ای یک بار در معرض دود سیگار هستند در حالی که میانگین کشوری در این زمینه 86/28 درصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار