العالم :
نتایج جدید از یک پژوهش در خصوص مصرف سیگار:العالم - پژوهشگران آمریکایی با مطالعه درباره زیان های سیگار، متوجه شدند که کشیدنِ سیگار، بر قدرت مقاومتِ میکروب ها در برابر سیستم ایمنی بدن، قرص ها و آنتی بیوتیک ها تاثیر می گذارد.
کد خبر: ۲۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۰ 09 April 2015

العالم - پژوهشگران آمریکایی با مطالعه درباره زیان های سیگار، متوجه شدند که کشیدنِ سیگار، بر قدرت مقاومتِ میکروب ها در برابر سیستم ایمنی بدن، قرص ها و آنتی بیوتیک ها تاثیر می گذارد.

به گزارش تابناک ارومیه،دکتر علی اکبر سیاری گفت: بیش از یک میلیارد نفر در دنیا و همچنین حدود پنج و نیم میلیون نفر در ایران سیگار می‌کشند. ایرانی‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنند که زودتر جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت و دست اندرکاران حوزه سلامت خوشحالند که دولت 10 هزار میلیارد تومان یعنی رقمی معادل رقمی که سیگاری‌ها سالانه دود می‌کنند را به حوزه سلامت تخصیص داده است.

همچنین براساس آمار دیگری،مصرف سالانه‌ مردم ایران 70 میلیارد نخ سیگار برآورد شده است و آمریکا برای تولید سیگار در ایران 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است چرا که سومین صنعت سودآور دنیا سیگار و دخانیات است.

در این بین آمار مصرف سیگار در استان آذربایجان غربی نیز قابل ملاحظه میباشد. همت زاده کارشناس بهداشت محیط در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص مصرف مواد دخانی در استان گفته است : آمارهایی که در زمینه سرانه مصرف سیگار وجود دارد بیشتر کشوری است ولی بررسی های ما به صورت میدانی در استان نشان میدهد که 14 درصد از مردم آذربایجان غربی روزانه سیگار می کشند، در حالی که درصد مصرف سیگار در کشور 11 درصد است.

همچنین دکتر دماری رئیس واحد بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت می گوید: در مقایسه استانی، شیوع مصرف روزانه سیگار در سال های 85 تا 88 نشان داد،استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و تهران از استان های پرمصرف سیگار هستند.

همت زاده کارشناس بهداشت محیط در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص سن مصرف مواد دخانی نیز اظهار داشته:سن اولین مصرف سیگار در کشور براساس جدیدترین آمارها از 20 سالگی است در حالی که در آذربایجان غربی هرچند تحقیقات کامل و آمار دقیقی هنوز به دست نیامده ولی بررسی های اولیه نشان میدهد سن شروع مصرف سیگار در آذربایجان غربی بسیار پایین تر از سن 20 سالگی است. براساس جدیدترین آمارها 54 درصد از کودکان آذربایجان غربی هفته ای یک بار در معرض دود سیگار هستند در حالی که میانگین کشوری در این زمینه 86/28 درصد است.

حال پس از آمار عجیب و غریب مصرف سیگار در ایران و استان آذربایجان غربی نتایج پژوهش،پژوهشگران آمریکایی درباره زیان سیگار را بخوانید:

العالم - پژوهشگران آمریکایی با مطالعه درباره زیان های سیگار، متوجه شدند که کشیدنِ سیگار، بر قدرت مقاومتِ میکروب ها در برابر سیستم ایمنی بدن، قرص ها و آنتی بیوتیک ها تاثیر می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پژوهشگران دانشکدۀ پزشکیِ دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که دود سیگار می تواند باعث مقاوم تر و تهاجمی تر شدنِ میکروبِ MRSA شود که به باکتری اورئوس نیز معروف است.

گروهِ پژوهشگرانِ این دانشکده، هنگام بررسی عوارض سیگار دریافتند که از بین بردنِ میکروب MRSA وقتی در معرض دود سیگار، قرار گرفته باشد، بسیار مشکل تر از نابود کردن همان میکروب، پیش از قرار گرفتن در معرض دود سیگار است.

نتایج این پژوهش ثابت کرد که دود سیگار، از طریق ایجاد تغییر در دیوارۀ سلول ها، میکروب ها را در برابر سیستم ایمنی بدن و آنتی بیوتیک ها مقاوم تر می کند. MRSA میکروبی است که به صورت مسالمت آمیز بر روی بدن و پوست انسان وجود دارد و هنگام بروز پارگی یا خراش بر روی پوست، التهابات و تاول هایی در پوست ایجاد می کند.

اما این باکتری، در بدن افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، نوزادان، سالمندان، بیماران دیابتی، افراد دارای اعضای پیوندی و بیماران سرطانی، تاثیری متفاوت دارد و التهاباتی خطرناک را سبب می شود و از طریق نفوذ به خون، به سایر اعضا منتقل می شود و مسمومیت خون، التهاب ریه، التهاب دریچه های قلب، التهاب استخوان ها و دیگر عوارض را سبب می شود و حتی در بعضی مواقع به مرگ منجر می شود.

دکتر "لورا کراتی الکساندر" رئیس گروه پژوهش در دانشگاه کالیفرنیا گفت: ما اطلاع داشتیم که سیگار کشیدن، به سلول های دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی بدن ضرر می زند؛ اما پژوهش های جدید ثابت کرد که سیگار کشیدن می تواند، موجب مقاوم تر و مهاجم تر شدن باکتری ها در بدن شود.

آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی، از افزایش ابتلا به باکتری MRSA در بیمارستان ها و درمانگاه ها حکایت دارد. در گزارش های این سازمان آمده است که این باکتری، نقشی اساسی در گسترش موارد ابتلا به عفونت مجاری ادراری، التهاب ریوی، و عفونت در رگ ها دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار