مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: برای اجرای طرح خط دوم انتقال آب به استان به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم در سفر رییس جمهور اعتبار ویژه‌ای در این زمینه تخصیص یابد.
کد خبر: ۱۰۱۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ 16 December 2021

محمدمهدی جوادیان زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خط دوم آبرسانی به استان یک طرح بلند مدت است که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۳ آغاز شد و با بهره برداری از آن در بلند مدت مشکل آب شرب استان رفع می شود.

وی با بیان اینکه طرح یاد شده اکنون به علت نبود اعتبار با کندی در حال اجراست اظهار کرد: فقط ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم سفر رییس جمهور زمینه ساز گشایش مشکلات آب در این خطه کویری شود.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: برای طرح مورد اشاره مدل مالی تدوین شده است که در این مدل مشارکت بخش خصوصی ، دولت و استان را می طلبد که امیدواریم با مشارکت این بخش مبلغ یاد شده تامین و طرح سرعت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد طول خط دوم انتقال آب به استان را ۴۰۰ کیلومتر بیان کرد و گفت: استان در زمینه تامین آب شرب با مشکل روبرو است.

ساخت مخازن آب ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

جوادیان زاده با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آب شرب استان از طریق آب انتقالی تامین می شود افزود: برنامه هایی برای پایداری آب شرب استان از جمله ساخت مخازن ذخیره آب در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی با بیان اینکه ساخت ۱۱۰ هزار مخزن آب در راستای افزایش پایداری تامین آب از اولویت اصلی این شرکت است افزود: در سفر معاون اول رییس جمهور ۲۰ هزار متر مکعب مخرن ذخیره آب به بهره برداری رسید که درصورت تامین اعتبار ۴۰ هزار متر مکعب دیگر تا پایان بهمن امسال افتتاح می شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در صورت تامین اعتبار برای ساخت مخازن در سفر رییس جمهور تمام مخازن تا خرداد وارد مدار بهره برداری قرار می گیرند که نقش مهمی در بحث مدیریت تامین آب استان دارند.

جوادیان زاده ادامه داد:با بهره برداری از مخازن یاد شده ذخیره آب شرب در فصل سرد از ۲۴ به ۳۶ ساعت و در فصل گرم از ۱۸ به ۲۴ ساعت افزایش می یابد که این رقم بسیار قابل توجه است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد یادآور شد: برای بهره برداری از مخازن یاد شده افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم در این سفر تخصیص یابد.

وی در ادامه گفت: برای جبران کمبود منابع آب شرب طرح خط سبز برای صنایع استان تعریف شده است که در این زمینه صنایعی که آب مورد نیاز خود را از آب شرب استفاده می کنند جدا و به خط پساب متصل می شود که این امر نقش مهمی در افزایش میزان آب شرب استان دارد.

جوادیان زاده با بیان اینکه این طرح باید توسط دولت اجرا شود افزود: امید داریم در سفر ریاست جمهوی اعتبار لازم برای در نظر گرفته شود در صورتیکه تامین اعتبار شود ظرف هشت ماه به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با بیان اینکه برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی موجب فرونشست زمین در استان شده است افزود: از مجموع ۱۹ دشت استان ، سه دشت آزاد و ۱۶ مورد ممنوعه است که از این تعداد چهار دشت در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد.

جوادیان زاده افزود: اگرچه تمام دشت‌های این استان از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی در شرایط بحرانی قراردارد، اما در این میان در دشت‌ های یزد- اردکان ، ابرکوه، بهادران و چاهک شهریاری به علت افت شدید آب‌های زیرزمینی وضعیت فرونشست در وضعیت ممنوعه بحرانی و بسیار نگران کننده است زیرا دیگر منابع آب تجدیدپذیر، تامین ذخیره منابع را امکان پذیر نمی کند.

کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مخازن آب در استان

وی با تشریح وضعیت منابع آب استان، میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی را ۹۰۰ میلیون متر مکعب در سال بیان کرد و گفت: این در حالی است که فقط ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد سفره های زیرزمینی می شود که این برداشت های بی رویه موجب کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مخازن و فرونشست زمین شده است.

جوادیان زاده ادامه داد: این استان از نظر کسری مخزن در میان ۳۱ استان کشور در جایگاه هفتم قرار دارد که با توجه به اقلیم بیابانی و کم بارش استان بسیار نگران کننده است و بهره برداری از منابع در سال‌های گذشته بیش از توان دشت‌ها بوده و کسری شدید در مخزن را به دنبال داشته است.

مدیرعامل آب منطقه ای یزد در خصوص منابع آب تجدیدپذیر استان یزد نیز اظهار داشت: یزد در زمینه فقر این منابع در رتبه دوم کشور قرار دارد و کمترین حجم آب تجدیدپذیر کشور مربوط به این استان است که این موضوع نیز بسیار نگران کننده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار