بررسی حمل و نقل عمومی
میانگین طول عمر هر دستگاه اتوبوس 6 سال و نیم است و این در حالی است که حدود 100 دستگاه از اتوبوس های ارومیه بیش از 10 سال عمر دارند.
کد خبر: ۱۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸ 10 March 2015

فرسودگی ناوگان باعث عدم رغبت شهروندان برای استفاده شده است و میانگین طول عمر هر دستگاه اتوبوس 6 سال و نیم است و این در حالی است که حدود 100 دستگاه از اتوبوس های ارومیه بیش از 10 سال عمر دارند.

به گزارش تابناک ارومیه،امروزه آنچه که متخصصین حمل و نقل جهان بر روی آن اتفاق نظر دارند ،دستیابی به الگوی حمل و نقل پایدار در شهرهاست.تا بتوانند چشم انداز شهر سالم،آرام،دارای حمل و نقل سریع ،ایمن و کار آمد برای عموم شهروندان را تامین کنند.

در دهه های اخیر همراه با افزایش جمعیت ،میزان استفاده از اتومبیل شخصی افزایش یافته است.پیامد این رشد شتابان در کنار عدم توان سرویس دهی شبکه معابر شهری ،میتوان مشکل ترافیک را بعنوان یکی از اصلی ترین چالشهای شهری امروزه عنوان کرد.

مشکلات ناشی از ترافیک نه تنها موجب ایجاد اخلال در سیستم حمل و نقل شهری،بلکه موجب آلودگی محیط،بحران مدیریت شهری،افزایش تنشهای جسمی ،روحی و اجتماعی نیز میشود.

بررسیهای کارشناسی ترافیک نشان میدهد در صورتی که تنها 5 دقیقه وقت برای جستجوی پارکینگ توسط خودرو های موجود در سطح شهر صرف شود روزانه بیش از 100 تن منواکسید کربن اضافه در هوا وارد میشود.

حال با عنایت به پیامدهای اجتماعی،زیست محیطی،اقتصادی و تلف شدن اوقات مردم،مدیران کنترل ترافیک شهری را از اتومبیل محوری به سوی حمل و نقل عمومی شهری سوق میدهد.

در بسیاری از کشورها با توجه به مزایای حمل نقل عمومی همچون،جابه جایی انبوه مسافران در زمان کم،کاهش مصرف سوخت و بدنبال آن کاهش آلودگی هوا و صرفه اقتصادی ،کاهش آلودگی صوتی و ایمنی مناسب توجه ویژه ایی به این امر صورت میگیرد و در برنامه ریزیهای شهری ایجاد چنین سیستم ترافیکی را لحاظ میکنند.

در بین وسایط حمل و نقل عمومی استفاده از اتوبوس قدمت بیشتری داشته و بدلیل اینکه مدیران شهری برای استفاده از آن ،هزینه کمتری را صرف میکنند ،جزو اهداف اولیه مدیریت ترافیک شهری مد نظر میباشد.

در شهر ارومیه نیز استفاده از اتوبوسهای شهری از دیرباز مورد استفاده بوده و مدیریت شهری با کمترین هزینه ممکن اقدام به راه اندازی این اتوبوسها نموده است.

طبق گفته میرعلی محمدی رئیس کمیسیون عمران، برنامه ریزی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی ارومیه طی سخنانی ابراز داشته است :در حال حاضر 327 دستگاه اتوبوس در ارومیه در راستای حمل و نقل شهروندان فعالیت دارند ،که از این تعداد 42 دستگاه از این تعداد متعلق به بخش دولتی و 285 دستگاه مربوط به بخش خصوصی هستند.

وی در سخنان خود به وضعیت نامطلوب اتوبوسهای شهری اشاره کرده و می افزاید: متأسفانه در خصوص اتوبوس و تاکسی، شهر ارومیه وضعیت چندان مطلوبی ندارد و به نظر من اصلا وضعیت مطلوب نیست.

محمدی با اشاره به فرسوه بودن ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه، افزود: فرسودگی ناوگان باعث عدم رغبت شهروندان برای استفاده شده است و میانگین طول عمر هر دستگاه اتوبوس 6 سال و نیم است و این در حالی است که حدود 100 دستگاه از اتوبوس های ارومیه بیش از 10 سال عمر دارند.

البته مشکل حمل و نقل عمومی در ارومیه صرفا به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی ختم نمیشود.نبود جایگاههای مناسب برای مسافران،نبود برنامه منظم حرکت اتوبوسها،تمیز نبودن داخل اتوبوسها،عدم آموزش مناسب رانندگان و عدم نظارت مناسب ، از جمله مشکلات بعدی بخشی از حمل و نقل عمومی شهری شهر ارومیه است.

حال با این اوصاف مسئولین نباید انتظار استقبال عمومی از سیستم حمل و نقل عمومی داشته باشند .اخیرا دکتر هادی بهادری معاون عمرانی استاندار در ششمین جلسه شورای ترافیک آذربایجان غربی اظهار داشتند:70 درصد مردم ارومیه برای عبور و مرور از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند.

لذا لازمه استقبال عمومی از طرحهای ترافیک شهری ایجاد بسترهای مناسب برای جذب شهروندان میباشد.که پس از ایجاد زیر ساختهای مناسب در این بخش میتوان با آموزشهای لازم،تبلیغات گسترده و فرهنگ سازی مردم را به استفاده از وسایط نقلیه عمومی به جای اتومبیلهای شخصی ترغیب کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار