طبیعت و فضای سبز که که سال ها به عنوان قلب تپنده ی زیست گاه های بشری ایفای نقش می کرد و بهترین محل و موقعیت ایجاد شهر های نخستین بود. با بی توجهی به ساکنان شهر رو به افول و نابودی گذاشته است.
کد خبر: ۹۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲ 14 September 2015

به گزارش تابناک از قزوین، زندگی در طبیعت و همراهی طبیعت و انسان از دیرباز در زندگی بشری وجود داشتهف از زمانی که انسان موجودیت خویش را شناخت طبیعت را منزل آرام و امنی برای خود دانست. و از آن پس حتی در زمان گسترش شهر نشینی خانه هایی با حیاط های بزرگ و سرسبز همراه همیشگی انسان بوده است.

فرهنگ زندگی در خانواده های ایرانی و به خصوص در قزوین به گونه ای بوده است که علاوه بر ویژگی های ظاهری باغچه ها  بخشی از نیاز خانوار را تامین میکرد و غالبا خانواده ها با استفاده از تولیدات باغچه های حیاط خود بخشی از نیازهای خانواده را تامین می کردند.

اما درپی گسترش شهر نشینی و از سوی دیگر افزایش قیمت زمین در شهرها بشر به بهانه این که محیط زیست و فضای سبز کافی در اطراف شهرها برای استراحت و رفع نیاز وجود دارد در مدت زمانی محدود شروع به عمودی سازی در شهر کردند اما ماجرا از بین بردن فضای سبز در شهر زمانی برای مردم اهمیت بیشتری پیدا کرد که چیز زیادی از فضای سبز درشهر باقی نمانده بود و اینک تنها سرپناه طبیعی مردم در قزوین پارک های شهرداری است.

 امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز موثر در اشکال گوناگون آن قابل مقایسه نیست. شهر ها به عنوان کانون های تمرکز فعالیت و زندگی انسان ها برای اینکه لتوانند پایداریخود را تنظیم کنند چاره ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از سیستم های طبیعی ندارند.

 در این میان فضاهای سبز شهری به عنوان جزء ضروری و لایفنک پیکره یگانه شهر ها در متابویلسم آنها نقس اساسی را دارا می باشد که کمبود آنها می توانند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد.

در هر دوره و زمانی ، با توجه به دانش و علم بشر ، نیاز ها و خواسته های او ، شرایط اجنماعی – اقتصادی ، سیاسی-ایدئولیژیکی ، سکونتگاه های مرتبطی بوجود می ایند و به نوعی در خدمت رفع نیازهای بشری قرار می گیرند. اولین سکونتگاه ها به شکل روستاهای سنتی بودند و جدیدترین آنها یعنی ابر شهر ها با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت در پهنه این کره خاکی ایجاد شده اند.از طرف دیگر افزایش جمعیت جهان و به تبع آن جمعیت شهر نشین از 4 درصد در سال 1900 به 45 درصد در سال 1993 و تعداد شهر ها از 83 شهر بالای یک میلیون در جهان به 280 شهر در حال حاضر رسیده است که انتظار می رود تعداد ان تا سال 2015 دو برابر شود. این شهر ها با تغیراتی که در انها ایجاد شده با طبیعت فاصله ی زیادی پیدا کرده اند. الودگی های ناشی از صنایع و تکنولوژی شهر ها را به جهنمی برای ساکنان آن تبدیل کرده است .

با توجه به این بحران ها که روز به روز شهر ها را تهدید می کند مانند الودگی های صوتی ، الودگی ها ی هوایی ، و فشاهای روانی که در نتیجه زندگی در میان ازدحام ساختمان های سنگی و ترافیک های شدید و تردد انواع وسایل حمل و نقل لزوم توجه به نیاز های این جمعیت عظیم شهری احساس می گردد.

بر این اساس علی فرخزاد رئیس سازمان نظام مهندسی قزوین در گفت و گو با خبرنگار تابناک بیان کرد: یکی از بهترین راه هایی که در شرایط کنونی برای احیاء فضای سبز در استان وجود دارد ایجاد بام سبز است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از بام های قزوین پوشیده از ایزوگام هستند که علاوه بر آسیب های زیست محیطی فراوان ظرفیت عظیمی در شهر نادیده گرفته شده است.

عضو شورای شهر قزوین تاکید کرد: در حال حاضر هیچ کاربری مشخصی برای بام ها در قزوین وجود ندارد و به عبارت دیگر استفاده از این فضا برای ایجاد محیط سبز در ساختمان ظرفیت عظیمی است که میتوان به بهترین شکل از آن استفاده کرد.

رئیس نظام مهندسی قزوین گفت: احداث بام سبز علی رغم پیش بینی هایی که مردم در این باره دارند هزینه زیادی ندارد و هر فردی اگر بخواهد می تواند با هزینه های حداقلی باغچه هایی زیبا و سرسبز برای ایجاد طراوت و نشاط در ساختمان ایجاد کند.

فرخزاد افزود: بسیاری از مردم هنوز از آینده این که شهر بدون فضای سبز چه مکان نامناسبی برای زندگی خواهد بود اطلاعی ندارند این در شرایطی است که با نگاهی به زندگی گذشتگان و روند نابودی فضای سبز توسط انسان به راحتی می تواند حدس زد چه آینده ای برای شهر وجود دارد.

وی همچنین به مردم توصیه کرد تا قبل از اجرای بام سبز با مهندسین مربوطه مشورت به عمل آید تا استفاده از مصالح و گلدان های سبک تر در کاهش بار بام ها تاثیرداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار