براي کاهش و کنترل مشکلات اکوسيستم منطقه و هم چنين کنترل بيابان زايي، اقدام به نهال و بوته کاري در اين منطقه شده و روان آب ها و چراي دام ساماندهي مي شود.
کد خبر: ۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹ 01 March 2015

خداکرم جلالي معاون وزير جهادکشاورزي و رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور ، در دومين بازديد از طرح توسعه گززارها و اصلاح و احياي مراتع حاشيه درياچه اروميه در عجب شير گفت: در 100 هزار هکتار از زمين هاي خشک درياچه اروميه و حاشيه آن بايد عمليات احياء و قرق اجرا شود.

وی با بيان اينکه اين طرح در برنامه 10 ساله اجرا مي شود، افزود: علاوه بر آن، در 200 هزار هکتار ديگر از اين اراضي نيز مديريت چرا و ساير اقدامات حفاظتي اجرا مي شود.

وي اظهار کرد: از حدود دو ماه پيش اين طرح در دو هزار هکتار از اراضي اين درياچه با اجراي عمليات مربوط به ايجاد پوشش گياهي، بذرکاري، نهال کاري، پتينگ(چاله) و کنترل روان آب آغاز و در حدود هفت هزار هکتار مديريت چرا و قرق انجام شده و اين ميزان بايد توسعه يابد.

معاون وزير جهاد کشاورزي با اشاره به اينکه کانون ريزگردهاي درياچه اروميه طي دو برنامه پنج ساله قابل حذف است، ادامه داد: با تامين سريع تر اعتبارات مي توان زمان اجراي عمليات حذف کانون هاي ريزگرد درياچه اروميه را کاهش داد.

جلالي، با بيان اينکه يکي از 19 طرح احياي درياچه اروميه مربوط به پيشگيري از طوفان هاي نمکي، گرد و غبار و فرسايش خاک است، يادآوري کرد: با فرسايش باد مشکلات زيادي در حاشيه اين درياچه براي ساکنان منطقه ايجاد مي شود که اگر جلوگيري نشود در آينده منطقه وسيعي را تحت تاثير قرار خواهد داد.

وي با بيان اينکه حوزه کاري منابع طبيعي در حاشيه درياچه اروميه، کنترل طوفان ها و گرد و غبار نمکي است، گفت: با توجه به شوري خاک منطقه، کشاورزان، دامداران و ساکنان متحمل مشکلات فراواني شده اند.

رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور ادامه داد: براي کاهش و کنترل مشکلات اکوسيستم منطقه و هم چنين کنترل بيابان زايي، اقدام به نهال و بوته کاري در اين منطقه شده و روان آب ها و چراي دام ساماندهي مي شود.

جلالي، با اشاره به اينکه با بارش نزولات جوي و اقدامات انجام شده، مي توان منطقه را با ايمني لازم براي استقرار شرايط مطلوب زندگي و توسعه فعاليت هاي مختلف آماده کرد، افزود: همکاري ، مشارکت و مشاوره با ساکنان بومي در موفقيت اجراي طرح هاي احياي درياچه اروميه بسيار مهم است.

وي اظهارکرد: ستاد احياي درياچه اروميه امسال300 ميليارد ريال براي مقابله با بروز ريزگردها در اين درياچه به سازمان جنگل ها اختصاص داده که از اين ميزان، 50 درصد تخصيص يافته ولي اعتباري در اختيار اين سازمان قرار نگرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :