رقم 200 لیتر متوسط مصرف روزانه آب در آذربایجان غربی رقم مناسبی نبوده و حکایت از پر مصرفی آب در استان میباشد.
کد خبر: ۶۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵ 21 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،عدم حضور موثر سازمانهای مختلف از جمله سازمان محیط زیست و مهم تر از همه، عدم وجود فرهنگ مراقبت از منابع آبی، باعث کاهش کمیت منابع آب زیر زمینی شده و به تبع آن شرایط کیفی منابع آبی را هم به شدت به خطر انداخته است.

آذربایجان غربی در سال های گذشته در ردیف استان های پر آب والبته حاصلخیزکشور قرار داشت ولی به مرور زمان وباکاهش میزان بارشها وهمچنین عدم همکاری کشاورزان و افزایش بی رویه استفاده از منابع آب سطحی و زیر زمینی در ردیف استانی خشک و نیمه خشک قرار گرفته است.

رقم 200 لیتر متوسط مصرف روزانه آب در آذربایجان غربی رقم مناسبی نبوده و حکایت از پر مصرفی آب در استان میباشد.

از سوی دیگر کاهش میزان بارش های جوی و خشکسالی ‌های اخیر نه تنها عامل خشکی دریاچه ارومیه شده است،بلکه تامین آب شرب را در این حوضه آبخیز برای مصارف خانگی با چالشی جدی مواجه کرده است.

دریاچه ارومیه با وسعت 5700 کیلومتر مربع دومین دریاچه شور جهان است اما در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه و از این رو چیزی جز 5 تا 10 درصد آب باقی نمانده است.

دولت تاکنون طرح ها و پروژه های مختلفی را به عنوان راهکاری برای احیای این دریاچه تدوین کرده و در حال اجرا می باشد.

هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در نشست شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان غربی بیان کرد: اگر می خواهیم میزان آب موجود در استان کاهش نیابد و دریاچه ارومیه احیا شود، باید میزان استفاده از منابع آب تجدید پذیر در استان را به نصف کاهش دهیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: اگر به همین صورت استفاده از منابع آبی را ادامه دهیم نه تنها دریاچه ارومیه احیا نمی شود بلکه حیات در منطقه نیز به مخاطره می افتد.

بهادری درادامه ضمن بیان این نکته که کاهش حدود 40 درصدی آب برای خروج از بحران کم آبی ضروری است افزود نکته کلیدی در کاهش مصرف آب اهتمام مسئولان در پیشگام بودن در این عرصه است و باید از خودمان شروع کنیم.

کیومرث دانشجو مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این جلسه متوسط بارش در استان را کمتر از نصف متوسط جهانی و حدود یک پنجم بارش در ژاپن اعلام کرد و افزود: این در حالیست که بخش مهمی از بارش های استان در حوزه جنوبی و خارج از حوضه آبریز اصلی اتفاق می افتد.

دانشجوهمچنین اضافه کردکه میزان بارش در دو حوضه دریاچه ارومیه و ارس به ترتیب 250 و 150 میلیمتر در سال است که این رقم در خوش بینانه ترین حالت، 100 میلیمتر کمتر از متوسط بارش استانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار