به گزارش تابناک قزوین به نقل از ضبح قزوین
 مشاوره تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیشتر ویتامین‌ها در اثر حرارت و میزان نمک‌ بالایی که در آجیل‌های شور وجود دارد از بین می‌رود و افرادی که فشار خون دارند اصلا از آجیل شور استفاده نکنند.
کد خبر: ۵۸۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 27 March 2018

مشاوره تغذیه و رژیم درمانی در مصاحبه با صبح قزوین:
افراد دارای فشارخون بالا، آجیل شور مصرف نکنند/ کالری زیاد آجیل عامل اضافه وزن می‌شود

 مشاوره تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیشتر ویتامین‌ها در اثر حرارت و میزان نمک‌ بالایی که در آجیل‌های شور وجود دارد از بین می‌رود و افرادی که فشار خون دارند اصلا از آجیل شور استفاده نکنند.

 

کبری حمزه لو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در ایام نوروز الگوی‌های عادی غذای به علت‌ سنت‌ دید و بازدید‌های مکرری که در طول روز ممکن است انجام دهیم یا سفرهایی که در این ایام انجام می‌شود، تغییراتی می‌کند.

وی عنوان کرد: تغییرات در الگوی‌های روتین غذایی ما در ایام نوروز باعث می‌شود ما توجه ویژه تری در مبحث تغذیه و سلامتی در این ایام داشته باشیم، حساسیت در افراد خاص مانند سالمندان، کودکان و خانم‌های باردار اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند زیرا این افراد در آسیب بیشتری هستند و قاعدتا نیاز به توجه بیشتری در تغذیه وسلامتی خود دارند.

این مشاور تغذیه با بیان اینکه در ایام نوروز میزان مصرف آجیل، شیرینی، شکلات و خوراکی‌های پرکالری دیگری افزایش می‌یابد، مطرح کرد: بهتر است که سعی کنیم میزان کالری‌ و حجم وعده‌های اصلی که دریافت می‌شود به خصوص شام کاهش یابد و مواد غذایی که کالری پایین تری دارند در این وعده‌ها بگنجانیم.

وی با اشاره به افزایش دریافت کالری در روزهای عید گفت: توصیه می‌کنم در این ایام مخصوصا وعده شام به جای غذای معمول که همیشه صرف می‌شود، از یک بشقاب سالاد شامل سبزیجات مختلف به همرا جوانه گندم یا حبوبات پخته شده، تخم مرغ، پنیر یا گوشت مرغ گریل شده استفاده شود؛ و در حالی که کالری پایینی دارد ولی می‌تواند تمامی گروه‌های غذایی را در خود جای دهد.

وی افزود: بهتر است در وعده صبحانه به جای استفاده ار خوراکی‌های پر کالری مانند خامه، سرشیر، کره مواد غذایی کم کالری تر مانند پنیر کم چرب، گوجه و خیار، نان سبوس دار را جایگزین کنیم تا آن اضافه دریافتی که از خوراکی ‌های پر کالری مانند آجیل، شیرینی داریم را به نوعی تعدیل شود.

آجیل‌ها منابع خوبی برای پروتئین هستند
حمزه لو ابراز کرد: آجیل‌ها و مغز دانه‌ها می‌توانند آلوده به سموم باشند و باید در خرید آن خیلی دقت شود و از مراکز و فروشگا‌ه‌های مجاز در بسته بندی‌های استاندارد تهیه شود زیرا قاعدتا مطمعن تر هستند نکته دیگر که حائز اهمیت است؛ اینکه از آجیل‌های خام استفاده شود زیرا میزان بالای نمک موجود آجیل‌های شور مشکلاتی زیادی در سلامتی ایجاد می‌کند و مصرف آن توصیه نمی‌شود.

این مشاور تغذیه ادامه داد: آجیل‌ها منابع خوبی برای پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها، مواد آنتی اکسیدانی، امگا۳ هستند که در انواع آجیل‌های خام وجود دارد؛ بیشتر ویتامین‌ها در اثر حرارت و میزان نمک‌ بالایی که در آجیل‌های شور وجود دارد از بین می‌رود و افرادی که فشار خون دارند اصلا از آجیل شور استفاده نکنند.

وی در خصوص طبیعت آجیل‌ها اذعان کرد: منابع موجود در طب سنتی معتقدند که بیشتر آجیل‌ها طبیعت گرم و خشک دارند و بهترین مصلح برای آنها عسل است، گاهی ممکن است در مصرف آجیل و خوراکی‌های پر کالری زیاده روی شود که در آن صورت ما رژیم فایو تو را تجویز می‌کنیم.

حمزه لو در ادامه افزود: رژیم فایو تو به این صورت است که؛ ۵ روز از روزهای هفته‌ را می‌توانید به دید و بازدید‌ها برسید و انتخاب‌های غذایی معمول و مخلتف را داشته باشید و دو روز دیگر را رژیم کم کالری، تقریبا ۵۰۰ کالری و یک رژیم مایع است و میزان کالری خیلی کمی دارد؛ حتی احتمال کاهش نیم کیلو از وزن در هفته وجود دارد که افراد دغدغه افزایش وزن را در ایام عید نداشته باشند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه اضافه وزن دغدغه خیلی از افراد در ایام عید است، گفت: به این افراد توصیه می‌شود که، اقلام غذایی که کالری کمتری دارند و یا خورن آنها سخت تر است را بیشتر مورد استفاده قرار دهند.

وی با اشاره به آجیل‌هایی که خوردن آنها سخت تر است، اذعان کرد: در آجیل‌ها می‌توانند از تخمه مخصوصا تخمه ژاپنی استفاده کنند زیرا پسته، بادام راحت‌ و در زمان کمتر خورده می‌شوند؛ بنابراین کالری بیشتری به بدن می‌رسد و با هدف افرادی که نگرانی‌ اضافه وزن دارند منافات دارد.

حمزه لو با بیان اینکه میوه‌ها هم دارای کالری هستند، مطرح کرد: افرادی که رژیم دارند از میوه‌های، سایز کوچک و کم کالری استفاده کنند، 2-4 واحد در روز توصیه شده است و افراد سعی کنند در مصرف بیشتر از این مقدار تجاوز نکنند و میوه خیار با توجه به کالری پایینی که دارد می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

کمتر شیرینی مصرف کنید
این مشاوره تغذیه افزود: یک پرتقال متوسط دارای ۶۰ کیلو کالری است و یک لیوان آب پرتغال طبیعی ۱۲۰ کاری دارد که تقریبا دو برابر یک پرتغال متوسط کالری دارد، آب میو‌ه‌های صنعتی جز قند‌ها و گروه متفرقه محسوب می‌شود که سعی شود از آنها استفاده نشود.

وی در ادامه افزود: افرادی که نگران اضافه وزن هستند، سعی کنند کمتر شیرینی استفاده شود و در صورت استفاده حدالامکان سایزهای کوچک آن را مصرف کنند؛ در دید و بازدید‌ها بیشتر از اقلام کم کالری استفاده کنند.

حمزه لو درباره رعایت بیماران و سالمندان در ایام عید اظهار کرد: در این ایام باید خیلی مراقبت صورت گیرد؛ اگر دیابت و فشار خون دارند حتما آن را کنترل کنند و از غذای نامناسب به شدت پرهیز کنند، حتی اگر مقدور است میزبان را از بیماری خود مطلع کنند یا غذای رژیمی خود را همراه خود ببرند.

این مشاور تغذیه عنوان کرد: نکته ای که برای کودکان وجود دارد اینست که آجیل‌ها و مغز دانه‌ها خواص بسیار بالایی دارند، اما نمی‌تواند جایگزین وعده‌های اصلی شوند؛ ترجیحا زمان نزدیک به وعده‌های غذایی کمتر از این اقلام استفاده شود تا موجب بی اشتهایی نشود.

وی ادامه داد: والدین سعی کنند خوراکی‌های مفید و سالم در دسترس کودکان قرار دهند، میوه‌ها، میوه‌های خشک و برگ میوه‌‌ها یا آجیل‌ها می‌توانند به عنوان میان وعده‌های خوبی برای کودکان باشند.

حمزه لو در خصوص توصیه‌های سفر در ایام نوروز گفت: این ایام در مسافرت‌ها سعی کنید از رستوران‌های بین راهی غذا تهیه نکنید؛ زیرا به علت حجم بالای مسافرت‌ها در این ایام ممکن است کیفیت غذاها تحت تاثیر قرار بگیرد البته کلا غذاهای رستورانی به علت میزان بالای چربی و نمکی که در آن وجود دارد توصیه نمی‌شود زیرا سلامتی را به مخاطره می‌اندازند که استفاده نکردن آن بهتر است.

این مشاور تغذیه ابراز کرد: مسئله ای که در مسافرت‌ها وجود دارد اینکه ما باید معایب و مزایا انتخاب‌های غدایی و خوراکی خود را در ترازو قرار دهیم، آن را بسنجیم و ببینیم که کدام انتخاب می‌تواند بهترین گزینه باشد؛ در مسافرت حدالامکان از غذاهای بسته بندی شده و استاندارد استفاده شود و از مصرف فست فود‌ها خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: در مسافرت از سبزیجات و سالادهای غیر بسته بندی که در رستوران‌ها سرو می‌شود مصرف نکنید و در طول مسیر به برچسب بهداشت، آب آشامیدنی و غذاهایی که تهیه می‌کنید، دقت شود.

حمزه لو در ادامه افزود: مصرف نوشابه‌های گازدار در طول سفرهای ایام نوروز توصیه نمی‌شود؛ گرچه در سایر ایام سال هم توصیه نمی‌شود که بهتر است دوغ کم نمک و آب را جایگزین آن کرد.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی در پایان مطرح کرد: اگر همیشه فعالیت بدنی دارید سعی کنید در ایام نوروز بیشتر شود و اگر قبلا فعالیتی نداشتید حتما یک زمانی را در این ایام به ورزش اختصاص دهید و جز برنا‌مه‌های خود قرار دهید.

منبع:صبح قزوین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار