توسط معاون سابق برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد منتشر شد
در پی تغییر معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد، محمد مهدی برادران در نامه پایانی خود به همکارانش برخی از مهمترین اقدام‌ها و برنامه‌های شهری مشهد را عرضه کرد که نشر این نامه برای عموم نیز می‌تواند جالب باشد.
کد خبر: ۴۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 10 June 2015
گزارشی به مردم و همکاران از ظرفیت‌های مدیریت شهری هوشمند


به گزارش تابناک خراسان رضوی، در این نامه که در آخرین روز کاری برادران در شهرداری مشهد منتشر شد موارد مختلفی از اتفاقات و اقدامات چند سال اخیر معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد که این شهر را در این زمینه در کشور پیشرو نموده، ارائه شده است.

دستیابی به تعاملات بالا در مجامع بین المللی ، نظام آماری به هنگام، سامانه های تحلیل و برداشت اطلاعات و سیستم زیرساخت مکانی، دستيابي به نظام تحليل و پردازش آمار و اطلاعات ، رسيدن به شبكه مسائل مديريت شهري، شهرداري برتر در كلانشهرهاي كشور در پژوهش،استقرار بودجه ريزي عملیاتی،تدوين طرح راهبري توسعه شهر،نهادينه سازي نظام تعالي سازماني و اخذ گواهي نامه مديريت كيفيت ISO 9001-2008 براي كليه حوزه هاي شهرداري مشهد از جمله مهمترین اقدامات وی عنوان شده است.

همچنین نهادينه سازي نظام مديريت مشاركتي راه اندازي مركز داده شهر مشهد با ظرفيت 1000 ترابايت، فعالسازي 320 پورتال شهري و 97 نرم افزار و سامانه تخصصي شهري و سازماني و نصب200 كيلومتر فيبر نوري و 5800 نقطه اتصال شبكه اينترانت و راهبري ارشد كميسيون معاونان برنامه ريزي و توسعه شهرداري هاي كلانشهرهاي كشور و طرح  "شهرهوشمند" با دريافت جايزه شهرداري هوشمندِ كشور نیز از جمله افتخارات معاون برنامه ریزی و توسعه سابق شهرداری مشهد عنوان شده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

هوالسمیع و العلیم
موضوع : سپاس پاياني
با سلام و صلوات بر حضرت محمد مصطفي(ص) و خاندان پاك و مطهرش. و سلام برحضرت مهدي(عج) خورشيد جانها و اميد انسانها، او كه قرنها ديده‌ي مشتاقان،‌ در انتظار مقدمش،‌ به‌ راه‌ دوخته شده‌ است.

و اين سنگيني انتظار، گرچه رنجيست بزرگ، اما فرصت و امتحانيست سترگ، و اميدمان آن بوده است كه در آزمون خادمي شهر جد بزرگوارشان حضرت علي ابن موسي الرضا (عليه آلاف التحيه و الثناء) روسپيد بوده باشيم.

و خداوند منان را شاكرم كه بر من منت نهاد تا بخشي از عمر خويش را براي خدمت در سازماني سپري كنم كه در رقابتِ خدمت رساني به مردم، همواره در صف اول بوده است و در طول بيش از 4 سال، حضور درجايگاهي كه تبيين كننده اهداف، برنامه ها و ارزيابي تحقق تصميمات مي باشد، شيريني اين توفيق را با سختي مسئوليتش همراه ساخته است.

و امروز پس از گذر از اين فرصت، و زماني كه براي ارزيابي عملكرد به گذشته مي نگرم، مجددا ايزد رحمان را شاكرم كه در سايه توجهات ولي نعمتمان و به مدد و ياري همكاران خدوم و پرتلاشم، در حد وسع ناچيز خود، توانسته ايم خادمي كوچك براي مردماني بزرگ باشيم و در اين راه تمام تلاش، دانش و تجربه حوزه متبوع خود را براي پيشبرد و عملياتي نمودن منويات رهبري، احكام فرادستي و تصميمات حاصل از خرد جمعي بكار برده ايم كه به صورت مختصر و مجمل به بخشي از آن در ذيل و پيوست نامه اشاره مي نمايم:

تكيه بر تاكيد رهبري فرزانه مبني بر قرار گرفتن آمار به عنوان پايه و اساس برنامه ريزي ها و ارتقاء كيفيت آمارهاي توليدي با پوشش موضوعي گسترده و دستيابي به نظام آماري بهنگام ضمن بهره گيري از سامانه هاي آنلاين سبا (سامانه برداشت اطلاعات) و سامانه ستا (سامانه تحليل اطلاعات) و به كارگيري از سيستم هاي زيرساخت هاي مكاني SDI و GIS و ... .

دستيابي به نظام تحليل و پردازش آمار و اطلاعات با بيش از 100 گزارش سالانه و رسيدن به شبكه مسائل مديريت شهري با استفاده از تجزيه و تحليل هاي آماري و بهره گيري از داده كاوي.

كسب 4 سال پياپي رتبه برتر پژوهش و فناوري در استان خراسان رضوي و شهرداري برتر در كلانشهرهاي كشور.

پايه گذاري روشهاي جديد پژوهشي نظير تشكيل كارگروه هاي حل مسئله و حمايت از شركتهاي دانش بنيان در ارائه طرح هاي خلاقانه و نوآورانه و استقرار نظام مديريت دانش سازماني و ثبت تجربه سازماني همكاران به عنوان منابع بالقوه و تدوين دو كتاب " مستندسازي تجربيات و فعاليت ها" در اين خصوص.

 تدوين طرح راهبري توسعه شهر(CDS)، سند توسعه اقتصادي و تلاش در جهت تلفيق مطالعات و انجام مطالعات مهندسي ارزش.

تدوين دو برنامه عملياتي(ميان مدت) 92-1390 و 96-1393 با رويكرد استراتژيك به منظور تحقق گام به گام افق هاي چشم انداز مشهد 1404 و پياده سازي سياستهاي ابلاغي شوراي محترم اسلامي شهر مشهد به عنوان نقشه راه ابرسازمان شهرداري، با اقداماتي سنجيده و قابل سنجش با تدوين402 شاخص .

استقرار بودجه ريزي بر مبناي عملكرد در شهرداري مشهد و سازمان هاي تابعه براي 4 سال متوالي با هدف بيان شفافيتِ كاري و نمايش التزام عملي شهرداري مشهد بر تحقق اقتصاد مقاومتي و كسب تنديس ششمين كنفرانس بين المللي بودجه ريزي بر مبناي عملكرد به عنوان پيشروترين سازمان در سطح كشور.

استقرار و استمرار نظام مديريت پروژه، متره و برآورد، مديريت پيمانكاران از طريق راه اندازي سيستم جامع كنترل پروژه با مديريت بيش از 3000 برنامه زمان بندي پروژه در هر سال.

نهادينه سازي نظام تعالي سازماني و اخذ گواهي نامه مديريت كيفيت ISO 9001-2008 براي كليه حوزه هاي شهرداري مشهد و تمديد آن طي 4 سال گذشته و استقرار نظام آراستگي و توفيق كسب گواهينامه بين المللي.

نهادينه سازي نظام مديريت مشاركتي با ثبت ميانگين روزانه 30 پيشنهاد روزانه توسط همكاران شهرداري مشهد و ثبت بيش از 22 هزار ايده در سامانه ايده شهر با كمك مشاوران جوان.

برگزاري 616318 نفر ساعت آموزش نفر/ساعت دوره آموزشي در رده هاي عمومي، كاركنان، مديران و ... .

راهبري ارشد كميسيون معاونان برنامه ريزي و توسعه شهرداري هاي كلانشهرهاي كشور.

در كنار همه اينها، آنچه همواره به عنوان نتيجه يك برنامه ريزي هدفمند و بلندمدت بدان اشاره مي شود، گذار مشهد از شهري ملي به شهري بين الملي مي باشد و حضور در هيات مديره هاي سازمانها و نهاد هاي بين المللي مانند، متروپليس، UCLG، صندوق جهاني توسعه شهري و ... تبادل تجربيات و تعاملات ما را در فرآيند يك ديپلماسي شهري فعال، به فراي مرزهاي جغرافيايي كشانده است و با تاسيس دفتر منطقه اي شبكه بين المللي زنان و دفتر مركزي جوانان انجمن كلانشهرهاي جهان در مشهد، تبيين گر جايگاه واقعي اين دو قشر در سطح بين المللي خواهيم بود.

و نهايتا راه اندازي مركز داده شهر مشهد با ظرفيت 1000 ترابايت، فعالسازي 320 پورتال شهري و 97 نرم افزار و سامانه تخصصي شهري و سازماني و نصب200 كيلومتر فيبر نوري و 5800 نقطه اتصال شبكه اينترانت از جمله اقدامات شهرداري مشهد در مسير شهرالكترونيك بوده است اما اين دستاوردها براي ما صرفا ابزار و پلي بوده تا امروز مفهوم "شهرهوشمند" را به عنوان تفكر غالب نهادينه سازد و با تدوين سياست ها و تشكيل شوراي عالي فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد، آنرا از يك سازمان، به تمام شهر و شهرداري تعميم دهد و با دريافت جايزه شهرداري هوشمندِ كشور، در هفتمين كنفرانس ملي نظام اداري الكترونيك، پيشتازي خود در اين عرصه را اثبات نماییم.

با اين حال و پس از طي اين مسير طولاني، به دنبال آنم تا فرصتي را براي بازيابي توان و تعميق دانش علمي اختصاص دهم و حال كه اين بار امانت را پس از صيانت در اين مدت، به خادمي ديگر خواهم سپرد، اميدوارم، توفيق واقعي كه رضايت مردم بوده، توشه اصلي ما در پيشگاه پروردگار ستارالعيوب باشد و كاستي و كژي اعمال ما در ديوان قضاوت مردم و شما همكاران محترم، بزرگوارانه و از سر لطف، بخشيده شود.

همواره آنچه باعث افتخار و مباهات مي باشد، اين است كه، خدمت در هر عرصه اي براي ميهن عزيزمان، توفيقِ خدمت به نظامي مقدس و اسلاميست، و حركت در مسير آرمان هاي امام راحل (ره) به رهبري نايب برحق ايشان، بزرگترين دستاورديست كه نه نيازمند پست است و نه مقام، و مي تواند نصيب تك تك خادمان اين مرز پرگهر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار