در همایش ظرفیت‌های مراجع ملی و بین‌المللی در تعقیب کیفری مرتکبین جنایات در غزه مطرح شد:
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بر اساس اسناد بین‌المللی، جنایت جنگی و نسل‌کشی است.
کد خبر: ۱۱۶۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹ 19 May 2024

تابناک رضوی/ کمال حسینی: همایش “ظرفیت‌های مراجع ملی و بین‌المللی در تعقیب کیفری مرتکبین جنایات در غزه و چالش‌های آن” در محل کانون وکلای دادگستری مرکز در تهران برگزار شد.
به گزارش شرق‌نگار، در این همایش که بیش از ۲۰ تن از وکلا و حقوق‌دانان کشورهای خارجی از جمله روسیه، برزیل، عراق، پاکستان، نیجریه، مصر و چندین کشور دیگر حضور داشتند، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و تعدادی از مهمانان حاضر به طرح موضوعاتی در این خصوص پرداختند.

بهنام حبیب‌زاده مؤمن، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به وجدان‌های بیداری که در سراسر جهان به حقوق بشر اهمیت می‌دهند خاطرنشان کرد: حقوق انسان‌ها از حساسیت بالایی در بین حقوق‌دانان و وکلا برخوردار است و وظیفه هر شهروندی است که از مظلومیت دفاع کرده و این در حالی‌ست که بیش از ۷ ماه است که مردم غزه در بدترین موقعیت خود قرار داشته و توسط رژیم سهیونیستی به بدترین وضع مورد ظلم قرار می‌گیرند.

وی افزود: شعار حقوق بین‌المللی کیفری شعاری‌ست که امروزه در مجامع جهانی عنوان می‌شود و ما خواستار صلح و آزادی در سرتاسر جهان برای تمامی مردمان دنیا هستیم و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نیز بر اساس اسناد بین‌المللی، جنایت جنگی و نسل‌کشی است که نظامیان و حاکمان آن باید تاوان داده و کیفر ببینند.

وی با تاکید بر اینکه افتخار کانون وکلا این است که در کنار مردم قرار دارد، گفت: ما به همراه دستگاه قضایی به احقاق حق در جامعه کمک خواهیم کرد و وجدان‌های بیدار در سراسر جهان به‌ویژه جامعه حقوقی‌ و وکلا به مباحثی که با حقوق بشر ارتباط دارد اهمیت خواهند داد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به وجود ظرفیت‌های امور بین‌المللی، اظهار داشت: جنایت‌هایی که رژیم سهیونیستی در طول ۷ ماه نسبت به کودکان و زنان و سالخوردگان و بیمارستان‌‌ها انجام داده، باعث شده تا از این ظرفیت‌ها در جهت رسیدگی به این جنایان استفاده شده و وکلا و حقوقدانان وظیفه دارند از دادستان دیوان بین‌المللی درخواست کنند تا اقدامات ضد بشری متوقف شده و عاملان آن نیز تعقیب شوند.

حبیب‌زاده مؤمن در بخش دیگری از سخنانش گفت: دادگاه بین‌المللی کیفری سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که فلسطین کشور ناظر در سازمان ملل است و دادگاه امکان رسیدگی به شکایات آن را ندارد اما امروز فلسطین به‌عنوان یک کشور رسمی در سازمان ملل عضویت دارد و دادگاه بین‌المللی کیفری صلاحیت رسیدگی به شکایات آن را دارد. همچنین سازمان ملل هم این اجازه را دارد که به جرایم رخ داده در غزه رسیدگی کند.

وی افزود: امروز ۳۵ هزار انسان به دست صهیونیست‌ها از بین رفته‌اند. بیش از ۱۳ هزار کودک و نوجوان و تعداد بیشماری از سالخوردگان، زنان و غیرنظامیان در این تجاوز آشکار از بین رفته‌اند و انتظار داریم که اساتید حقوق و وکلا اثر خودشان را در این خصوص در حقوق بین‌الملل نشان دهند و رژیم صهیونیستی نظامیان و حاکمان آن تاوان جنایات خود را بدهند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پایان اظهار کرد: بی‌کیفرمانی باید از دنیای قرن بیست و یکم رخت ببندد و وکلا و انسان‌هایی که در قید و بند قدرت نیستند، به این موضوع ورود کنند و امیدوارم با تلاش شما وکلای آزاده، مردم فلسطین از یوغ ستم صهیونسیتی خارج شوند و حقوق به معنای واقعی کلمه، حاکمیت خودش را در دنیای امروز محقق کند.

شایان ذکر است، این همایش با همکاری مشترک مجمع جهانی بیداری اسلامی و کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار