با توجه به ظرفیت هاي بالاي پارك ملي درياچه اروميه متاسفانه چه از طرف دانشگاه ها چه از طرف پژوهشگران توجه چنداني به اين منطقه نشده است.
کد خبر: ۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴ 09 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه براساس گزارش اروم نیوز، آذربايجان غربي از استانهای بسیار غنی در زمینه گونه های جانوری و گیاهی است و بسیاری از این گونه های نادر جانوری و گیاهی با نام اين استان شناخته می شوند.

گونه هایی نظیر گوزن زرد، گوچ و میش ارمنی، پلنگ ایرانی، خفاش ها، پرنده میش مرغ از جمله گونه های شاخص جانواری هستند که وجود آنها توانسته آذربايجان غربي را به غنی ترین مناطق در حوزه حیات وحش تبدیل کند.

به گفته سرپرست اداره نظارت بر حیات وحش آذربایجان غربی برخی گونه های موجود در اين استان نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح دنیا نیز کم نظیر هستند به همین دلیل حفاظت برخی از گونه های کمیاب در آذربايجان غربي بسیار حائر اهمیت است.

امید یوسفی در این زمینه در گفتگو گفت: تنوع گونه های جانوری و گیاهی در آذربايجان غربي بسیار گسترده است.

وی افزود: در این استان چهار منطقه با عناوین مختلف پارک ملی دریاچه ارومیه، منطقه حفاظت شده ملکان، منطقه حفاظت شده میرآباد سردشت، منطقه حفاظت شده دشت سوته و حمام بوکانیان تحت مدیریت محیط زیست استان قرار دارند و به عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست معروف هستند.

وی اظهار کرد: در این مناطق گونه های مختلف جانوری و گیاهی وجود دارد که برخی از آنها اهمیت جهانی دارند و در زمره گونه های در معرض خطر شناخته شده اند.

وی یکی از مهمترین و شاخص ترین اين مناطق را پارک ملی دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: وسعت این پارک تقریبا 5 هزارو 700 کیلومتر مربع است و از نظر غنای حیات وحش نیز می توان گفت نزدیک به 177 گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد که 12 گونه از آن غیر از ایران در هیچ کشور دیگری یافت نمی شود.

یوسفی با اشاره به موقعیت جغرافیایی پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: این منطقه در محدوده بین دو استان آذربایجان غربی و آذربايجان شرقی واقع شده است و 102 جزیره دارد.

به گفته سرپرست اداره نظارت بر حیات وحش آذربایجان غربی يكي از دلايلي كه باعث شده اين منطقه به پارك ملي تبديل شود مناطق فوق العاده زيبا و ديدني آن است .

يوسفي تصريح كرد: اما با توجه به دارا بودن ظرفیت هاي مطالعاتي بالا ي اين منطقه متاسفانه چه از طرف دانشگاه ها چه از نظر پژوهشگران توجه چنداني صورت نگرفته وبه عقيده من یکی از دلایلی که باعث شد دریاچه ارومیه به شرایط بحرانی تبدیل شود عدم شناخت کافی از اين دریاچه ارومیه بود، چراکه اگر ما شناخت کافی از این دریاچه داشتیم دریاچه ارومیه به این وضعيت دچار نمی شد.

وي در ادامه با تشریح سایر ويژگي هاي پارك ملي درياچه اروميه گفت: جزيره اشك به دلیل دارا بودن بهترين شرايط زندگي براي گوزن زرد از اهمیت خاصی برخودار است و در این منطقه توانسته ایم از انقراض آن جلوگیری کنیم.

به گفته يوسفي گوزن زرد ایرانی از پستانداران حساس به شرایط محیطی است كه تقریبا نسل آن در حال انقراض و یا به نوعی منقرض شده بود اما با انتقال تعدادي از آنان به جزیره اشک به لحاظ شرایط محیطی فوق العاده خوب آن امروزه نتها از انقراض نسل اين حيوان جلوگيري شده بلكه مي توان گفت نیمی از جمعیت گوزن زرد ایران در جزیره اشک زندگی می کنند.

يوسفي به گونه های دیگر از جانواران اشاره كرد و افزود: گوچ و میش ارمنی، پلنگ ایرانی، خفاش ها، پرنده میش مرغ نيز از گونه هاي نادر و شاخصي هستند كه در اين منطقه زندگي مي كنند.

وي درباره پرنده ميش مرغ اظهار كرد: با توجه به اينكه نسل اين پرنده در حال انقراض است اما تقريبا 50 تا 70 گونه از آن در استان آذربايجان غربي زندگي مي كنند.

يوسفي افزود: استان آذربایجان غربی به لحاظ وجود شرایط بسیار خاص به عنوان یک کریدور مهم حیات وحش محسوب می شود که در سال هزاران هزار پرنده مهاجر به تالاب های اين استان می آیند و مدتی اینجا می مانند و بعد از اينكه هوا در این منطقه سردتر شد به مناطق جنوب مهاجرت می کنند.

سرپرست اداره نظارت بر حیات وحش آذربایجان غربی گفت: در بین این پرندگان مهاجر نیز می توان از مهمترین آنها به درنا ،فلامینگو، پلیکان ،انواع غازها از جمله غاز پیشانی سفید که جمعیت آن در کل دنیا بسیار كاهش پيدا كرده بطوریکه در دنیا زیر 30 هزار تا غاز پیشانی سفید کوچک وجود دارد که1000تاي آن در استان آذربايجان غربي است اشاره كرد.

وي همچنين با ارائه آماري از پستانداران، خزندگان، ماهيان، پرندگان و خزندگان و دوزيستان افزود: در کشور ايران 194 گونه پستاندار وجود دارد که 54 مورد آن در آذربايجان غربي است.

يوسفي افزود: در ايران 514 گونه پرنده وجود دارد که 286 گونه از آن در اين استان است، در کشور 216 گونه خزنده و دوزیست زندگي مي كنند كه 59 گونه آن در آذربايجان غربي است.

وي تصريح كرد: همچنين در ايران 174 گونه ماهيان زندگي مي كنند كه 26 گونه آن در اين استان هستند.

سرپرست اداره نظارت بر حیات وحش آذربایجان غربی از گونه های قابل انقراض پارك ملي درياچه اروميه به آرتمیای اين دریاچه اشاره كرد و خاطر نشان شد: شرایط وخیم دریاچه ارومیه باعث شد ارتمیاي كه مختص اين دریاچه بود و غير از آن در هيچ جاي دنيا يافت نمي شد منقرض شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار