به گزارش تابناک آذربایجان غربی، علیرضا رادفر در نخستین نشست علمی بررسی جایگاه ادیان و اقوام آذربایجان و هویت ملی در دانشگاه ارومیه اظهار داشت: پرداختن علمی به مباحث قومی و دینی در کشور و استان یک ضرورت بوده و امروز خرسندیم که با راه اندازی مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه، این موضوع تحقق یافته است.

وی افزود: باید از ظرفیت این مرکز به بهترین نحو در جهت انجام کارهای کارشناسی و علمی و دستیابی به راهکارهای علمی ارتقای همبستگی و همچنین شناسایی تهدیدات و عوامل واگرایی استفاده شود چرا که عدم شناخت و مقابله با  تهدیدات در این موضوع می تواند همبستگی را خدشه دار کند.

معاون استاندار با بیان اینکه تفاوت های زبانی و نژادی و سایر تفاوت های انسانی، طبیعی و از نشانه های خداوند متعال است، افزود: برای حفظ وحدت و همبستگی در کشوری که تنوع قومی و فرهنگی دارد باید ضمن رعایت حقوق همه اقوام و اقلیت ها و مدیریت مشترکات، از شناسایی تهدیدات و عوامل واگرایی نیز غافل نباشیم.

رادفر افزود: در همین راستا داشتن نگاه دقیق به موقعیت جغرافیایی اقوام، شناخت تحولات منطقه، شناخت و پاسخگویی به مطالبات قومی، در نظر گرفتن تاثیرگذاری شبکه های ارتباطی و رسانه ها و ... برای مقابله با تهدیدات و توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان لازم و ضروری است.

وی همچنین، داشتن نگرش مثبت به تنوع قومی و فرهنگی و داشتن نگاه فرصت محوری به آن، اجتناب از یکسان سازی، تقویت همگرایی بر اساس مشترکات و وفاداری ملی و صحه گذاشتن بر تفاوت های فرهنگی را از عوامل تقویت و ارتقای همدلی، انسجام ، همگرایی و یکپارچگی اجتماعی برشمرد.