جلال زمانی کارشناس فرهنگی گفت: متأسفانه در حوزه اساتید و تربیت استاد موفق نبوده‌ایم و در زمینه مدیریت فضای آموزشی نیز با چالش عدم ثبات مدیریت روبرو هستیم.
کد خبر: ۳۳۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 26 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین، جلال زمانی، کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه استان قزوین اظهار کرد: توسعه علمی در استان را به لحاظ کمی و کیفی می‌توان مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: از نظر کمی در حقیقت توسعه خوبی در استان اتفاق افتاده است و در مقایسه با اوایل انقلاب که قزوین فقط یک مجتمع آموزش عالی داشت پیشرفت بسیار خوبی در راستای افزایش فضا و مراکز آموزش عالی داشته‌ایم.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: امروزه با گذشت 38 سال از پیریوزی انقلاب بیش از 100 هزار دانشجو در استان مشغول به تحصیل هستند که این یکی از شاخص‌های پیشرفت محسوب می‌شود.

زمانی تصریح کرد: نقش کیفی دانشگاه‌ها در توسعه موضوعی است که نیازمند بررسی دقیق و تحقیقات میدانی بوده و به راحتی نمی‌توان این معیار را سنجید.

وی گفت: فضای علمی با ویژگی‌هایی که در خود دارد می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند؛ برخی افراد را به سمت سعادت و کمال انسانی سوق می‌دهد تا جایی که این افراد با رفتن به دانشگاه انگیزه‌های بیشتر برای خدمت پیدا می‌کنند.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: دانشمندان هسته‌ای و نظامی کسانی هستند که با تحصیلات در فضاهای علمی و با بهره‌مندی از تعهد دینی و ملی توانستند برای کشور افتخارآفرینی کنند.

زمانی تأکید کرد: از طرفی برخی افراد با قرار گرفتن در فضاهای علمی و آموزشی دچار خودباختگی شده و تخصص و توانمندی‌های خود را در مسیر ضربه‌زدن، خیانت به کشور و مسائل غیراخلاقی به کار می‌برند.

وی ادامه داد: این رویش‌ها و ریزش‌ها در تمام کشورها وجود دارد اما متأسفانه روند رشد علمی در دنیا به سمت صلح و سازش، بر پایه عدالت و دفاع از مظلوم نیست و نمونه آن تولید سلاح‌های شیمیایی و میکروبی است.

جریان علمی کشور یک جریان متعهد و انقلابی است

این کارشناس فرهنگی مطرح کرد: در کشورهای پیشرفته از علم به عنوان یک ابزار قدرت و تأمین منابع شخصی استفاده می‌کنند.

زمانی اظهار کرد: شاید در ایران نیز برخی افراد استفاده‌های غیراخلاقی از علم و پیشرفت‌های علمی داشته باشند اما بحمدالله در کل جریان علمی کشور یک جریان متعهد و انقلابی است و این برکت وجود رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی بوده که بستر را برای رشد و شکوفایی استعدادهای علمی آماده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حرکت علمی برخی از کشورهای جهان در راستای صلح نیست، خاطرنشان کرد: اما در داخل ایران تجربه‌های موفق در 8 سال دفاع مقدس در مسیر مبارزه با تروریست‌‌ها به کار گرفته می‌شود.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: اصل مفهوم علم در خدمت توسعه و صلح، در ایران محقق شده و برنامه‌های کلان کشور و نگاه رهبر انقلاب بر این اصل استوار است.

زمانی یادآور شد: افرادی که در میدان‌های علمی حضور دارند نیز نقش پررنگی در هدایت تکنولوژی دارند چراکه برخی افراد متعهد بوده و عده‌ای خودباخته برای منافع مادی بیشتر تعهدات خود را زیر پا گذاشته و دست دوستی به دشمن می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه فضای علمی دانشگاه‌ها به سمت صلح و توسعه حرکت کند به چند عامل مهم از جمله مدیریت، ساختار آموزشی دانشجویان و اساتید بستگی دارد.

این کارشناس فرهنگی در پایان گفت: اکثر دانشجویان این زمینه را دارند که رشد علمی آن‌ها در خدمت نظام و عدالت باشد اما در حوزه اساتید و تربیت استاد موفق نبوده‌ایم و در زمینه مدیریت فضای آموزشی نیز با چالش عدم ثبات مدیریت روبرو هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار