دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: دولت تدبیر و امید خود را متعهد و مکلف به احیای دریاچه ارومیه می‌داند و این امر را از نخستین روزهای آغاز به کار خود نشان داده است.
کد خبر: ۱۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰ 18 March 2015

به گزارش ايرنا، عیسی کلانتری در همایش چشم‌انداز ستاد احیای دریاچه ارومیه که با حضور جمعی از مسئولان اجرایی، اعضای تشکل‌های زیست محیطی و جمعی از اساتید دانشگاهی در تالار وحدت مهاباد برگزار شد افزود: دولت تدبیر و امید با شناسایی و بررسی ابعاد گسترده خشک شدن دریاچه ارومیه آن را به عنوان بحران ویرانی تمدن در این منطقه دانسته و خود را متعهد و مکلف به احیای آن می‌داند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای احیای دریاچه ارومیه جزو اولین مصوبه‌های دولت تدبیر و امید بود و دولت یازدهم تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی را موظف به همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه کرده است.

وی گفت: دولت با توجه به شرایط سخت تحریم‌ها و کاهش میزان صادرات نفت و کاهش قیمت آن در بازارهای جهانی برای احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی کرد و اعتبارات خاصی را برای این منظور تخصیص داد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: به عنوان یک شهروند آذری زبان از این تلاش دولت قدردانی می‌کنم و از اقشار مختلف مردم این منطقه می‌خواهم همه با هم برای احیای دوباره این دریاچه و نجات محیط زیست و زندگی در این منطقه تلاش کنیم.

وی با انتقاد ازعدم دخالت دولت‌های قبلی در مورد احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: اگر کار احیای این دریاچه از سال‌های قبل شروع می‌شد در حال حاضر نیازمند هزینه‌ها و بودجه‌های کلان نبود.

کلانتری افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در 12 سال آینده 95 درصد آن احیاء می‌شود که برای احیای آن بیش از 200 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی همچنین از تلاش‌ها و همکاری اقشار مختلف مردم منطقه و اساتید دانشگاهی برای همراهی و همگامی با دولت تدبیر و امید در کمک به احیای دریاچه ارومیه قدردانی کرد

در این همایش استاندار آذربایجان غربی، معاونان سیاسی و عمرانی، فرماندار ویژه و امام جمعه مهاباد، کارشناسان و صاحب‌نظران و تشکل‌های اجتماعی و زیست محیطی نیز حضور داشتند.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

این دریاچه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در طی 13 سال گذشته شش متر کاهش سطح داشته و تا تیر ماه سال 1392 بیش از 75 درصد از آب آن خشک شده بود.

بر اساس نظر کارشناسان، در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی شده و زیست محیط منطقه را تغییر می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار