استاندار یزد تهیه و تدوین اطلس زیست‌بوم کشور را ضروری ارزیابی کرد و اظهار داشت: این اطلس می‌تواند ظرفیت‌های زیست‌محیطی کشور را برای همه روشن سازد و مسئولیت‌ها را در قبال این زیست‌بوم معین، مشخص و شفاف‌تر کند.
کد خبر: ۱۴۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷ 06 December 2015

به گزارش تابناک یزد،هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که  با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، استاندار یزد، معاونین استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و جمعی از مدیران عضو این شورا در سالن زنده‌یاد حمیدیا برگزار شد.


استاندار یزد در این جلسه گفت: خوشبختانه موضوع محیط‌زیست جای خودش را پیداکرده و مقام معظم رهبری نیز سیاست‌های کلی محیط‌زیست کشور را ابلاغ فرمودند که در این سیاست‌ها محورهایی بسیار اساسی و مهم مشخص‌شده است که می‌تواند پشتوانه محکم و نقشه راه اصلی برای مسائل محیط‌زیست کشور باشد.
میرمحمدی با اشاره به اینکه مدیریت هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی کشور بسیار راهگشاست تأکید کرد: ضروری است نگاه فرآیندی به قضایا داشته باشیم و امیدواریم این مدیریت هماهنگ و نظاممند بتواند این فرآیند نگری را در امر محیط‌زیست ایجاد کند.


استاندار یزد جرم دانستن تخریب محیط‌زیست از جانب مقام معظم رهبری را پشتوانه بسیار خوبی در امر برخورد با متخلفان دانست و ابراز امیدواری کرد با عنایت و توجه بیشتر دستگاه قضا در برخورد با متخلفین این حوزه، شاهد کاهش جرائم باشیم.
میرمحمدی ادامه داد: تقویت دیپلماسی محیط‌زیست محدود به جغرافیای خاصی نمی‌شود چراکه مسائل در سطح بین‌المللی مطرح است، بنابراین ما نیاز به یک دیپلماسی قوی زیست‌محیطی داریم که خوشبختانه خانم دکتر ابتکار در این زمینه بسیار قوی عمل کرده‌اند و در جلسات متعددی که در خارج کشور حضورداشته‌اند، این توانمندی، ریزه‌کاری و دقت نظر را نشان داده‌اند.


گسترش اقتصاد سبز، محور توسعه اقتصادی کشور


وی گسترش اقتصاد سبز را یکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی کشور قلمداد کرد و افزود: نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی بیشترین نیاز امروز کشور است و باید بتوانیم در فضای عمومی آن را گسترش دهیم.
استاندار یزد پشتوانه مهم دیگر محیط‌زیست کشور را رویکرد و نگاه ریاست محترم جمهوری دانست و تأکید کرد: جناب آقای دکتر روحانی از ابتدا توجه خاصی به مباحث محیط‌زیست و آمایش سرزمینی داشته‌اند که همواره راه گشای امور بوده است.
وی محیط‌زیست را فضایی کلی عنوان کرد و افزود: انواع و اقسام موجودات گیاهی و حیوانی و انسانی در این فضا در تعامل با همدیگر و ارتباط با یکدیگر ادامه حیات می‌دهند و نمی‌شود به هیچ‌یک از ابعاد وجودی آن‌ها بی‌توجه بود، چراکه هرکدام در این زنجیره حیات نقش ایفا می‌کنند و ذی‌نفع هستند.


ایجاد کمربند سبز ۷۰۰ هکتاری در یزد


استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اقدامات استان یزد در حوزه زیست‌محیطی در دولت تدبیر و امید پرداخت و اظهار داشت: طرح‌هایی در استان به اجرا گذاشته شد که در جهت بهبود شرایط محیط‌زیست استان باشد به‌گونه‌ای که تلاش قابل‌توجه‌ای در حوزه گسترش پوشش گیاهی و فضای سبز استان داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته توسط اداره کل منابع طبیعی استان یزد افزایش یک هزار و ۵۰۰ هکتاری فضای سبز و پوشش گیاهی استان دنبال شده است، تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای ۳۲۵ هکتار پارک شهری انجام‌شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد ۷۰۰ هکتار کمربند سبز خبر داد و افزود: کارهای تخصیص آب، عملیات اجرایی و گودبرداری غرس نهال‌ها انجام‌شده و مابقی کارهای این پروژه در سال جاری دنبال می‌شود.
استاندار یزد از افزایش ۵۰ هکتار فضای سبز شهری (پارک‌های شهری) در شهر یزد یادکرد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی توسعه طرح منارید و سند برنامه منارید در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب‌شده است که با مشارکت مردم در حال اجراست و ما برای عمومیت این طرح در سطح استان در تلاش هستیم که فضای مشارکت مردم را در امر گسترش فضای سبز و بهبود محیط‌زیست گسترش دهیم.


استان یزد مشمول اعتبارات ریز گرد‌ها شد


استاندار یزد با اشاره به بحث ریز گرد‌ها تأکید کرد: استان یزد جزو استان‌هایی قرار گرفت که مشمول اعتبارات ریز گرد‌ها شد و بودجه‌ای در این زمینه برای استان منظور شد.
میرمحمدی در ادامه سخنانش از ایجاد مزرعه پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا خبر داد و گفت: برای کار تحقیقاتی تولید بچه ماهی تولید در استان یزد مجوز گرفته‌ایم و با بررسی‌های فنی و تخصصی که به عمل آمد با رعایت استاندارد‌ها و مراقبت‌هایی که طبق دستورالعمل سازمان محیط‌زیست انجام می‌شود، مقرر رشد که پرورش این نوع ماهی در استان یزد انجام بشود.


منطقه ویژه علم و فناوری راهکاری برای عدم افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی


استاندار یزد با اشاره به بحث کریدور مهریز-یزد-اردکان تصریح کرد: این کریدور به‌عنوان منطقه ویژه علم و فناوری به تصویب رسیده است و هرگونه کاربری در این منطقه باید در چارچوب استانداردهای علم و فناوری باشد که با استقرار صنایع تک و سبز نگرانی از افزایش آلودگی در این کریدور برطرف می‌شود.


استاندار یزد در پایان با ارائه پیشنهاد‌هایی خواستار بررسی آن‌ها توسط سازمان محیط‌زیست کشور شد و تأکید کرد: استان یزد آمادگی دارد در بحث تهیه طرح مطالعاتی گیاهان و حیوانات که در حال انقراض، اجرای طرح پایلوت قرق خصوصی و واگذاری مدیریت مناطق محیط‌زیستی به بخش خصوصی و تدوین استانداردهای زیست‌محیطی برای فعالیت‌های مختلف پیش‌قدم شود.

خبرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار