عدم جذابیت در بخش کشاورزی استان
85درصد هزینه سیستم آبیاری نوین را از بخش تسهیلات بلاعوض تامین میشود. اما بدلیل عدم جذابیت و امید به آینده در این بخش ،کشاورزان منطقه علاقه چندانی به این موضوع نشان نمیدهند.
کد خبر: ۱۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ 14 March 2015

طبق آخرین آمار مساحت اراضی کشاورزی قابل کشت آذربايجانغربي حدود یک میلیون هکتار می باشد که از این مقدار 735000 هكتار مساحت اراضي زراعی و 108000هكتار مساحت اراضی زیر کشت باغات مي باشد.

به گزارش تابناک اررومیه،با توجه به آمار ،این استان از پتانسیل بالایی برای تولید و کار در بخش کشاورزی برخوردار میباشد.در بخش تولید محصولات کشاورزی نیز جایگاه خوبی در سطح کشور دارد.

از طرفی 35 درصد جمعیت سه میلیون نفری استان آذربایجان غربی در بخش کشاورزی فعالیت دارد.یعنی حدود 1050000 نفر در بخش کشاورزی فعالیت میکنند.اما اکثر کشاورزان از شغل خود راضی نبوده و با حداقل درامد،زندگی میکنند.

وضعیت اقتصادی و معیشتی کشاورزان استان بدلایل مختلف ،خوب نیست و با گذشت زمان بهبود هم نمی یابد.یکی از مشکلات عمده کشاورزان استان ،فروش محصولات کشاورزی میباشد.کشاورزان پس از یک دوره طولانی کار و زحمت ،هنگام فروش محصولات خود ،با مشکلات عدیده ایی مواجه میشوند.آنان بازار مناسبی برای عرضه محصولات خود پیدا نمیکنند. در مقابل با خیل عظیمی از دلالان برخورد کرده که حاصل دسترنج آنان را با نازلترین قیمت خریداری کرده و سود اصلی را دلالان برداشت میکنند.بطوریکه فروش محصولات ،کفاف مخارج آنان را نمیکند. با این وضعیت کشاورز باید یکسال دیگر صبر کند تا دوره فعالیت مجدد فرا رسد تا شاید در دوره جدید بتواند درآمدی برای گذران زندگی داشته باشد.

در این خصوص محمد رضا رادفر رییس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی طی سخنانی ضمن اشاره به مشکلات کشاورزان اظهار داشته اند: در کنار نوسان شدید قیمت ها، عدم شفافیت و عدم گردش اطلاعات در بازارهای محلی محصولات کشاورزی، حضور بسیار گسترده دلالان و واسطه ها در بخش های مختلف توزیع و فروش این محصولات، فقدان یک بازار رقابتی کارآمد و فراگیر برای داد و ستد محصولات کشاورزی و عدم کارآیی شبکه توزیع از جمله مشکلاتی هستند که بخش کشاورزی استان با آن درگیر است.

وی در ادامه می افزاید: این مشکلات در شرایط نبود یک بازار منسجم و متشکل و رقابتی دامنگیر بخش کشاورزی شده است.

از سوی دیگر بدلیل مشکلات ذکر شده و بسیاری از مشکلات دیگر ،این بخش جاذبه ایی برای علاقمندان جدید ندارد.بطوریکه نسلهای جدیدی که حتی روستا زاده میباشند رغبتی برای ادامه فعالیت در این بخش را ندارند.
سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز پیرامون این موضوع با اشاره به بیکاری حدود 6 هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی در استان گفته است:این افراد سرمایه های بالقوه برای استان هستند و باید با تشکیل تعاونی های کشاورزی در استان، از پتانسیل و استعداد آنها استفاده شود.

از سوی دیگر رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی نیز به خشک شدن دریاچه ارومیه و فعالیت در صنعت کشاورزی به صورت سنتی با وجود تاکید فراوان بر توسعه مکانیزاسیون اشاره کرده و گفت: با این وضعیت کشاوری، نمی‌توان برای احیای دریاچه ارومیه کمک کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه هیچ کدام از کانال‌های آبیاری آبرسان به دشت‌های مستعد کشاورزی استان لایروبی نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین این مناطق فاقد پوشش بتنی بوده و هدر رفت آب در آنها بیشتر است.

کریم‌زاده ضمن بیان اینکه روش آبیاری غرقابی آب را هدر می‌دهد، تصریح کرد: 14 درصد اعتبارات استانی را در دوران سازندگی و اصلاحات اخذ کرده‌ایم، ولی از نظر فراهم کردن زیرساخت‌های کشاورزی، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش تولیدات کار چندانی نشده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت بالا بردن ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان، خاطرنشان کرد: در این راستا باید مطالعات و بررسی‌های گسترده‌ای انجام گیرد.

حال با این توصیفات ،دیگر رمقی برای کشاورز جهت پرداخت هزینه ایی فراتر ،جهت آبیاری نوین و مکانیزه کردن فعالیت خود و لایروبی انهار پیرامونی باقی نمانده است.

بطوریکه از کل مساحت یک میلیون هکتاری زمینهای کشاورزی در آذربایجان غربی براساس آمار ارائه شده توسط رئیس جهاد کشاورزی استان فقط 43 هزار هکتار مجهز به آبیاری تحت فشار است .هرچند بنابه گفته بهادری معاون امور عمرانی استانداری،85درصد هزینه سیستم آبیاری نوین را از بخش تسهیلات بلاعوض تامین میشود. اما بدلیل عدم جذابیت و امید به آینده در این بخش ،کشاورزان منطقه علاقه چندانی به این موضوع نشان نمیدهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار