معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در سند جامع راهبردی ۲۰ ساله تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: سهم کشورمان از راکتورهای هسته‌ای جهان ۱.۵ درصد است که این میزان چندان قابل قبول نیست.
کد خبر: ۱۱۴۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳ 30 November 2023

به گزارش تابناک زنجان، پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی ظهر امروز در مراسم سیزدهمین یادواره شهید راه علم و دانش «مجید شهریاری» در بخشی از سخنان خود گریزی به دستاورد‌های نظام در حوزه هسته‌ای زد و اظهار داشت: در دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های مهم سازمان انرژی اتمی، تدوین سند جامع راهبردی ۲۰ساله کشور است.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های که در این سند به آن توجه ویژه شده است، توسعه متوازن در ابعاد مختلف کشور است، ادامه داد: در برخی از بخش‌های حوزه هسته کم‌کاری شده است و نیازمند این هستیم که بتوانیم با ظرفیت‌های که در اختیار داریم اثرات هسته‌ای را در زندگی مردم بیشتر وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در این سند تولید۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم، افزود: یکی از پایدارترین روش‌های تولید برق استفاده از نیروگاه‌های اتمی است.

شیرمردی با بیان اینکه ایالات متحده با داشتن ۱۰۴ رآکتور هسته‌ای رتبه نخست را در دنیا دارد که از این طریق ۲۰ درصد برق کشورش را تأمین می‌کند، افزود: فرانسه با داشتن ۵۹ راکتور هسته‌ای ۷۵ درصد برق موردنیاز خود را از این طریق تامین می‌کند.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب که بیش از ۴۴۰ راکتور هسته‌ای در جهان وجود دارد که ۱۰ درصد برق مورد نیاز از این طریق تامین می‌شود، گفت: سهم کشورمان از رآکتور‌های هسته‌ای جهان ۱.۵ درصد است که این میزان چندان قابل‌قبول نیست.

وی با بیان اینکه امروزه با صرف حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت توانسته‌ایم حدود دوبرابر هزینه‌ای که برای ساخت راکتور هسته‌ای لازم است را صرفه‌جویی کنیم، گفت: ناگفته نماند که در استفاده از فناوری‌های هسته‌ای در صنعت غذا به آن کم‌توجه شده است، چرا که ۴۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که یکی از راه‌های علمی و مطمئن و جلوگیری از ضایعات غذایی در حوزه کشاورزی استفاده از فناوری‌های هسته‌ای است.

شهید شهریاری یک شخصیت منحصربه‌فرد علمی بود

شیرمردی در ادامه به تشریح ابعاد شخصیتی شهید شهریاری از سه بعد علمی، کاری و اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: شهید شهریاری یک شخصیت منحصر به فرد علمی بود.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهید شهریاری در دو مجموعه مهم و حساس کشور فعالیت می‌کردند، گفت: یکی از شاخص‌های مهم شهید شهریاری در بعد علمی این بود که در یکی از کد‌های حساس هسته‌ای در کشور منحصر به فرد بود.

وی با بیان اینکه شهید شهریاری در تربیت نیروی انسانی برای حوزه هسته‌ای کشور یک شخص بی‌نظیر بود، افزود: وی رشته مهندسی هسته‌ای را در کشور راه‌اندازی کرد و امروز در صنعت هسته‌ای کشور مسائل بزرگی توسط شاگردان وی حل می‌شود.

شیرمردی با بیان اینکه شهید شهریاری در تولید صفحات سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کرد و نظام سلطه را به سمتی سوق داد که مجبور به حذف وی شدند، ادامه داد: وی فردی معتقد به مبانی و اسلامی و تلفیقی از ایمان همراه علم بود که منجر به عمل صالح شد.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در کشور از نظر بعد علمی افراد توانمند زیادی هستند، ولی با یک چراغ‌سبز نظام سلطه از کشور عبور می‌کنند، بیان داشت:، اما شهریاری ماند و در هر سه مقطع یک فرد تراز بین‌المللی در کشور به‌حساب می‌آمد.

وی با بیان اینکه قدرت تیم‌سازی و جذب افراد توانمند در حل مسایل یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شهریاری بود، یادآور شد: در انتقال دانش به بدنه جامعه محدودیت نداشت و برای ملت و کشور ابرو بخش بود.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار