مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با اشاره به اینکه جشنواره ملی پسته در شهرستان دامغان در حال برگزاری است، گفت: تدوین برنامه جامع توسعه تولید پسته در دستور کار است.
کد خبر: ۱۱۳۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷ 12 October 2023

به گزارش تابناک سمنان، علی‌اصغر امامیون، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف شهرستان دامغان با توجه به ارقام بومی سازگار و شناسایی‌شده و پایه‌های مناسب با آرایشی بسیار نزدیک به استاندارد‌های باغداری کاشت شده و از این میزان، ۱۵ هزار هکتار آن باغات مثمر است.

وی گفت: برداشت پسته در ارقام زودرس از دهه اول مردادماه در منطقه حومه آغاز شده است و تا نیمه اول مهرماه در ارقام دیررس در دیگر مناطق شهرستان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان اضافه کرد: با توجه به خسارت طوفان در اردیبهشت‌ماه امسال، پیش‌بینی می‌شود ۱۴ هزار تن پسته خشک معادل ۴۲ هزار تن پسته تازه از باغات شهرستان برداشت شود.

امامیون گفت: پسته‌های شهرستان عمدتاً از ژنوتیپ‌های بومی، شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است که با توجه به شرایط سازگاری و تجاری بودن ژنوتیپ‌های مهاجر باغداران به توسعه و اصلاح باغات پسته خود به ژنوتیپ‌های اکبری، احمدآقایی و کله قوچی اقدام کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: از ویژگی‌های شهرستان، جمع‌آوری پسته‌های زودرس و عرضه آن‌ها به‌صورت تازه در بازار‌های داخلی و خارجی است که علاوه برگردش مالی سریع سبب اشتغال بیشتری می‌شود.

امامیون گفت: در این شهرستان، ۱۲۴ پایانه فرآوری پسته در مناطق مختلف مشغول به فعالیت هستند و سالانه بیش از ۵۰ درصد محصول را فرآوری و آماده عرضه می‌کنند.

وی گفت: امسال پنج هزار و ۵۰۰ باغدار پسته دامغانی، حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تن انواع کود‌های شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم را از مراکز توزیع شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی مستقر در مناطق مختلف تهیه کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان به برخی اقدامات شاخص مدیریت جهاد کشاورزی دامغان اشاره کرد و گفت: جذب تسهیلات مکانیزاسیون از قبیل هدایت و راهنمایی بهره‌برداران برای جذب تسهیلات و ادوات (روتیواتور، سم‌پاش‌های اتومایزر و سم‌پاش معمولی) به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۳۳ میلیون ریال و همچنین هماهنگی برای جذب تسهیلات آب و خاک به مبلغ ۱۵۲ میلیارد و ۴۹۱ میلیون ریال شامل آبیاری تحت‌فشار و کم‌فشار، انتقال آب تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی، انتقال آب، استخر ذخیره آب کشاورزی، تسطیح اساسی، جاده بین مزارع، مرمت و بازسازی قنوات و کانال شبکه زیر سد شهرستان برخی از این اقدامات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با بیان اینکه تدوین برنامه جامع توسعه تولید پسته با هدف ارتقای بهره‌وری و تولید شهرستان در دستور کار قرار دارد، گفت: برگزاری کارگروه تخصصی ارتقای تولید پسته استان در شهرستان، باغات پایلوت، انجام آزمایش‌های آب، خاک و گیاه، به‌منظور بررسی وضعتغذیه بیماری‌ها و آفات و سایر عوامل مؤثر در عملکرد محصول از برنامه شاخص این مدیریت است.

امامیون گفت: بر اساس برنامه‌های موجود پیش‌بینی می‌شود که در صورت تحقق آن‌ها تا سال ۱۴۰۴ میزان تولید محصول پسته تا ۲ برابر یعنی ۱۰۰ هزار تن محصول تازه افزایش یابد.

وی از رویکرد‌های دیگر وزارت جهاد کشاورزی در محصول پسته را تولید محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم شیمیایی و کود‌های شیمیایی عنوان کرد و گفت: در این رابطه، ضمن اطلاع‌رسانی تلاش می‌شود تا با اعطای انواع تسهیلات نگهداری باغات و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی حمایت‌های ترویجی لازم انجام پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان اضافه کرد: با توجه به شرایط بازار، توسعه کشاورزی قراردادی در همه محصولات به‌ویژه پسته در حال پیگیری است و در این رابطه ثبت اطلاعات باغداران پسته در سامانه اطلاعات صادرکنندگان محصول در حال پیگیری و انجام است.
منبع/فارس

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار