رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی خبر داد:
رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی گفت: براساس آمارها، میزان جرایم خشن خراسان رضوی 33 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۱۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 14 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی سرهنگ عباس چالاکی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: پلیس پیشگیری به صورت تخصصی فعال است و از لحاظ تعداد نیرو، رده و تنوع ماموریت در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و تمام کلانتری‌ها، پاسگاه‌های انتظامی، ایستگاه‌های ایست بازرسی و یگان‌های امداد جزو پلیس پیشگیری هستند.

وی افزود: پلیس پیشگیری در سال 85 در ناجا با هدف پیشگیری از وقوع جرم ایجاد شد و وظیفه پلیس پیشگیری نظارت بر یگان‌هایی است که در سایر سازمان‌ها همچون حفاظت منابع طبیعی و پلیس فرودگاه و راه آهن مشغول به فعالیت هستند.

سرهنگ چالاکی تصریح کرد: همگان بر این باورند که پلیس منتظر جرم است تا پس از آن اقدام به کشف مجرم کند؛ ولی اساس تشکیل پلیس پیشگیری یک قدم جلو تر بودن وقوع جرم است؛ پلیس پیشگیری به دنبال آن است که جرم صورت نگیرد و با این علت اقدامات خود را صورت می‌دهد که در جامعه بایستی امنیت استقرار داشته باشد.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی کارویژه اصلی این پلیس را جلوگیری از وقوع جرم، بررسی آثار روانی و علت‌های وقوع جرم دانست و تاکید کرد: سیاست ناجا در سال‌های اخیر تاکید بیشتر بر پیشگیری از وقوع جرم است تا اینکه با آن مقابله شود؛ آنچه که برای ما اهمیت دارد زمان و مکان وقوع جرم است تا بتوانیم بر اساس آن راهکار تعریف کنیم.

وی در بیان اقدامات صورت گرفته گفت: با توجه به افزایش جمعیت چه به لحاظ جغرافیایی و تراکمی، تلاش داریم در مکان‌هایی که مورد نیاز است اقدام به احداث کلانتری کنیم؛ با مکان سنجی‌های صورت گرفته اخیرا 4 کلانتری در مناطق حاشیه شهر احداث شد و علاوه بر آن، راه اندازی 4 پاسگاه نیز مصوب شد.

سرهنگ چالاکی لازمه اجتماع را جرم و وظیفه پلیس را پی‌گیری و کشف آن دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از پلیس‌های غیر رسمی، پلیس افتخاری و نگهبان محله از جمله اقداماتی است که در زمینه انتظامی توسط پلیس پیشگیری صورت پذیرفته است.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به همراهی مجموعه‌هایی اشاره کرد که می‌تواند در ارائه خدمات به پلیس یاری برسانند و افزود: در سال‌های اخیر تعدادی از افرادی که داوطلب پلیس افتخاری بودند شناسایی شدند و مراحل جذب را گذراندند؛ این افراد در کنار پلیس با لباس و ضابطه‌ای مشخص در حال خدمت رسانی هستند.

وی اظهار داشت: علاوه بر پلیس‌های افتخاری، موسساتی زیر نظر پلیس پیشگیری به عنوان موسسات مراقبتی و مواظبتی ایجاد شده‌اند که در آن تعدادی از افراد که آموزش‌های لازم در مورد جرم و نحوه برخورد با آن را دیده‌اند و از کانال‌های حفاظتی و عقیدتی عبور کرده‌اند استفاده می‌شود.

سرهنگ چالاکی گفت: این افراد تحت عنوان نگهبان محله تجهیز پلیسی می‌شوند و در غالب موسسات خصوصی آماده خدمات رسانی‌اند؛ تمامی اقداماتی که از جانب این موسسات صورت می‌پذیرد زیر نظر پلیس پیشگیری است.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی اظهار داشت: اگر مردم نیاز به نیروی 24 ساعته داشته باشند می‌توانند به این موسسات در استان و مشهد مقدس مراجعه کنند؛ در حال حاظر تعداد نگهبانان محله 3500 نفر است که در قالب 27 موسسه به فعالیت مشغول هستند.

وی افزود: تعداد موسسات در مشهد مقدس 16 مورد و مابقی در سایر شهرستان‌های استان آماده خدمت رسانی هستند؛ این موسسات کمک خوبی به پلیس پیشگیری از وقوع جرم می‌کنند و تمام کار‌هایشان بهجهت اینکه دائمی‌اند، از ابتدا تا انتها زیر نظر پلیس انجام می‌شود.

سرهنگ چالاکی در بیان پیشگیری از وقوع جرم از نظر اجتماعی گفت: وقوع جرم تحت تاثیر خیلی از مولفه‌ها است؛ مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند در وقوع جرم اثر بگذارد؛ خیلی از سازمان‌ها و نهاد‌هایی که متولی بحث فرهنگ و یا اقتصاد هستند خارج از بدنه ناجا قرار دارند که بایستی برای ارائه امنیت قابل قبول خیلی از متولیان را پای کار بیاوریم.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی تاکید کرد: با بررسی‌های به عمل آمده در سطح شهر، حدود 100 نقطه از شهر نیاز به پارکینگ دارند؛ ایجاد پارکینگ می‌تواند اثر مستقیمی بر کاهش سرقت خودرو و لوازم داخل آن داشته باشد.

وی عنوان کرد: باتوجه به اطلاعات به دست آمده مشخص شده است که تاریکی برخی خیابان‌ها علت زورگیری و سرقت بوده‌است که اداره برق می‌تواند با همکاری خود نقش موثری در کاهش جرم در این مناطق داشته باشد.

سرهنگ چالاکی به نقش مستقیم و اثر گذار برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها در کاهش جرم اشاره کرد و گفت: برخی سازمان‌ها به صورت مستقیم در پیشگیری از وقوع جرم دخیل‌اند؛ دخیل کردن این سازمان‌ها و دادن وظایف به آنها می‌تواند موجب کاهش جرم شود.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم را اصلی موثر در کاهش جرایم دانست و اظهار داشت: مردم بایستی با اطلاعاتی که دریافت می‌کنند نسبت به مواردی که سرقت را افزایش می‌دهد هوشیار‌تر باشند؛ مردم در مورد نحوه گرفتن گوشی همراه در خیابان و شیوه صحیح گرفتن کیف در دست بایستی اطلاع داشته باشند.

وی در بیان راه‌های انتقال اطلاعات به مردم گفت: پلیس پیشگیری با توزیع بروشور، حضور کارشناسان در مساجد و دانشگاه‌ها واستفاده از توان رسانه‌ای سعی دارد در جهت هوشیار ساختن مردم گام‌های موثری بردارد.

سرهنگ چالاکی به آگاه‌سازی کارمندان بانک دربحث سرقت از بانک‌ها اشاره کرد و افزود: در خیلی از موارد نحوه برخورد کارمندان بانک در مواجهه با سرقت خوب نیست؛ در این راستا تدابیر، سیاست‌ها و دستورالعمل‌هایی با هماهنگی مقام قضایی نوشته شده است که کارمندان قبل، حین و بعد از سرقت باید چه اقداماتی انجام دهند.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افتتاح هر بانکی را تنها با مجوز پلیس ممکن دانست و تاکید کرد: اینکه ساختنان پشت بانک متروکه نباشد، تجهیزات به روز و دقیق باشند و اینکه ساختمان بانک از استحکام کافی برخوردار باشد از جمله مواردی است که توسط پلیس کنترل می‌شود.

وی افزود: پلیس بر کانال کولر، درب و پنجره بانک‌ها نظارت می‌کند و همکاری بانک‌ها در این زمینه می‌تواند موجب کاهش سرقت از بانک‌ها شود؛ این در حالی است که سرقت از بانک‌های خراسان رضوی به نسبت کشور، در سطح خوبی قرار دارد.

سرهنگ چالاکی تلاش پلیس را امن کردن محیط و سخت کردن شرایط برای مجرمان دانست و تاکید کرد: هدف ما این است که با طراحی محیطی در وقوع جرم پیشگیری کنیم؛ نحوه خیابان کشی،ساخت مجتمع‌ها، ایجاد آسانسور و راه پله می‌تواند با استفاده از طراحی محیطی نقش موثری در کاهش جرایم داشته باشد.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی عملیاتی شدن پیشگیری از وقوع جرم را در سه سطح فرد، اجتماع و ملت لازم دانست و گفت: فرد، اجتماع و ملت ایران بایستی بدانند که چه باید بکنند تا فرصت ارتکاب جرم را از مجرم بگیرند؛ در این صورت است که می‌توانیم با همراهی هم قدمی مثبت در کاهش جرایم داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در 6 ماه ابتدایی سال جاری سرقت‌های صورت گرفته در استان 3 درصد کاهش داشته و علاوه بر سرقت‌های خشن نیز 33 درصد کاهش را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ چالاکی بیشترین میزان سرقت‌ها را سرقت خرد و سرقت از لوازم داخل خودرو دانست و گفت: مردم با رعایت موارد امنیتی، وقوع سرقت‌های خرد را کاهش داده‌اند و پلیس با اقدامات خود توانسته وقوع سرقت‌های حرفه‌ای را کاهش دهد.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی ارزیابی از وضعیت کلانتری‌ها را با اعلام رضایت مردم همراه دانست و تاکید کرد: از مردم خواسته می‌شود در مورد خدماتی که کلانتری‌ها به آنها می‌دهد نظر بدهند، در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در مورد به سازی کلانتری‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: برگزاری دوره‌های تعالی رفتار و نحوه برخورد صحیح با مردم در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها صورت گرفته است که موجبات رضایت هرچه بیشتر مردم را به همراه داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار