کد خبر: ۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶ 26 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از روزنامه گاردین ،با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه نوشت: در اواخر دهه۹۰ میلادی، این دریاچه که در شمال غربی ایران واقع شده است، بیش از دوبرابر لوکزامبورگ وسعت داشت و بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شور در خاورمیانه به شمار می‌رفت.

با اين حال، ميزان آب درياچه در سال2008 به ميزان نصف كاهش يافته و تبعات منفي آن تا به امروز گريبانگير آن بوده است.گاردين در ادامه اشاره مي‌كند كه طوفان‌هاي مداومي كه سبب افزايش ميزان شوري خاك مي‌شوند، سبب شده تا زمين‌هاي كشاورزي نواحي اطراف درياچه اروميه نيز حاصلخيزي خود را از دست بدهند.

اين روزنامه در ادامه به نتايج به‌دست‌آمده گروهي از پژوهشگران اشاره مي‌كند كه با دستور رئيس‌جمهور مأمور ارزيابي وضعيت درياچه اروميه شده‌اند.

روزنامه گاردين در اين‌باره مي‌نويسد: حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران در كارزار انتخاباتي خود وعده تخصيص بودجه‌اي 5 ميليارد دلاري براي كمك به بهبود وضعيت درياچه اروميه طي 10سال آينده را داد. همچنين تحت نظارت وي گروهي از كارشناسان ايراني در آمريكا، كانادا و بريتانيا به‌طور مستقل مأمور بررسي و ارزيابي وضعيت درياچه اروميه شدند.

نتايج تحقيقات آنان در‌ماه سپتامبر سال گذشته ميلادي در نشريه تخصصي ژورال آو گرت ليكز ريسرچ كه در حوزه تحقيقات علمي پيرامون درياچه‌هاي بزرگ بين‌المللي فعال است، منتشر شد. نتايج ارزيابي مذكور نشان مي‌داد كه علت اصلي وضعيت كنوني درياچه اروميه برخلاف فرضيات پيشين تغييرات زيست‌محيطي نبوده است. ارزيابي‌هاي آنان نشان داد كه الگوي خشكسالي در آن منطقه تغييرات قابل‌توجهي نداشته و در سال‌هاي گذشته نيز در برابر خشكسالي مقاوم بوده است. همچنين سطح درياچه در فاصله فصول گرم و سرد تقريبا ثابت مانده است. در نهايت مشخص شد كه مديريت نادرست آب درياچه اروميه و بهره‌برداري بيش از اندازه از آن در كنار اجراي پروژه‌هاي سدسازي و عمراني كه با هدف تقويت حمايت از حوزه كشاورزي و صنعتي انجام شده بود، تأثيرات منفي روي درياچه اروميه گذاشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار