پیش بینی تولید یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : امسال پیش بینی می‌شود، حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت و روانه کارخانه های قند استان شود.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵ 06 September 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،خسرو شهبازی  افزود: برنامه ابلاغی چغندر قند امسال 31 هزار هکتار بود که در حال حاضر برنامه محقق شده 30 هزار و 600 هکتار است.

وی با اشاره به به اینکه اراضی زیر کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 14 هزار هکتار و به صورت کشت قراردادی است، اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت در مناطق پیرانشهر، میاندواب و سپس بوکان و نقده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: 41 نوع رقم بذر در کشت محصول چعندر قند امسال استفاده شده که عمدتا بذرهای وارداتی هستند.

شهبازی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی امسال هم به ازای هر کیلوگرم چغندرقند با عیار 16 درصد 28 هزار ریال اعلام شده‌است.

وی ضمن تاکید بر رعایت الگوی کشت و کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بیان کرد: کارخانه های قند به همراه کارشناسان، می‌توانند با ترغیب کشاورزان به کشت این محصول در شمال استان و استفاده از روش‌های نوین در مزارع در جهت ارتقای تولید در واحد سطح و افزایش راندمان مصرف اب در مزارع نقش بسزایی داشته باشند.

شهبازی با اشاره به اینکه باید برنامه جامعی برای کشت، داشت و برداشت چغندرقند برای سال زراعی جدید تدوین شود، ادامه داد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها و کارشناسان، افزایش تولید در واحد سطح مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع با اولویت دادن به توسعه استفاده از نوار تیپ در مزارع، تغذیه کودی به موقع و استفاده از ارقام پربازده کم آب بر، ترویج استفاده از شیوه های نوین آرایش کشت، مبارزه با علف هرز سس و کارخانه ها نیز کالیبره کردن دستگاه های عیار سنجی را در دستور کار قرار دهند.

وی اظهار کرد: استفاده از ماشین آلات مدرن در برداشت و تغییر آرایش کشت از کشت معمولی به ۴۰ در۶۰ و ۲۵ در ۵۰ مورد توجه و پیگیری است که امسال در سطح یکهزار و ۵ هکتار اجرایی شده است.

این مسول اضافه کرد: افزایش تولید در واحد سطح و مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع ضروری است که در اولویت برنامه کشت چغندرکاران قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار