کرونای دلتا، جان هفت تن در شهرستان‌های لارستان، خنج و اوز در جنوب فارس را گرفت و شمار قربانیان در موج پنجم و ظرف ۱۸ روز گذشته را به ۳۳ نفر رساند.
کد خبر: ۹۸۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵ 15 August 2021

تابناک فارس به نقل ازایرنا: خانم ساکن شهر قدیم لارفوت در بیمارستان امام رضا (ع) لار، آقا ساکن براک فوت در بیمارستان لار، آقا ساکن اوز فوت در منزل، خانم ساکن شهر بیرم فوت در بیمارستان علی اصغر (ع) بیرم، آقا ساکن شهر قدیم لار فوت در بیمارستان امام رضا (ع) لار، خانم ساکن شهر جدید لار فوت در بیمارستان امام رضا (ع) لار، آقا ساکن بنارویه فوت در بیمارستان امیر المومنین (ع) گراش، این هفت خانواده داغدار و قربانی کرونا دلتا در جنوب فارس ظرف کمتر ار ۴۸ ساعت گذشته است.

مسئولان مربوط در لارستان اعلام کرده اند که تاکنون ۲۸۸ نفر فوت ناشی از کرونا به ثبت رسیده است؛ روزهای سیاه ومرگبار کرونایی درشهرهای جنوبی فارس به گونه ای دهشتناک ادامه دارد و ظرفیت تخت‌های اورژانس ،سرپایی، ایزوله، داخلی و تنفسی در بیمارستان‌ها تکمیل و کادر درمان نیز نگران، مضطرب ، دل خسته شده اند.

مسئولان دانشکده علوم پزشکی لارستان می گویند: بدترین شرایط ظرف بیش از یک و نیم سال گذشته از زمان ورود ویروس هم اینک بر شهرستان های لارستان، خنج و اوز حاکم است و منطقه جنوب فارس سخت ترین روزهای کرونایی را سپری می کند.

معاون فنی دانشکده علوم پزشکی لارستان اظهار داشت:بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی کرونایی هم اینک ۱۹ منطقه و شهر در شرایط فوق قرمز و سیاه کرونایی و ۶ نقطه و شهر و روستا نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.

حامد هاشمی بیان کرد: در شرایط ناپایدار فعلی اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله بیماران خاص و حتی آنهایی که در تامین هزینه‌های درمان با مشکل روبه‌رو هستند بیشترین لطمه را متحمل می‌شوند و وظیفه تک‌تک اقشار جامعه است که به نوبه خود در کنترل این ویروس تلاش کنند؛ اما در کمال تأسف و به رغم تذکرات متعدد باید گفت آنچه به جایی نرسد فریاد است.

وی گفت:نشست ها و بیانیه ها و تذکرات ستاد کرونا در موج پنجم اثرگذار نبوده و روز به روز وضعیت و شرایط شکننده تر و ناپایدارتر می شود.

هاشمی افزود:به میزان افزایش بستری ها و مبتلایان و بحرانی شدن وضعیت در موج پنجم، عادی انگاری ها و ساده انگاری نیز به شدت رو به گسترش است، مردم کمتر ماسک می زنند و تجمع افراد نیز بیشتر شده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز تفاوت پیک پنجم با پیک‌های قبلی را افزایش تعداد بیماران بدحال اعلام و اضافه کرد: بستری‌ها از تمام رده‌های سنی اعم از کودکان و نوجوانان و جوانان و بزرگسالان هستند.

وحید یگانه با ابراز نگرانی نسبت به افزایش درگیری مادران باردار و پرخطر به کرونای دلتا گفت: بر اساس گزارش ها روزانه بین سه تا ۶ مادر باردار در بیمارستان لار بستری می‌شوند و یا خدمات را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان عاجزانه از مردم و دستگاه های ذیربط خواست به یاری کادر بهداشت و درمان بیایند.

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

از زمان شیوع کرونا در ایران (اسفند ۹۸) تا کنون بیش از ۹۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

با این حال تا کنون ۱۴ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۹۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۲۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۲۶ دُز رسید.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، این ویروس پنج خیز داشته و تلفات آن روز دوشنبه ۱۷ مرداد یک رکورد دست یافت و طی ۲۴ ساعت ۵۸۸ نفر جان خود را از دست دادند.

خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز شد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

برچسب ها: کرونا ، دلتا ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار