محیط زیست و استانداری مازندران به داد برسند؛
شاید در این روزها دیدن تصویر دودکش‎های یک کارخانه که بخار و دود آن به هوا برخاسته است؛ تصویر مورد علاقه بسیاری از مردم به ویژه کارگرانی باشد که آرزوی برگشتن به خط تولید را هر روز در ذهن خود مرور می‎کنند و این یعنی به حرکت درآمدن چرخ‎های زنگاربسته تولید و اشتغال که زمینه‌ساز رونق فرهنگ و پیشرفت و تداوم نسل نیز می‎شود....
کد خبر: ۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰ 16 January 2015
به گزارش تابناک -مازندران، شرکت پارس کروم خزر، در سال ۶۵ با هدف ساخت برخی لوازم و مواد صنعتی مورد نیاز کشور در مازندران ساخته شده و اکنون به دلیل نبود بسترهای مدیریت پسماند در آستانه تعطیلی قرار دارد.

شاید در این روزها دیدن تصویر دودکش‎های یک کارخانه که بخار و دود آن به هوا برخاسته است؛ تصویر مورد علاقه بسیاری از مردم به ویژه کارگرانی باشد که آرزوی برگشتن به خط تولید را هر روز در ذهن خود مرور می‎کنند و این یعنی به حرکت درآمدن چرخ‎های زنگاربسته تولید و اشتغال که زمینه‌ساز رونق فرهنگ و پیشرفت و تداوم نسل نیز می‎شود.

اما به‌ راستی غلبه بر این رکود بدون حمایت، به دور از شعارزدگی مسئولان و همت راستین سرمایه‌گذاران و صنعت‎گران ممکن می‎شود که اگر این‌گونه باشد پس چه کسانی متولی و بازیگر جبهه اقتصادی جامعه محسوب می‎شوند؟

کشور ما در سال‎های اخیر به دنبال تحریم بی‌سابقه غرب و برخی تصمیم‎های ناکارآمد، در شرایط سختی از لحاظ اقتصادی و صنعتی به سر می‎برد و در این مدت ضررهای فراوانی متوجه بنیان‎های اقتصادی کشور شده است.

به عقیده کارشناسان و دلسوزان، این موضوع بزرگ‌ترین دغدغه در مسیر توسعه محسوب می‎شود و هر راهکاری که در نهایت به ایجاد گشایش در تنگنای اقتصادی کشور منتهی شود ارزشمند و قابل تامل است.

مهم‌ترین راهکار برای برون‌رفت از شرایط ناگوار اقتصادی کنونی، تقویت سرمایه در گردش بنگاه‎های تولیدی بخش خصوصی با توجه منطقی و به‌ دور از رفتار دستوری و سخت‎گیرانه در حفظ محیط زیست است که بدون ایفای نقش پیشنهادمحور و دلسوزانه دستگاه محیط زیست همچنین نظارت مستمر نماینده عالی دولت به صنایع استان، کاری از پیش نخواهد رفت.

در سال‎های اخیر کارخانجات و شرکت‎های تولیدی بسیاری گرفتار مشکلات اقتصادی شده و در نهایت، زمین‌گیر شدند که این موضوع مشکل بیکاری و معضلات متعاقب را به دنبال داشته است.

شرکت پارس کرُوم  خزر  ممتاز در خاورمیانه، اثرگذار در صنعت چرم‌سازی کشور

سرمایه‎گذاران و صنعت‎گران واقعی به عنوان رزمندگان جبهه پیشرفت اقتصادی کشور همچنین متولیان بخش‎های مختلف دولت و سازمان‎های عریض و طویل مدعی حمایت از سرمایه‎گذار وظایف خاص خود را دارند و هرگونه تعلل در این زمینه به قیمت تاخیر و سکته در به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد و تولید مملکت تمام خواهد شد.

در این بین«شرکت پارس کروم خزر » در شهرستان میاندورود یکی از کارخانجاتی است که نقش ارزنده‌‌ای در صنعت و کاهش واردات همچنین پایین آمدن قیمت تمام شده برخی محصولات داخلی داشته اما این روزها به دلیل  توجه نکردن متولیان حال و روز خوشی ندارد.

این شرکت در سال 1365 همزمان با اوج جنگ تحمیلی با برنامه ساخت برخی لوازم و مواد صنعتی مورد نیاز کشور ساخته شد و کار آن تولید اسید کرومیک بود اما پس از جنگ تحمیلی خط تولید ماده‎ای به نام "سولفات بازیک کروم" برای استفاده در صنعت چرم‌سازی در این مجموعه راه‌اندازی شد که تنها نمونه از این کارخانه در خاورمیانه محسوب می‎شود.

نبود بسترهای مدیریت پسماند و زمزمه‌های پلمب یک شرکت معتبر

سولفات باریک کرم ماده‎ای پودری به رنگ سبز است که ماده اولیه و مهم در ساخت چرم از پوست حیوانات برای استفاده در صنایع پوشاک، کیف و کفش به شمار می‎رود و این شرکت تنها کارخانه فعال در کشور و خاورمیانه محسوب می‎شود که ویژگی مهم آن از چشم مسئولان پنهان مانده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی کروم پارس خزز با اشاره به بی‎نظیر بودن این مجموعه تولیدی در خاورمیانه گفت: مشتریان تولیدات این کارخانه 500 کارخانه چرم‌سازی در داخل کشور و کارخانجاتی از کشورهای ارمنستان و قزاقستان هستند.


رقابت با محصولات کم‌کیفیت وارداتی

شاهرخ ولی‌افتری با بیان اینکه در گذشته و قبل از مشکلات اقتصادی، چندین مورد صادرات به کشورهای آسیای میانه داشته‎ایم، اظهار کرد: تولیدات ما همین حالا در بازار رقابتی داخل در مقایسه با ماده وارد شده از کشورهای چین، ترکیه و روسیه از درصد خلوص و اثرگذاری بیشتری برخوردار بوده و به نوعی در این چندماهه گوی سبقت را از رقبای خارجی در بازار ایران گرفته است.

وی ادامه داد: ماده تولیدی این شرکت از سنگ کروم، سنگ دولومیت، کربنات سدیم، اسید سولفوریک و گوگرد ساخته می‎شود که علاوه بر تولید یک ماده صنعتی با ارزش از مواد معدنی استحصالی داخل کشور استفاده می‎کند.

مدیرعامل شرکت صنعتی کروم پارس سابقه حضور خود در این شرکت را از مرداد سال‌جاری همزمان با تقبل سامان دادن به بدهی سنگین شرکت به بانک‎ها و تامین اجتماعی عنوان و تصریح کرد: تنها یک ماه بعد از این تاریخ با استفاده از توان داخلی و تجمیع تجربیات کارگران قدیمی کارخانه، محصول با خلوص بالاتر را روانه بازار داخلی کردیم که به تحقیق بازار مواد مشابه روس، ترک و چینی را تصاحب کرده است.

نبود بسترهای مدیریت پسماند و زمزمه‌های پلمب یک شرکت معتبر

ولی‌افتری با بیان اینکه اشتغالزایی 100 نفری به صورت مستقیم و ایجاد یک‌هزار شغل غیرمستقیم در سراسر کشور از ویژگی‌های راه‎اندازی مجدد این شرکت است، افزود: تا قبل از مرداد سال‌جاری یکی از مشکلات مسئولان در میاندورود مساله بیکاری و تجمع کارکنان در مقابل فرمانداری یا گرفتاری‎های تامین اجتماعی بود.

وی با اشاره به توان رقابتی اندک محصولات خارجی در مقایسه با تولیدات شرکت کروم پارس گفت: شهرهای تبریز، مشهد و تهران عمده مقصد مواد تولیدی ما است و در شرایط استفاده از تمام ظرفیت تولید، قادر به تامین60 درصد نیاز کارخانجات چرم‌سازی داخلی با تجهیزات موجود هستیم.



این سرمایه‎گذار با انتقاد از برخی کم‌توجهی‎ها نسبت به شرکت کروم پارس، خاطرنشان کرد: وقت‎کشی برخی مسئولان و بروکراسی هزارتوی دستگاه‎های متولی امروز موجب شده است که تنها پس از گذشت پنج ماه از بازگشایی موفقیت‎‎آمیز خط تولید دوباره، ناگزیر به خاموش کردن دستگاه‎ها باشیم.

ولی‌افتری در تشریح مشکلات مجموعه تولیدی و صنعتی کروم پارس با بیان اینکه توقع ما همکاری محیط زیست، بانک‌‏ها و تامین اجتماعی در این زمینه است، افزود: مهم‌ترین سد در برابر تداوم کار این کارخانه تعلل محیط زیست در صدور مجوز خارج کردن مواد پسماند این شرکت و دفن آن در مناطق مشخص شده است.

وی با بیان اینکه از ماه‎های گذشته تا امروز منتظر انجام هماهنگی برای دفن قانونی پسماند کارخانه هستیم اما کسی جواب قانع کننده نمی‎دهد، افزود: حفظ صنعت و محیط زیست به صورت توام ارزشمند است.

این صنعت‌گر با گلایه از بی‌جواب ماندن مراجعات و درخواست‎های مکرر این شرکت با متولیان محیط زیست مازندران تاکید کرد: اقدامات محیط زیست فقط صدور و ارسال نامه با هدف تعطیلی کارخانه است و توجهی به درخواست ما برای ایجاد هماهنگی برای رفع مشکل پسماند ندارد.

ولی‌افتری افزود: مشکل ما نداشتن مکان برای انتقال و دفن پسماند این شرکت است که مراجعات و نامه نگاری‎های زیادی در این زمینه شده است اما تاکنون تنها پاسخ مسئولان محیط زیست بدون اشاره به نتیجه درخواست‎های ما، تعیین زمان برای تعطیلی مجموعه است.


کاهش چشم‎گیر پسماند و افزایش خلوص محصولات

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر انباشته شدن پسماند در شرکت به یک مشکل تبدیل شده است و جایی برای نگهداری پسماند نداریم، گفت: توانستیم با اعمال برخی تغییرات ضمن بالا بردن خلوص مواد تولیدی، به کاهش چشم‎گیر پسماند از 30 درصد در گذشته به کمتر از پنج درصد در حال حاضر دست یابیم و با انجام برخی آزمایشات برخی از مواد پسماند را در صنایع دیگر مورد استفاده قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت کروم پارس عمده پسماند انباشته شده را مربوط به دوران قبل از مالکیت و مدیریت جدید اعلام کرد و افزود: با این وجود در شرایطی که هنوز یک‌ماه از مهلت محیط زیست برای تعطیلی شرکت باقیمانده اما مکانی برای دفع پسماند نداریم و مراجعات ما به استانداری و محیط زیست برای یافتن مکان دفع پسماند در داخل یا خارج از استان بی‌پاسخ مانده است.

ولی‌افتری با بیان اینکه قراردادهایی با چهار دانشگاه علمی کشور برای آزمایش بر روی نمونه‎های پسماند و یافتن راهی برای استفاده احتمالی آنها در صنایع دیگر بسته شده است، اظهار کرد: نکته مهم اینکه خط تولید کارخانه اکنون به دلیل نداشتن مکان برای دفع پسماند و انباشته شدن مواد در محوطه تعطیل شده و این روند فقط به نفع کشورهای یاد شده رقیب ایران است.

وی به مراجعه و نامه‎نگاری مکرر به استانداری مازندران و محیط زیست همچنین دلسوزی‎های مشفقانه و درخواست پیگیری نماینده ولی فقیه از مسئولان اشاره کرد و افزود: تا این لحظه خبری از کارگشایی محیط زیست و استانداری مازندران نیست و ما نگران بیکار شدن مجدد کارگران و بروز مشکلات برای معیشت آنها هستیم.

تشکر از تامین اجتماعی، درخواست از بانک

مدیرعامل شرکت کروم پارس با قدردانی از تلاش‎های مدیریت تامین اجتماعی میاندورود به دلیل تسهیل در دریافت و تقسیط بدهی‎های گذشته شرکت، جریمه‌‏های تاخیر بانک‎ها و انعطاف‌ناپذیری آنها در برابر مشکلات تولید را از دیگر مشکلات مجموعه تولیدی تحت مدیریت خود عنوان کرد.

این سرمایه‌گذار ابراز داشت: بانک‌ها برای تسهیلات معوق گرفته شده در گذشته علاوه بر تداوم محاسبه سود جریمه‎ تاخیرهای سنگین را محاسبه می‎کنند که این مساله موجب نابود شدن سوددهی شرکت می‎شود ولی اگر یک تسهیلات به صورت یک‌جا برای تسویه تسهیلات معوق به کارخانه اعطا شود بسیاری از جریمه‎های فعلی از پیش پای ما برداشته خواهد شد.

وی در پایان به حمایت دلسوزانه دادستان همچنین فرماندار میاندورود از زنده ماندن این صنعت بی‎نظیر در مازندران و میاندورود اشاره کرد و افزود: با کم‌توجهی مسئولان محیط زیست هنوز پاسخ روشنی به درخواست دفع پسماند ما داده نشده است.

وی تاکید کرد: این بی‌مهری‎ها در حالی است که درخواست‎هایی برای انتقال دائمی تجهیزات به استان صنعتی همجوار به ما ارائه شده است.

پاسخ محیط زیست

رئیس محیط زیست ساری و میاندورود اظهار کرد: این شرکت یک واحد قدیمی است و باید خود را به‌روز کند، سال گذشت نیز به آن اخطار داده شد تا پسماندها را ساماندهی و مدیریت کنند.

بهرام فغانی افزود: شرکت پارس کروم اعلام کرده که جایی برای دفن پسماندها در استان ندارد، دپوی پسماند در فضای کارخانه نیز مخالف ضوابط زیست‌محیطی است و به همین دلیل محیط زیست پیشنهاد داد تا این شرکت، با شرکتی در اصفهان که کار تبدیل پسماندهای خطرآفرین به پسماندهای بی‌خطر را به عهده دارد، قرارداد ببندد.

وی ادامه داد: به طور طبیعی شرکت پارس کروم باید هزینه‌ای را در این راستا متحمل شود و به نظر می‌رسد توافقات داخلی بین آنها بر روی بحث قیمت، مقرون به صرفه نیست. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری و میاندورود بیان کرد: در چنین مواقعی یا باید واحد آلاینده را پلمپ کنیم یا به دلیل برخی مصالح عمومی مانند بیکاری کارگران، موضوع به مرجع قضایی اعلام شود که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: محیط زیست بر حسب وظیفه سازمانی خود، کار نظارتی و پایش‌های مستمر را انجام می‌دهد و تذکرات لازم را اعلام می‌کند، اکنون نیز شرکت پارس کروم فعال بوده و به‌نحوی در حال مدیریت پسماندها است اما همچنان بر روی چگونگی مدیریت و محل انتقال پسماندها بحث داریم.

وی در پایان با بیان اینکه حل مشکل پسماندها به‌ویژه از نوعی صنعتی آن، یکی از دغدغه‌های مازندران است، گفت: از سال 86، مطالعاتی در زمینه مدیریت پسماندهای صنعتی در استان آغاز و مکاتباتی نیز انجام شد که در نتیجه آن، پنج یا 6 نقطه به سایت پسماندها اختصاص یافته اما هنوز قطعی نشده است.

 شرکت کروم کمیکال از شرکت‎های با سابقه در منطقه زیدسفلی بخش مرکزی میاندورود است و تعیین مکانی برای دفن پسماند در اولویت نخست همچنین تسهیل معوقات بانکی آن می‎تواند موجب دلگرمی سرمایه‌‏گذار و کارگرانی شود که در شرایط فعلی اقتصادی به حضور در جبهه دفاع اقتصادی از کشور اقدام کرده و آروزی تداوم خروج دود و بخار از دودکش این کارخانه را در سر می‎پرورانند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
فراهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
اینجانب اولین کارگربازنشسته این کارخانه در سال 87میباشم وتاامروز حق سنوات و بقیه مطالبات قانونی را دریافت نکرده ام لطفا مساعدت نماییدوحق الناس راپرداخت کنید.
سکوتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
شرکتی ک تو ایران تک باشد متاسفانه مدریت بسیار بسیار ضعیفی دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار