مدیر مجتمع تولیدی اراک گفت: شرکت معدنی املاح ایران در حال حاضر سالانه حدود 185 هزار تن پودر سولفات سدیم طبق استاندارد ملی و بین المللی برای مصارف صنایع تولید پودرهای شوینده ، شیشه سازی و کاغذسازی تولید می کند .
کد خبر: ۹۷۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶ 10 July 2021

شرکت معدنی املاح ایران سالانه 185 هزار تن پودر سولفات سدیم تولید می کند

مسعود رضوانی فرد در گفتگو با خبرنگار تابناک مرکزی افزود: شرکت معدنی املاح ایران در سال ۱۳۶۳باهدف اکتشاف، استخراج و فرآوری نمکهای صنعتی بخصوص سولفات سدیم و کلرور سدیم تاسیس شد که در حال حاضر یکی از اعضای انجمن صنفی تولید کنندگان نمک تصفیه ایران می‌باشد .
وی خاطرنشان کرد: شرکت معدنی املاح ایران در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود برای دومین سال پیاپی با مشارکت در پویش اشتغال سبز، به منظور پاکسازی زباله از حاشیه محورهای مواصلاتی و جاده های استان مرکزی و به خصوص اراضی اطراف تالاب میقان اراک، در راستای حمایت از اقشار آسیب دیده و کارگران فصلی آسیب دیده از ویروس کرونا، همزمان با هفته محیط زیست در پاکسازی جاده تالاب میقان مشارکت نموده است.
وی با بیان اینکه: این طرح سال گذشته برای اولین بار در استان مرکزی اجرا شد، گفت: پویش اشتغال سبز، سال گذشته طی ۶ ماه موفق به اشتغال ۱۶۰۰ روز کارگر فصلی آسیب دیده از ویروس کرونا و پاکسازی ۴۷۵۱ هکتار از اراضی حاشیه جاده های استان مرکزی و جمع آوری ۴۰۰ تن زباله شد.
وی اهدای بسته حمايتي به خانواده هاي شهداي روستاي راهزان و طرمزد، تهیه بسته های بهداشتی برای اهدا به اهالی این دو روستا در دوران کرونا، تهيه سبد کالا و کمک به اقشار کم درآمد زير نظر کميته امداد، پرداخت اجاره بهاي کودکان بي سرپرست موسسه خيريه امام رضا(ع)، مساعدت مالی تیم واليبال شهروند اراک، کمک به آزاد سازي زندانيان، مساعدت انجمن حمايت از زنداني هاي اراک را از دیگر اقدامات این شرکت عنوان کرد و گفت : همکاری مستمر مجتمع تولیدی اراک با استفاده از تجهیزات و نیروی کمکی با مدیریت و کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به منظور مهار بیماری آنفولانزای پرندگان در منطقه تالاب میقان اراک، اهدای ۲۰ دستگاه کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری به ارزش یک میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی اراک برای مشارکت در طرح "پویش مهربانی سلامت" و کمک به بیماران کووید ۱۹، حمایت از چاپ و توزیع کتاب "اطلس مهره داران تالاب کویری میقان" به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در حوزه محیط زیست، مساعدت در تجهیز و مرمت مسجد راهزان با قرار دادن تجهیزات و ماشین آلات سنگین در اختیار شورای روستاهای راهزان و طرمزد برای خاکبرداری و زیرسازی مسیرهای داخل این دو روستا از دیگر اقدامات این شرکت در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی می باشد.
رضوانی فرد افزود: مشارکت در پویش "ایران مهربان" برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین تحت حمایت کمیته امداد استان مرکزی، مساعدت مالی به سازمان بهزیستی برای کمک به سیل زدگان را از اقدامات این شرکت برشمرد.
وی گفت: احداث پایگاه خیرساز اورژانس ۱۱۵ در منطقه سردشت اراک با هزینه ای بالغ بر۶ میلیارد ریال با هدف سهولت در کمک رسانی هرچه بهتر مرکز اورژانس به مصدومین و حادثه دیدگان در سطح شهر اراک، مشارکت در برگزاری دو دوره جشنواره ملی عکس تالاب و کویر میقان، همچنین مرمت، بازسازی و آسفالت حدود 6 کیلومتر از جاده دسترسی به روستاهای طرمزد و راهزان را از دیگر اقدامات شرکت معدنی املاح ایران در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی عنوان کرد.
وی گفت: شرکت معدنی املاح ایران برای حفاظت از محیط زیست اقدام به احداث ایستگاه پمپاژ و خط لوله گل برای انتقال پسماندها به صورت تر به محل استخراج ماده معدنی، ادامه کاشت، نگهداری و آبیاری سالانه ۵۵ هکتار گونه های گیاهی سازگار (قره داغ و آتریپلکس) با نظارت کارشناس اداره کل منابع طبیعی نموده است.
وی بازسازی و مرمت جاده اختصاصی معدن با مصالح محلی و استفاده از مالچ سازگار با محیط زیست SSR400 در جاده دسترسی به معدن برای جلوگیری از خیزش گرد و غبار را از اقدامات این شرکت به منظور حفاظت از محیط زیست برشمرد و افزود: استفاده از کامیون های آبپاش همزمان با عملیات برداشت به طور مداوم برای جلوگیری از خیزش گرد و غبار، ارائه گزارش های مستمر پایش های سه ماه آلودگی هوا و ارسال گزارش های مستمر سه ماه خوداظهاری پسماندهای کارخانه به اداره محیط زیست از دیگر اقدامات این شرکت است.
وی تعریف و اجرای پروژه های تحقیقاتی با موضوعیت محیط زیست تالاب میقان اراک با دانشگاه ها و شرکت های مشاوره ای محیط زیست، عقد قرارداد با دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی اراک و شرکت سامان آب سرزمین را ازاقدامات این شرکت در این زمینه ذکر کرد وافزود: پژوهش های انجام شده در راستای ارتقاء محیط زیست تالاب میقان توسط این شرکت انجام شده است.
مدیر مجتمع تولیدی اراک با اشاره به انجام ارزیابی ژئوشیمیایی زیست محیطی منابع آلاینده آب و خاک در منطقه کویر میقان اراک یادآورشد: این طرح به منظور تعیین ضریب تاثیر فعالیت های زیست محیطی معدنی نمک سولفات سدیم شرکت معدنی املاح ایران انجام شده ومجری آن دانشگاه صنعتی اراک است.
وی افزود: بهینه سازی شیوه استخراج سولفات سدیم با رعایت تعادل هیدرولوژی و ملاحظات زیست محیطی پلایای میقان اراک و بررسی، بهینه سازی و تدوین برنامه جامع عملیاتی مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی شرکت معدنی املاح ایران (واحد اراک) در بخش‌های معدن-کارخانه به منظور بهبود شرایط محیط زیستی منطقه (تالاب) میقان اراک هم توسط دانشگاه صنعتی اراک انجام شده است.
رضوانی فرد با اشاره به اجرای طرح بررسی شیمیایی، فیزیکی، و کانی شناسی گرد و غبار در سطح شهر اراک توسط دانشگاه اراک گفت: برنامه ارتقاء زیست محیطی تالاب فصلی میقان هم توسط شرکت مشاوره محیط زیست سامان آب سرزمین انجام شده است.
مدیر مجتمع تولیدی اراک در پاسخ به این سوال که در زمینه صرفه جویی و استفاده هوشمند از منابع چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت بخارات اضافه واحد تولید، بخارات اضافه به واحد بخار انتقال می یابد و با استفاده از یک دستگاه مبدل حرارتی برای پیش گرم کردن آب خام به استخر آب نرم از آن استفاده می شود.
وی افزود:نصب یک دستگاه پمپ و لوله کشی خط کندانس برای انتقال بخارات برگشتی از واحد تولید به استخر پروسه به منظور صرفه جویی در آب مصرفی انجام شده است.
رضوانی فرد یادآورشد: تولید انرژی الکتریکی در ساعات پیک بار شبکه توسط دیزل ژنزاتورها و استفاده از سل خورشیدی برای تامین روشنایی کانکس معدن انجام می شود.
مدیر مجتمع تولیدی اراک در پایان خاطرنشان کرد: شرکت معدنی املاح ایران با خرید ۱۰ دستگاه دوچرخه مناسب برای گردشگران تالاب میقان، ساخت پارکینگ برای خودروهای بازدیدکنندگان از تالاب فصلی میقان، تهیه و نصب آب سردکن برای گردشگران تالاب فصلی اقدام نموده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار