تویسرکان با تکیه بر آمادگی زیرساخت‌های صنعتی در سال‌های اخیر و احداث سه شرکت داروسازی و با تلاش و تکاپوی مسئولان و حمایت‌های دولت توانسته به قطب دارو در غرب کشور تبدیل شود و در اشتغال دانش آموختگان و خودکفایی دارویی کشور سهمی پررنگ داشته باشد.
کد خبر: ۹۷۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵ 23 June 2021
تویسرکان با تکیه بر آمادگی زیرساخت‌های صنعتی در سال‌های اخیر و احداث سه شرکت داروسازی و با تلاش و تکاپوی مسئولان و حمایت‌های دولت توانسته به قطب دارو در غرب کشور تبدیل شود و در اشتغال دانش آموختگان و خودکفایی دارویی کشور سهمی پررنگ داشته باشد.

به گزارش تابناک همدان، همه شهرت تویسرکان به گوی‌های سبز گردویش نیست که ثبت جهانی شده، بلکه این شهر کوچک و سرسبز توانسته در عرصه تولید دارو هم شهره کشور شود.

احداث سه شرکت داروسازی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تویسرکان در سال‌های اخیر توانسته برند «قطب تولید دارو غرب کشور» را هم برای این دیار به ارمغان بیاورد.

«تدبیر دارو سلامت»، «فاران شیمی» و «هگمتان داروی غرب» صنایع داروسازی هستند که به لحاظ فراهم بودن زیرساخت و بهره مندی از حمایت‌های دولت در شهرستان تویسرکان بنا نهاده و به ثمر نشسته اند.

چند و، چون احداث تا تولید این صنایع را از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان جویا شدیم که آگاهترین مسئول در این رابطه است.

حمیدرضا متین گفت: رونق ساخت دارو در تویسرکان افزون بر تامین بخشی از نیاز‌های درمانی داخل کشور در زمینه اشتغال دانش آموختگان رشته‌های مختلف نیز موفق بوده است.

«تدبیر دارو» پیشرو در تولید پلت‌های دارویی کشور

به گفته او شرکت «تدبیر دارو سلامت» با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت استان همدان و سازمان غذا و دارو در شهرک صنعتی فرسفج در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع احداث شد و تنها کلینیک تخصصی تولید کننده انواع پلت‌های دارویی، مکمل و گیاهی است.

متین خاطرنشان کرد: این شرکت شامل دپارتمان‌های مختلف تولید، آزمایشگاه کنترل کیفیت آزمایشگاه میکروبی، فنی مهندسی، انبار‌ها و واحد HSE است و در سال ۱۳۹۴ به عضویت شرکت‌های دانش بنیان و در سال ۱۳۹۶ به سندیکای مواد اولیه دارویی پیوست و اکنون این واحد به ثمر نشسته است.

وی همچنین به فعالیت شرکت داروسازی فاران شیمی اشاره کرد و افزود: این مجموعه از ۲ بخش اصلی تولید مواد اولیه دارویی (APIs) و دارو‌های آماده مصرف (F.P) تشکیل شده و زمینه اشتغال زایی مناسبی را برای شهرستان تویسرکان ایجاد کرده که بخش عمده آن دانش آموختگان بومی اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکترای داروسازی هستند.

رئیس سازمان صمت استان همدان گفت: این مجموعه دارای بیش از ۲۲۰ نفر پرسنل به صورت مستقیم است که با راه‌اندازی خطوط جدید، ظرفیت جذب نیروی بیشتر را خواهد داشت.

تولید دارو تحت لیسانس آلمان و فرانسه

هگمتان داروی غرب سومین کارخانه داروسازی تویسرکان است که وی به معرفی آن پرداخت و گفت: این واحد در زمینی با وسعت ۱۸ هزار متر مربع با هفت هزار و ۵۰۰ متر زیربنا و ۲ هزار و ۵۰۰ متر اتاق پاکسازی (clean room) احداث و توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در بهمن سال ۹۷ بهره برداری شد. 

به اعتقاد متین این کارخانه از بزرگترین واحد‌های صنعتی غرب کشور در عرصه تولید دارو‌های انسانی به شکل قرص، کپسول، شربت و مکمل‌های دارویی است که دارای تائیدیه GMP از سازمان غذا و داروی ایران است.

مدیرعامل شرکت هگمتان داروی غرب گفت: این شرکت مورد بازدید و تایید شرکت‌های خارجی از جمله کشور کانادا، آلمان، هلند و ایتالیا جهت تولید و همکاری مشترک در زمینه داروسازی در ایران قرار گرفته و در این شرکت از یک سامانه ارزشیابی کامل و استاندارد برای نظارت بر کیفیت استفاده و تمامی فرآیند‌ها مطابق استاندارد‌های جهانی اجرا می‌شود. 

محسن خدادادی ظرفیت این واحد صنعتی را تولید سالانه یک میلیارد عدد قرص، ۵۰۰ میلیون عدد کپسول و ۵۰ میلیون انواع محلول خوراکی و قطره ذکر کرد و گفت: هم اکنون محصولات این شرکت تحت لیسانس آلمان و فرانسه در حال تولید است. 

به گفته او هگمتان دارو توانسته ۱۰۰ نفر را مشغول به کار کند و تولیداتش را تا بیرون مرز‌ها هم رونق دهد و باتوجه به زیرساخت و استاندارد‌های جهانی که رعایت می‌کند به صورت محدود به افغانستان و کشور‌های منطقه صادرات داشته باشد. 

تولید دارو‌هایی با تکنولوژی و دانش بالا، دارو‌های قلبی و عروقی و انواع مسکن‌ها از برنامه‌های هگمتان دارو در طرح توسعه این شرکت است.

سهم پررنگ تویسرکان در خودکفایی دارو

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد و توسعه شتابان صنایع داروسازی در این شهرستان گفت: با حمایت دولت تدبیر و امید تویسرکان به قطب دارویی کشور تبدیل شده است.

محمدمهدی مفتح خاطر نشان کرد: حمایت‌های دولت از سرمایه گذاران به ویژه بانک صنعت و معدن در تامین منابع مالی موجب شد چندین کارخانه تولید دارو در این شهرستان شکل بگیرد.

به گفته او «فاران شیمی»، «تدبیر دارو» و «هگمتان دارو» از صنایع خوش نام استان همدان هستند که در خودکفایی کشور در زمینه دارو نقش اساسی دارند. 

مفتح گفت: در شرایط تحریم‌های ظالمانه کشور صنایع دارویی تویسرکان به خوبی توانسته اند کشور را از واردات برخی دارو‌ها بی نیاز کند که اقدامی ستودنی است.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت با اشاره به آمار اشتغال صنایع داروسازی تاکید کرد: این منطقه از مناطق محروم استان محسوب می‌شود، اما رشد شگفت انگیز صنایع دارویی، این شهر را به قطب داروی کشور تبدیل کرده است.

داروسازان تویسرکان به دنبال درمان کرونا

 فرماندار تویسرکان نیز از تلاش شرکت‌های داروسازی این شهرستان برای تولید داروی درمان کرونا اشاره کرد و گفت: سه شرکت دارویی توسرکان تمام توان خود را برای تولید این دارو به کار گرفته‌اند.

سید رسول حسینی اظهار داشت: پس از نشست هم اندیشی با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت، معاون اقتصادی استاندار و معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان، مقرر شد شرکت‌های یاد شده با به کارگیری ظرفیت‌های تخصصی و فنی خود، تولید داروی درمان کووید ۱۹ را در دستور کار قرار دهند.

حسینی گفت: هنوز نمی‌توانیم اعلام کنیم که داروی درمان قطعی کرونا در تویسرکان ساخته می‌شود، اما به این سمت و سو حرکت می‌کنیم و امیدواریم نخستین داروی کمک کننده به بهبود سلامت بیماران مبتلا به کرونا توسط شرکت‌های داروسازی تویسرکان تولید و روانه بازار شود.

تولید دارو‌های گیاهی ظرفیتی مغفول در همدان

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نیز با اشاره به فعالیت سه کارخانه راهبردی تولید دارو در این استان گفت: به زودی چهارمین کارخانه تولید دارو در همدان راه‌اندازی می‌شود.

ایرج خدادادی با اشاره به اینکه عمده صنایع دارویی همدان در شهرستان تویسرکان واقع شده افزود: مسئولان استان امکانات مورد نیاز برای استقرار واحد‌های تولیدی دارو که سرمایه‌های کلانی را نیاز دارند فراهم کردند و امید می‌رود واحد‌های جدید نیز با حمایت‌های مسئولان امکان تولید دارو را داشته باشند.

او تاکید کرد: یکی از بخش‌هایی که نیاز به سرمایه گذاری در همدان دارد صنعت تولید دارو‌های گیاهی است و این منطقه ظرفیت‌های زیادی برای استقرار واحد‌های تولید دارو‌های گیاهی دارد و لازم است مسئولان به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

به اعتقاد خدادادی گونه‌های متنوع گیاهی که در استان وجود دارد، اما تاکنون در زمینه تاسیس کارخانه تولید دارو‌های گیاهی اقدامی انجام نشده است.

خلاصه اینکه تویسرکان شهری است که نه فقط با محصول کشاورزی بی نظیرش در جهان می‌درخشد بلکه با تولید اقلامی از سبد دارویی کشور برای بی نیازی به واردات و خودکفایی وطن می‌کوشد. 

این تلاش و تکاپو حس غرور را در وجود مردمان این خطه شعله ور می‌کند به ویژه وقتی که صد‌ها جوان دانش آموخته بر گرد سفره داروسازی تویسرکان نشسته و از برکت این کسب و کار به ساختن زندگی و آینده‌ای خوب و دلخواه می‌اندیشند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار