رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گیلاس از سطح یک هزار و ۵۰۰ هکتاری باغ‌های زیر کشت این محصول در سطح استان آغاز شده است.
کد خبر: ۹۶۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸ 03 June 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، اکبر کرامتی با بیان اینکه این استان دارای یک‌هزار و ۹۹۳ هکتار باغ گیلاس بوده که از این میزان ۱۵۰۰ هکتار بارور و مابقی غیرباور است، افزود: عمده شهرستان‌های تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و ارومیه با ۳۶۰ هکتار رتبه اول، خوی با ۲۸۰ هکتارو اشنویه با ۲۰۵ هکتار رتبه دوم و سوم تولید را دارا هستند و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه برتامین نیاز داخل استان به کشور‌های روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: همه ساله ۸ تا ۱۰ هزارتن گیلاس از استان به کشور روسیه و همچنین کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

کرامتی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغ‌های سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۱۱۵ هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته دار، دانه دار و دانه ریز و ... است که علاوه برتامین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استان‌ها و کشور‌ها نیز صادر می‌شود.

درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار