مدیر کل هواشناسی استان همدان گفت که به دلیل فعالیت ابر‌های کومه‌ای بارا (کومولونیمبوس)، میزان رعد و برق در آسمان استان افزایش می‌یابد به نحوی که امکان بروز خسارت‌های جانی و مالی برای شهروندان وجود دارد.
کد خبر: ۹۶۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲ 23 May 2021

«حسین عابد» افزود: ابر‌های کومه‌ای بارا در ۲۰ روز ماه گذشته در آسمان استان همدان فعالیت داشتند که به دنبال آن هشت روز همراه با رعد و برق شدید و چهار روز آن نیز بارانی بوده است.

به گزارش تابناک همدان، وی اظهار داشت: قرار گرفتن در زیر و یا کنار درختان، تیر‌های چراغ و کابل انتقال برق، حضور در ارتقاعات و بلندی‌ها (به ویژه برای کوهنوردان، گردشگران، دامداران و عشایر) و در دست گرفتن اجسام فلزی و رسانا از جمله مواردی است که هنگام شکل گیری و وقوع رعد و برق می‌تواند منجر به بور حادثه و خسارت‌های جدی شود.

عابد گفت: بهترین راهکار دراین مواقع، جلوگیری از مواجهه با رعد و برق است که با پیگیری و استفاده از پیش بینی‌ها و اطلاعیه‌های هواشناسی می‌توان نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه مناطق شمال غربی ایران مستعد فعالیت ابر‌های کومه‌ای بارا هستند، افزود: بارش این ابر‌ها به صورت رگباری است (در فصل سرد رگبار برف و در فصل گرم تگرگ و رگبار باران) و در برخی موارد با وزش باد‌های شدید همراه است. 

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان نیز در خصوص وضعیت جوی استان گفت: بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان در ۲۴ ساعت آینده، نیمه ابری تا تمام ابری، همراه با رگبار خفیف و پراکنده باران، رعد و برق، غبار محلی و گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

«محمد حسن باقری شکیب» با اشاره به اینکه در ساعت‌های بعدازظهر سرعت وزش باد افزایش می‌یابد، اظهار داشت: از روز گذشته با تشکیل ابر‌های همرفتی، موج ضعیف بارشی وارد استان شده و تا پایان هفته در آسمان بیشتر نقاط استان فعال است.

وی با بیان اینکه در نتیجه آن شاهد رگبار پراکنده بر اثر گرم شدن زمین، افزایش رطوبت و تشکیل ابر‌های همرفتی خواهیم بود، افزود: این موج در آسمان همدان ضعیف و فعالیت آن در مناطق شمال و شرق استان بیشتر است و انتظار بارش‌های سامانه‌ای از آن را نداریم.

باقری شکیب با پیش بینی کاهش ۲ تا سه درجه‌ای دمای هوای استان، تصریح کرد: در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری، شدت بارش‌ها افزایش خواهد یافت.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان همدان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته اسدآباد با ۳۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرمترین و گل تپه با ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر، خنک‌ترین شهر‌های استان بودند.

به گفته وی، کمینه دمای هوای همدان ۱۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بیشنیه دمای هوای این شهر نیز ۲۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ثبت رسیده است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار