مسؤول واحد بیماران خاص و پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۷۰۰ بیمار نارسایی مزمن کلیه و صدها بیمار نیازمند کبد، ریه و قلب در استان چشم به راه اهدای عضو هستند.
کد خبر: ۹۶۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ 19 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،بهنام روندی ، با یادآوری هفته نفس و اهداء عضو در توضیح مرگ مغزی، اظهار داشت: به طور کلی مرگ را می‌توان به دو دسته ایستادن قلب از تپش و وارد شدن آسیب شدید به مغز (مرگ مغزی) در حالی که تمام عملکرد آن از بین رفته ولی کمان‌کان قلب برای مدت کوتاهی به تپش خود ادامه می‌دهد، تقسیم کرد.

وی در تفاوت مرگ مغزی با کما، گفت: اصطلاح مرگ مغزی با کما تفاوت دارد، کما به درجه‌ای از کاهش هوشیاری گفته می‌شود که در آن عملکرد بخش‌های کوچکی از مغز دچار اختلال شده و سایر عملکردهای مغز مانند تنفس و حرکات بدن پایدار است.

مسؤول واحد بیماران خاص و پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در چگونگی تایید بیمار مرگ مغزی، اضافه کرد: گروهی از متخصصان ورزیده و دوره‌دیده که شامل متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب هستند بر بالین بیماران مشکوک به مرگ مغزی حاضر؛ تست‌ها و آزمایشات مربوطه را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بعد از انجام تست‌های تخصصی و تایید مرگ مغزی بیمار توسط این چهار متخصص، متخصص پزشکی قانونی نیز حاضر و از نظر قانونی مرگ مغزی را تایید می‌کند.

روندی گفت: تمام عملکرد مغز بیمار مرگ مغزی از بین رفته و فقط با دستگاه تنفس مصنوعی به شخص تنفس داده می‌شود به طوریکه که اگر در حد چند ثانیه دستگاه را جدا کنیم قلب از تپش باز می‌ایستد و مرگ کامل اتفاق می‌افتد، ولی این فرصت کوتاه فرصت طلایی است برای اعطای زندگی به بیمارانی که برای زنده مانده چشم به راه عضوی هستند.

وی خاطرنشان کرد: هر فرد مرگ مغزی با اهدای ارگان‌های حیاتی خود (کلیه‌ها، قلب، ریه‌ها، پانکراس، کبد) به طور مستقیم می‌تواند جان هشت نفر را از مرگ حتمی نجات بدهد و با اهدای سایر بافت‌ها و نسوج (قرنیه، استخوان، تاندون‌ها و...) نیز می‌تواند زندگی ۵۲ نفر را بهبود ببخشد.

این مسؤول در ادامه با اشاره به آماری در این خصوص، افزود: در کشور ۲۵ هزار فرد بیمار نیازمند پیوند عضو وجود دارد که روزانه به علت نرسیدن عضو پیوندی ۱۰ نفر از آن‌ها فوت می‌کنند این درحالی است که سالانه ۴ هزار نفر مرگ مغزی با اعضای مفید و جان‌بخش به خاک سپرده می‌شوند.

وی به مردم توصیه کرد که حتما اقدام به گرفتن کارت اهدای عضو کنند، گفت: در کشور علاوه بر داشتن کارت اهدای عضو و حتما رضایت اولیای دم و اقوام درجه یک بیمار مرگ مغزی شده، برای اهدای عضو لازم است.

روندی با بیان اینکه اهدای عضو شرایط سنی و محدودیت سنی ندارد، گفت: در حال حاضر ۷۰۰ بیمار نارسایی مزمن کلیه و صدها بیمار نیازمند کبد، ریه و قلب در استان زندگی خوبی ندارند و فقط چشم به راه اهدای عضو هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار