تغییر کاربری زمینهای کشاورزی
غییر کاربری باغات بزرگ تجاری – کشاورزی به ویلای خصوصی در استان آذربایجان غربی از دو دهه قبل آغاز شده است و تقریبا زمین کشاورزی مناسبی باقی نمانده است
کد خبر: ۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶ 01 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،اصطلاح معروفی میگوید:پیشگیری بهتر از درمان است.برای حصول نتیجه دلخواه باید کار بموقع و در زمان مناسب صورت پذیرد.در غیر اینصورت نتیجه بدست آمده چندان مطلوب نخواهد بود.

تغییر کاربری باغات بزرگ تجاری کشاورزی به ویلای خصوصی در استان آذربایجان غربی از دو دهه قبل آغاز شده است و تقریبا زمین کشاورزی مناسبی باقی نمانده است.لذا اکنون واکنش مسئولین جهت جلوگیری از این امر کم اثر به نظر میرسد.چرا که باغات انگور ارومیه در منطقه امامزاده ،یا سایر زمینهای حاصل خیز کشاورزی در این استان دیگر زمین حاصل خیز نیستند بلکه محل تفریح و تفرجگاه خانوادگی شده اند و امکان بازگشت این زمینها تقریبا محال است.

حال صحبت کردن از این موضوع یا وجه تبلیغاتی دارد،یا برای رفع تکلیف است و یا اینکه برای بی اثر نشان دادن سخنان مسئولین امر در بین مردم میباشد.

از سوی دیگر عوامل مختلفی در ایجاد مشکل اجتماعی دست به دست هم میدهند تا آن امر خودی نشان دهد.در این موضوع نیز نباید دستگاه و نهادی را تبرعه و یا مقصر محض دانست.در مسئله یاد شده از جهاد کشاورزی گرفته تا خود مردم مقصر ردیف اولند.

چه بسا اگر مسئولین محترم استان در همان اوایل کار، اقدام قاطعی از خود نشان میدادند ،امروز ما شاهد ارائه محصولات کشاورزی بیشتری بودیم و قشر کشاورز از وضعیت زندگی و معیشتی بهتری برخوردار بودند و زمینهای حاصل خیزی که اکنون غیر قابل برگشت شده اند در چرخه اقتصاد کشاورزی کشور نقش بسزایی داشتند.

در همین راستا عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه زمانی مطالبی عنوان کرده اند که طبق آنچه گفته شد کار از کار گذشته است.

صمد پور سلطانی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به معضل تبدیل باغات آذربایجان غربی به خرده باغات، اظهار کرد: متاسفانه طی سال های گذشته افرادی باغات ارومیه را تبدیل به خرده باغ کرده و از حالت کشاورزی به ویلا سازی تغییر کاربردی داده اندکه این امر ضربه سنگینی به اقتصاد استان که وابسته به کشاورزی است وارد خواهد ساخت.

وی با تاکید بر اینکه، در رابطه با تغییر کاربری باغات ارومیه سازمان جهاد کشاورزی را مقصر نمی بینیم، اذعان کرد: تا زمانی که مردم احساس مسئولیت کافی در این رابطه نداشته باشند، نمی توان موفق عمل کرد؛ باید فرهنگ سازی مناسبی شکل گیرد چرا که در صورت ادامه وضعیت کنونی، پاسخی برای فرزندانمان در آینده ای نه چندان دور نخواهیم داشت.

وی همچنین با بیان اینکه، ستاد بحرانی برای مقابله با تشکیل خرده باغات در ارومیه شکل گیرد، گفت: تشکیل چنین ستادی ضروری است چرا که ادامه وضعیت کنونی تبعات سنگینی در آینده ای نه چندان دور برای استان خواهد داشت.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ارومیه در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه، صادارت سیب قرمز به اقلیم کردستان عراق به صفر رسیده است، تصریح کرد: فیلم پخش شده در رابطه با ناسالم بودن سیب های صادراتی و فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق نقش بسزایی در به صفر رسیدن صادارت سیب قرمز به عراق داشته است؛ با دیداری که با وزیر کشاورزی عراق داشتیم قرار برآن شد که صادرات سیب سرخ به این کشور از سر گرفته شود ولی تاکنون اقدامی عملی انجام نشده است.

وی افزود: بخشی از مشکلات عدم توفیق در بحث صادارت نیز به خود ما برمی گردد؛ تجار باید در بحث صادرات محصولات، به فرهنگ کشور مقصد، کیفیت محصول و نوع بسته بندی توجه ویژه ای داشته باشند چرا که کالاهای صادراتی با شناسنامه ایرانی صادر می شوند.

پور سلطانی در ادامه با اشاره به مشکل کم آبی آذربایجان غربی، گفت: با توجه به کمبود آب در استان باید بیشتر بر کشت محصولاتی تمرکز داشت که آب کمتری مصرف می کنند؛ کشت سیب به مراتب بسیار بیشتر از کشت انگور به آب نیاز دارد. باید اذعان کنم سیب در آذربایجان غربی یک محصول وارداتی است چرا که سابقه کشت سیب در استان تنها 40 سال است و این درحالی است که طبق شواهد موجود سابقه کشت انگور در منطقه به بیش از 2500 سال می رسد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: سیستم کشاورزی باید تغییر کرده و از تکنولوژی آبیاری نوین بهره ببرد؛ در کشت محصولات کشاورزی باید ارزش افزوده را لحاظ کرده و طبق برنامه ای مشخص عمل کرد.

وی با بیان اینکه طی سال جاری 270 هزار میلیارد تومان تسهیلات به مراکز گلخانه ای کشور ارائه شده است، گفت: برای مثال کشت گلخانه ای خیار در کشور سبب صرفه جویی 1.200 میلیارد متر معکب آب می شود که معادل 4 برابر سد ارس کرج است.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ارومیه با تاکید برضرورت حمایت از کشاورزان در اجرای برنامه های جدیدکشت،اظهارکرد:تغییر الگوی کشت زمان خاصی میطلبدکه بایدباحمایت مالی از کشاورزان همراه شود در بحث تغییر الگوی کشت بایدبرخی از روش های کشورهای توسعه یافته مدنظر قرار گیرد.

پور سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اینکه، مطالعات مردمی برای عرضه محصولات کشاروزی در کشور وجود ندارد، گفت: متاسفانه کشاورزان با رویداد های روزانه اقدام به کشت می کنند. حوزه کشاورزی نیازمند یک آمایش سرزمینی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار