وی فضای این جشنواره را فضای دوستی و مهربانی دانست و افزود: سجاد آورند داور شیرازی یکی از داوران مسابقات که زحمات زیادی را در حمایت از شرکت‌کنندگان این مسابقه کشید، به همه ما فهماند که میدان، میدان رفاقت است نه رقابت و همه باهم دوستیم، آمده‌ایم نشسته‌ایم و از دانسته‌هایمان برای هم صحبت می‌کنیم.
کد خبر: ۹۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳ 08 September 2015
فاطمه وجدی‌بابلی‌ هنرجوی سال چهارم هنرستان فدک شهرستان پاکدشت توانست در نهمین جشنواره مهارت‌های هنری کاردانش کشور که در بیرجند خراسان جنوبی برگزار شد، در رشته عکاسی دیجیتال در بین شرکت‌کنندگان 30 استان به رتبه دوم کشوری دست یابد و لوح و تندیس این جشنواره را برای شهرستان پاکدشت به ارمغان آورد.

خبرنگار فارس در جنوب استان تهران پس از انتشار خبر کسب رتبه این هنرمند پاکدشتی در گفت‌وگویی با فاطمه وجدی‌بابلی به چگونگی حضور وی در این جشنواره پرداخت.

* عکاسی قشنگ‌ترین احساس دنیا است

وجدی‌بابلی‌، عکاسی را یک عشق قوی و بزرگ دانست که هیچ چیزی جایگزین آن نمی‌شود و اظهار داشت: عکاسی هم صنعت، هم هنر و هم عشق است؛ عکاسی قشنگ‌ترین احساس دنیا است و تو با فشردن کلید دکلانشور می‌توانی با هر یک شاتی که می‌زنی و هر یک فریم عکسی که می‌گیری خیلی چیزها را تغییر دهی.

وی ادامه داد: یک عکاس موفق می‌تواند با گرفتن یک فریم عکس خوب، یک کشور را از جنگ نجات دهد و یا می‌تواند در برد و یا باخت کشورش در یک جنگ مؤثر باشد.

وجدی‌بابلی ضمن تأکید بر نقطه دقت در دید یک عکاس و تفاوت این ویژگی وی با سایر افراد در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در جنوب استان تهران عنوان کرد: قاعدتاً یک عکاس به تبع کار، شغل و رشته تحصیلی‌اش باید خیلی ریز و ظریف به جزئیات حوادث و رخدادهای پیش آمده اطرافش بپردازد، باید با دوربینش از همه چیز نت بردارد و حتی از کوچک‌ترین موارد پیش‌رو در زندگی نیز نباید سطحی بگذرد.

دوربین من، عشق من و بهترین دوست من است

این عکاس برگزیده کشور دوربین عکاسی‌اش را بهترین دوست خود دانست و خاطرنشان کرد: دوربین من، عشق من و بهترین دوست من است و امروز می‌توانم به جرأت بگویم، جانم را بگیرید، اما دوربینم را نگیرید.

وجدی‌بابلی تصریح کرد: برای هر عکاسی دوربینش یک جایگاه و مقام خاص دارد و دوربین من، به عنوان بهترین دوست، بهترین پرکننده خلأهای زندگی من است، من درگیر آن هستم و دوستش دارم.

عکسی که برای جایزه گرفته شود، ذاتاً تصنعی خواهد بود

این دانش‌آموز پاکدشتی ضمن اشاره به اینکه در انواع عکاسی به عکاسی فرم، بافت بدن انسان و عکس‌های حمایتی از محیط زیست علاقه بسیار زیادی دارد، اظهار داشت: عکس را برای جایزه نمی‌گیرم؛ فکر کردن به جایزه و عکسی که برای جایزه انداخته شود، عکس را تصنعی می‌کند؛ اما عکسی را که یک عکاس برای دلش می‌گیرد، حتی در ریزترین موارد هم تصنعی نمی‌شود و با او عجین خواهد بود و از آن درک خاصی خواهد داشت، اما عکسی که برای جایزه گرفته شود، ذاتاً تصنعی خواهد بود.

هنر عکاسی هیچ انتهایی ندارد

دانش‌آموز هنرستان فدک شهرستان پاکدشت با اشاره به بروز جلوه بیرونی اتفاقات رونی عکاسان در مسابقات و جشنواره‌ها، یادآور شد: مسابقه عکاسی و عکاسی مسابقه‌ای برای این است که بفهمیم که هنر عکاسی هیچ انتهایی ندارد و عکاس برای اینکه بتواند خود را همیشه به‌روز نگه دارد، باید بفهمد که کجای این دنیا قرار دارد.

وجدی‌بابلی گفت: خدای بزرگ همه جای دنیا را با هنرش، به زیبایی خلق کرده است و این تو هستی که باید بفهمی در این همه زیبایی کجای دنیا قرار داری و وظیفه‌ات چیست؟

جشنواره‌ها به عکاسان خبری انگیزه و نشاط می‌دهد

وی ضمن انتقاد از عدم شناخت صحیح از جایگاه عکاسان خبری توسط برخی از اقشار خاص جامعه، افزود: گاهی به ندرت پیش می‌آید که در برخی از موارد با عکاسان خبری خوب رفتار نمی‌شود و متأسفانه برخی از افراد از روی عدم شناخت به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار عکاس خبری را فردی از افراد اجتماع نمی‌دانند و ذاتاً وی فردی اضافه و دست و پا گیر است، اما برگزاری جشنواره‌هایی از این دست به عکاسان خبری انگیزه و نشاط می‌دهد و به آنان این حس را انتقال خواهد داد که کار، فعالیت و رفتار آن‌ها نیز برای دیگران با ارزش است.

وی در همین راستا حرف‌های جامعه بزرگ هنری را مهم ارزیابی و تصریح کرد: باید قدر هنرمند را دانست، جایگاه او را شناخت و به او احترام گذاشت.

عکاسی هنری را به عکاسی خبری ترجیح می‌دهم

مقام دوم نهمین جشنواره مهارت‌های هنری کاردانش کشور، در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در جنوب استان تهران پیرامون تفاوت‌های عکاسی خبری و عکاسی هنری و ضمن پیشکش احترام به صبر و بردباری عکاسان خبری ادامه داد: من قاعدتاً عکاسی هنری را به عکاسی خبری ترجیح می‌دهم.

وجدی‌بابلی اظهار داشت: نمی‌توان عکاسی هنری را از دیگر شاخه‌های عکاسی به عنوان یک هنر که شاخه‌های متعددی از جمله نجوم، مستند و پرتره را در بر می‌گیرد، جدا ساخت و عموم افراد نیز باید بدانند که عکاسی هنری از شاخه‌های عکاسی جدا نیست، اما تنها نقطه‌ای که موجب تفاوت آن از دیگر شاخه‌های این هنر یا این علم می‌شود، تنها تفاوت دید عکاس است و عکاس، دنیا و اتفاقات درون آن را به‌گونه‌ای می‌بیند که دیگران نمی‌توانند آن گونه ببینند.

تمرکز بر روی یک جایزه فکر هنرمند را از مسیر اصلی خود منحرف خواهد ساخت

این مقام برگزیده جشنواره نهمین جشنواره مهارتهای هنری کاردانش کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو، جایزه‌زدگی را یکی از بزرگترین آفت‌های پیش روی هنرمند در هر رشته دانست و تصریح کرد: کسی که به دنبال جایزه است، نمی‌تواند عکاس خوبی باشد، چراکه تمرکز بر روی یک جایزه، فکر هنرمند را از مسیر اصلی خود منحرف خواهد ساخت و از حرکت باز خواهد داشت.

عکاسی دنیای پیچیده‌ای است/عکاسان تجربی کارهای بزرگ و بی‌نظیری دارند

وجدی‌بابلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن تأکید بر تفکیک دو زمینه عکاسی علمی و عکاسی تجربی، فردی را که دارای دانش تئوری عکاسی است موفق‌تر عنوان و تبیین کرد: کسانی که عکاسی می‌خوانند و با قوانین عکاسی آشنا می‌شوند، می‌دانند که عکاسی دنیای پیچیده‌ای است و به آن سادگی که عامه فکر می‌کنند که عکاس یک دکمه را فشار می‌دهد و عکس را می‌گیرد، نیست.

این دانش‌آموز پاکدشتی متذکر شد: عکاسی همانند دیگر علوم شاخه شاخه می‌شود و هر مبحثی از عکاسی را که نگاه کنی هزاران شاخه دارد.

وی گفت: به جرأت اعتراف می‌کنم که عکاسان تجربی کارهای بزرگ و بی‌نظیری دارند، اما کسانی که عکاسی را علمی دنبال می‌کنند و درسش را می‌خوانند دید بهتری نسبت به عکس خواهند داشت، به عبارت دیگر عکاسی خواندن و عکاسی رفتار کردن یک هنر است و کار هر کسی نیست.

این مقام برگزیده جشنواره نهمین جشنواره مهارتهای هنری کاردانش کشور با تأکید بر اینکه نگاه عکاس به زندگی نگاهی دقیق‌تر از نگاهی است که سایر افراد دارند، ادامه داد: من از وقتی عکاس شده‌ام چشمانم مثل ویزور شده است و همه چیز را با یک کادر مشخص دیده‌ام.

عکاس برخی از چارچوب‌ها را پررنگ‌تر می‌بیند

وجدی‌بابلی خاطرنشان کرد: عکاسی باعث می‌شود که عکاس یک سری از چارچوب‌ها را پررنگ‌تر ببیند و نقاط ضعف و قوت اتفاقات روزمره‌ای را که در زندگی وجود دارد، به راحتی از یکدیگر تفکیک دهد و وقتی چار‌چوب‌ها بهتر شناخته شوند بهتر رعایت خواهند شد.

آثار لوچیانو رمانوف و نچوی را دوست دارم  

وی، لوچیانو رمانوف عکاس ایتالیایی و نچوی عکاس عکس معروف یازده سپتامبر و برج‌های دوقلو را دو الگوی موفق و برتر در مقابل عکاسان دانست و تصریح کرد: اثر یازده سپتامبر کار بسیار فو‌ق‌العاده‌ای است و بازی با نور در آثار نچوی را دوست دارم  و دیوانه‌وار عکس‌های او را دنبال می‌کنم.

برگزیده نهمین جشنواره مهارت‌های هنری کاردانش کشور، برادرش را یکی از عوامل مهم در پیشرفت او در رشته عکاسی دانست و بیان کرد: عامل ایجاد انگیزه و انداختن عکسی که منجر به دریافت جایزه شد برادرم بود، دست او را به گرمی می‌فشارم و از او تشکر می‌کنم.

 وی گفت: وظیفه خود می‌دانم از استادم، سرکار خانم عاطفه مرادی، خواهر، مادر و برادرم که با حمایت‌هایشان مرا دلگرم کردند تشکر کنم و اعتراف کنم که اگر برادرم نبود این عکس در کارنامه هنری من ثبت نمی‌شد، او مرا به کویر برد، برایم وقت گذاشت و مرا با این محیط آشنا کرد و همچنین خود را مدیون حمایت‌های بی دریغ خواهرم می‌دانم که من را حمایت و پشتیبانی کرد که باعث شد من عکاسی را ادامه بدهم.

از سجاد آورند متشکرم

وی فضای این جشنواره را فضای دوستی و مهربانی دانست و افزود: سجاد آورند داور شیرازی یکی از داوران مسابقات که زحمات زیادی را در حمایت از شرکت‌کنندگان این مسابقه کشید، به همه ما فهماند که میدان، میدان رفاقت است نه رقابت و همه باهم دوستیم، آمده‌ایم نشسته‌ایم و از دانسته‌هایمان برای هم صحبت می‌کنیم.

وجدی‌بابلی، ضمن تقدیر از پذیرایی خوب و به‌سزای مردم خونگرم استان خراسان شمالی، ادامه داد: از او که جمع صمیمی و با شکوه ما را برقرار کرده بود و جلوی بروز هرگونه استرس در بین شرکت‌کنندگان را گرفته بود، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

ایمان دارم که به هر چیزی که فکر کنی و برای آن تلاش کنی، می‌رسی

این دانش‌آموز پاکدشتی خاطرنشان کرد: خبر ورودم به جشنواره استانی را مدیر مدرسه به من داد و چون بار اولی بود که به مسابقه رفته بود، می‌دانستم که در مرحله استانی اول می‌شوم و امروز ایمان دارم که واقعاً به هر چیزی که فکر کنی و برای آن تلاش کنی، به آن می‌رسی.

دوست دارم آخرین عکس زندگی‌ام را از شفق‌های قطبی شمال و جنوب بیندازم

این عکاس خوش ذوق پاکدشتی در پایان این گفت‌وگو چنین توضیح داد: دوست دارم آخرین عکس زندگی‌ام را از شفق‌های قطبی شمال و جنوب بیندازم که شبیه رنگین کمانی است که به روی زمین آمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار