کد خبر: ۸۶۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ 12 June 2020

کارشناس اقتصادی: تاثیر بحران کرونا کوتاه مدت خواهد بود

تابناک/عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا گفت: تاثیرات بحران کرونا بر اقتصاد کشور، کوتاه مدت خواهد بود و باید برای رفع مشکلات زیرساختی اقتصاد تلاش شود.

دکتر مهران نصیرزاد روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود : آثار اقتصادی شیوع ویروس این بیماری بر کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی در کشور را می توان از ابعاد مختلف بررسی کرد ؛ از یک سو نگرانی نسبت به شیوع ویروس بر رفتار مصرفی خانوارها اثرگذار است و از سوی دیگر بنگاه های اقتصادی، کسب و کارها، بویژه کسب و کارهای کوچک تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرارگرفته اند.

وی با بیان اینکه میزان اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر اقتصادهای مختلف یکسان نخواهد بود، افزود : شیوع این ویروس می تواند بر اقتصادهای متکی بر درآمد ناشی از گردشگری، تأثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد و از جمله اثرات جهانی آن؛ تحمیل شوک های سنگین به اقتصاد دنیا و لطمه سنگین به تجارت خارجی اکثر کشورهای درگیر کروناست.

به بیان دکتر نصیرزاد، مشکلات اقتصادی در استان و کشور ریشه ای و ساختاری است و کرونا حداکثر ۱۰ درصد بر وضعیت اقتصادی تأثیر گذاشته است که آن نیز کوتاه مدت می باشد؛ ضمن آنکه تاثیر تحریم ها هم بر اقتصاد کشور شاید به نوعی حداکثر ۲۰ درصد باشد اما بخش عمده این مسائل ساختاری است.

وی تصریح کرد : در این شرایط باید با رعایت موازین بهداشتی، فعالیت های اقتصادی را به درستی انجام داد و باید دولت و برنامه ریزان اقتصادی از این فرصت استفاده کرده و مشاغل را به سمت سازگاری با شرایط مدرن پیش برد و زیرساخت های مربوط به جهت بخشی امور اداری و آموزش به سمت روش های الکترونیکی و خرید از طریق فروشگاه های مجازی در دستور کار قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی افزود : در حوزه اقتصاد باید شرایط لازم برای تقویت زیرساخت های بسیاری از امور فراهم شود و حرکت در مسیر نهادینه سازی توسعه واقعی، افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقای کیفیت دانشگاه ها، افزایش رتبه دانشگاه های کشور در رتبه بندی های معتبر بین المللی، جلوگیری از فرار مغزها و حتی تلاش در جذب و بکارگیری ایرانیان کار آفرینی که در کشورهای توسعه یافته در بالاترین سطح فعال هستند، ایجاد فرهنگ صنعتی و حمایت واقعی از تولید، شایسته سالاری و ایجاد فضای رقابتی در کشور از راهکارهایی است که در بدترین شرایط اقتصادی نیز می توانند برای کشور نجات بخش باشند.

وی از دیگر راهکارها را جلوگیری از تشکیل انحصارات، تشنج زدایی از روابط بین المللی و ادغام در اقتصاد جهانی و عضویت در سازمان تجارت جهانی و بهبود فضای کسب و کار، جذب و حمایت از سرمایه گذاری های خارجی عنوان کرد.

ویروس کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، به اقتصاد و تجارت داخلی و خارجی کشورها نیز لطمه وارد کرده و اقتصاد ایران نیز از این ضرر و زیان مستثنی نبوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در مورد آخرین آمار از وضعیت کرونا در کشور گفت : در ۲۴ ساعت گذشته براساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ هزار و ۲۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۶۸۸ مورد بستری و ۱۵۵۰ نفر موارد سرپایی یا در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به ۱۸۰ هزار و ۱۷۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: دراین مدت ۷۸ بیمار دیگر مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان باختند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۸ هزار و ۵۸۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار