در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد
در شبکه های مجازی از مرگ یک نفر در شهرستان بویراحمد گفته می شد که این فرد چند هفته در قرنطینه خانگی بوده است و دو روز پیش به دلیل کرونا فوت شده است!
کد خبر: ۸۴۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵ 20 April 2020

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان در حاشیه نشست استانی جلوگیری و مقابله با کرونا ، به چند سوال تابناک کهگیلویه و بویراحمد پیرامون کرونا پاسخ داد.
پرویز یزدانپناه در پاسخ به این سوال که "آیا در خصوص تست آنتی بادی و همچنین به دست آوردن پادتن بیماران بهبود یافته استان توانایی انجام اینکار را دارد " گفت : در خصوص تست آنتی بادی ابن آزمایش برای این است که تشخیص داده شود آیا بدن یک فرد توانایی مقابله با ویروس کرونا یا هر ویروس دیگری را دارد که آزمایشگاه های استان می توانند چنین تستی را انجام دهند هر چند چندان ضرورتی برای انجام آن نیست.
در مورد استخراج پادتن بیماران بهبود یافته کرونایی هم ما چنین ظرفیتی را داریم اما این مورد هم در استان ما چندان ضرورتی ندارد چرا که این کار برای کمک به بهبود افراد مبتلای به کرونا که در شرایط حاد بیماری قرار دارند استفاده می شود که در میان مبتلایان کرونای استان ما مورد حادی نداریم.
یزدانپناه در خصوص دلیل اعلام نکردن آمار مبتلایان به کرونا در استان و برخی شایعات در خصوص افزایش ناگهانی مبتلایان به کرونا در استان هم گفت : دلیل اصلی عدم اعلام آمار مبتلایان به کرونا در استان مربوط به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است که طی یک بخشنامه محرمانه ما را از انتشار آمار منع کرده است . این مصوبه مربوط به قبلا و همزمان با روزی بود که اعلام آمار بالای شهر باشت را داشتیم و باید از همان روز اجرایی می شد اما با توجه به افزایش آمار در آن روز که در کل استان 50 نفر بود ما با وزارت بهداشت صحبت کردیم و از آن ها خواستیم که برای جلوگیری از بی اعتمادی مردم اجازه دهند آمار را اعلام کنیم که تا الان هم همبن کار را انجام می دادیم . اما در سفر روز جمعه دکتر حریرچی به استان وی شخصا از ما خواست طبق قانون و دستور ابلاغی اقدام کنیم. اینجا یک نکته را هم بیان کنم در خبرها آمده بود که ابلاغیه منع اعلام آمار استانی مصوبه شورای امنیت ملی است که تصحیح می کنم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی در خصوص توجیه جلوگیری اعلام استانی آمار هم گفت : این تصمیم استانی نیست که ما بخواهیم دلیل خود را بیان کنیم اما آنچه که مسئولین وزارت اعلام کرده اند یکی از مهمترین دلایل ، آمار بسیار پایین در برخی استان ها است و ترس از هجوم مردم به چنین استان هایی است که تصمیم گرفته شد امار به صورت کشوری اعلام شود.
دکتر پرویز یزدانپناه در پاسخ به این سوال که وضعیت دو شهرستان باشت و لنده که احتمال شیوع ناگهانی و گسترده در ان ها می رفت چگونه است ؟ گفت بارها اعلام کردیم که باید شهرستان ها به بیماریابی فعال رو بیاورند و دنبال بروز علائم در افراد نباشند بلکه هر فرد نزدیک با یک بیمار کرونایی و مسیرهایی که احتمالا این فرد آلوده کرده است باید شناسایی و تست شوند . در ابتدا در مورد این دو شهرستان ترس هایی وجود داشت اما خوشبختانه وضعیت کنونی این دو شهرستان هم عادی است و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که شما بارها از چرام به عنوان یکی از موفقترین شهرستان های استان در مقابله با کرونا سخن گفتید آیا همچنان این شهرستان در چنین اقدامی موفق است ؟ گفت : بله خوشبختانه شهرستان چرام از همان ابتدای موضوع شیوع کرونا در کشور اقدامات منظمی انجام داد و در تعداد نمونه گیری و بیماریابی از بهترین مناطق استان بوده است و اکنون هم این شهرستان خوب عمل می کند.
دکتر یزدانپناه در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی آمده بود که فردی دو روز پیش در بویراحمد فوت کرده است در حالی که مبتلا به کرونا بوده است و 4 هفته هم قرنطینه خانگی بوده است ؟! آیا چنین چیزی صحت دارد ؟ گفت : دانشگاه علوم پزشکی در مورد مبتلا بودن یا نبودن این افراد یا بحث قرنطینه خانگی مرحوم هیچ اطلاعی ندارد اما بعد از فوت این شخص ، طبق درخواست خانواده وی اقدام به نمونه برداری کردیم که مثبت نبود . متاسفانه این روزها برخی افراد بی دلیل اقدام به شایعه پراکنی می کنند و گاهی هر فوتی را به کرونا نسبت می دهند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد خوشبختانه همچنان از 8 فروردین تا حالا هیچ فوتی ناشی از یا مبتلا به کرونا نداشته ایم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص آخرین وضعیت آزمایشگاه تشخیص کرونا در استان(لحظه انجام این گفتگو روز گذشته) هم گفت : در حال حاضر آزمایشگاه استان جوابگوی نیازهای ما است. اکنون 230 نمونه دیگر در آزمایشگاه انستیتو تهران داریم که از امروز (روز گذشته) اعلام کرده ایم هیچ نمونه ای به خارج از استان فرستاده نشود و خود استان توانایی انجام این تست ها تا حدود 200 مورد در روز را دارد . اگر احتمالا شرایط خاصی پیش آمد و نیاز ما بیشتر از توانایی خود استان بود آن وقت نمونه ها به خارج از استان ارسال خواهد شد.
دکتر پرویز یزدانپناه در پایان بر این نکته تاکید کرد که موفقیت در مبارزه با کرونا به عملکرد مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بستگی دارد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
ولی دهها بلکه صدها فوت طی این دو ماه در سراسر استان بوده که نه آزمایش و نه گزارش!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
درود بر دکتر یزدان پناه و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار