با توجه به مباحثی که پیرامون رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخاباتی مجلس مطرح شده، برخی از فعالان سیاسی عقیده دارند این شرایط ممکن است حضور برخی از جریان‌های فکری را در انتخابات پیش رو تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۸۱۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ 02 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،ابراهیم فتاحی دبیرکل مجمع هماهنگی اصلاح طلبان و عضو هیات رئیسه جبهه هماهنگی اصلاحات در کرمانشاه با حضور در دفتر ایسنا به تشریح وضعیت تایید صلاحیت‌ها و پیامدهای آن پرداخت. وی عقیده دارد رد صلاحیت‌ها برای اصلاح طلبان در کل کشور بسیار زیاد بوده و در استان کرمانشاه این شرایط بدتر هم بوده است.

فکر می‌کنید رد صلاحیت‌ها واقعا قابل توجه بوده و اصلاح طلبان را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است؟

ما به عنوان یک جریان سیاسی اصل نظارت را اصلی انکارناپذیر در انتخابات می‌دانیم و موافق حضور افرادی که شرایط لازم را ندارند در انتخابات نیستیم، اما نظارتی که صورت می‌گیرد باید قانونمند و بر اساس مستندانی باشد که در قانون به صراحت به آن اشاره شده است.

بر اساس قانون آنچه که عامل محرومیت یک فرد از شرکت در انتخابات است، یا محرومیت اجتماعی است، یا عدم قبول قانون اساسی و نظام و هر مدرک مستندی وجود داشته باشد که نامزد انتخاباتی با استعلام مراجع چهارگانه در یکی از این سه بخش ایرادی دارد، باید بر اساس قانون رد صلاحیت شود.

اما آنچه درباره جریان اصلاح طلبی شاهد هستیم رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی بوده است، بگونه‌ای که نه تنها اصلاح طلبان بلکه اصولگرایان پایبند به اصل عقلانیت و همچنین کسانی‌که مستقل از هر دو جریان سیاسی هستند نیز رد شدند.

دلیل رد شدن برخی از افراد عدم التزام به اسلام، نظام و قانون اساسی عنوان شده، اما من در این بین کسی را سراغ دارم که پدر بزرگ او از روحانیون مبارز در زمان رضاشاه بوده، پدرش روحانی مبارز زمان انقلاب و خودش نیز از فعالان دانشجویی مبارز بوده و در سال‌های بعد از انقلاب نیز در سمت‌های متعدد از جمه استانداری فعالیت داشته، اما اکنون رد صلاحیت شده است!

در بسیاری از استان‌ها وضعیت به همین شکل است، اما استانی مانند کرمانشاه شرایط بدتری دارد و بعد از البرز دومین استان از نظر رد صلاحیت‌ها است.

متاسفانه حتی کسانی که 40 تا 50 درصد شرایط اصلاح طلبی را دارند نیز تایید نشدند و با وجود این شرایط نمی‌توان توقع داشت کسی از جریان سیاسی اصلاح طلبان در کرمانشاه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی شود.

واکنش اصلاح طلبان در کرمانشاه به این رد صلاحیت‌ها چه خواهد بود؟

ما به عنوان مجمع هماهنگی اصلاح طلبان در پاسخ به این رد صلاحیت‌های گسترده، بیانیه‌ای صادر خواهیم و آثار سوء این موضوع برای مملکت و حضور مردم را توضیح می‌دهیم.

به علاوه قطعا در انتخابات پیش رو لیستی نخواهیم داد، زیرا حتی یک نفر هم نداریم که حداقل 40، 50 درصد پایبندی به اصول اصلاح طلبی داشته باشد.

رد صلاحیت‌ها می‌تواند تاثیری در حضور مردم در انتخابات داشته باشد؟
حضور گسترده مردم در انتخابات، پشتوانه نظام است و ضروری است که زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات فراهم شود که یکی از راه‌های آن حضور نماینده همه عقاید و سلیقه‌ها است.

با این شرایط فعلی رد صلاحیت‌ها گمان می‌کنم در شهرهای بزرگ مشارکت پایین و حدود 30 درصد باشد، اما در شهرهایی مانند کرمانشاه با توجه به جو قومی و قبیله‌ای که دارد شرایط کمی متفاوت است، اما به هر حال وضعیت مشارکت مردم در انتخابات حداکثری نخواهد بود.

این شرایط از اهداف جریانی است که پیوسته تلاش کرده مشارکت مردم در انتخابات حداقلی باشد، چرا که فقط با حضور حداقلی مردم امکان پیروزی این جریان در انتخابات وجود دارد.

البته نباید فراموش کرد موارد دیگری مانند افزایش قیمت بنزین که اقدامی غیرکارشناسی بود نیز در کاهش حضور مردم در انتخابات موثر است.

مجلسی که با این شرایط تشکیل شود می‌تواند موفق باشد؟

خیر. وقتی که مجلس در اختیار یک جریان خاص باشد نمی‌تواند به وظایف اصلی خود که قانون‌گذاری و نظارت است عمل کند. البته اکنون نیز تا حدودی شاهد این مشکلات هستیم، با تشکیل چنین مجلسی حتما شرایط در آینده بدتر خواهد شد.

چنین مجلسی دیگر نمی‌تواند در راس امور باشد و فعالیت آن نیز منفعت چندانی برای مردم ندارد.

درباره اینکه تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس نیز رد صلاحیت شدند چه نظری دارید؟

تعداد زیادی از نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شدند و این تناقض عملکرد را نهادهای نظارتی چگونه می‌خواهند برای مردم توجیه کنند. اینکه افرادی تا خرداد سال آینده می‌توانند در مجلس باشند، اما صلاحیت شرکت در دور بعد را ندارند!

آیا امکان بازگشت و تایید صلاحیت برخی از نامزدها وجود دارد؟

اگرچه پیش بینی می‌کنیم کسی برنگردد، اما حتی اگر در روزهای پایانی عده‌ای را با اما و اگر برگردانند باز هم لیست نخواهیم داد، زیرا فرصت زیادی برای کاندیداها باقی نمانده که بتوانند خود را معرفی کرده و برنامه‌هایشان را ارائه دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار