تابناک: نگهداری حیوانات در فضایی تصنعتی بدون در نظر گرفتن ویژگی های اصلی زیست بوم جانوران مختلف، آنهم به بهانه آموزش و جذب گردشگر بیشتر به شهر، سرنوشتی از جنس بیماری را برای حیوانات رقم زده است.
کد خبر: ۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹ 25 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، فلسفه ایجاد باغ وحش ها در دنیا، ایجاد فضایی برای آموزش نحوه زندگی حیوانات و گونه های مختلف آنها به دانش آموزان، دانشجویان و حتی اقشار متفاوت مردم است.

گرچه این فلسفه در ظاهر علمی و عقلانی به نظر می رسد اما گاهی در وادی عمل و اجرا، وضعیت و شرایط باغ وحش ها به سمتی می رود که ابتدایی ترین حقوق حیوانات که حق زندگی در اکوسیستم ویژه خود است نادیده انگاشته می شود.

این اقدام در شهر اصفهان نیز از سال ها پیش آغاز شد و باغ وحش صفه با نگهداری از چند گونه حیوانات وحشی و پرندگان در منطقه صفه راه اندازی شد.

با راه اندازی این باغ وحش صدای بسیاری از دوستداران محیط زیست در اصفهان درآمد چراکه آنها معتقد اند بسیاری از اصول نگهداری حیوانات و پرندگان در این باغ وحش رعایت نمیشد.

طی اعتراضاتی که دوستداران محیط زیست به شهرداری داشتند و با اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست استان اصفهان مبنی بر اینکه واردات برخی از گونه های جانوری و حتی پرندگان باید با مجوز محیط زیست صورت پذیرد، شهرداری اقدام به تفکیک پرندگان و حیوانات از یکدیگر نمود.

اکنون باغ پرندگان اصفهان محل نگهداری گونه های مختلف پرندگان است. که البته این موضوع هم نگرانی های خاص خود را به همراه داشته است. چراکه طبق اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه پرندگان شکاری نباید در محلی که بسته است و امکان پرواز برای این دسته از پرندگان فراهم نیست، نگهداری شوند.

با این وجود شهرداری اعتقاد دارد محل نگهداری پرندگان طبق استانداردهاست و هیچ گونه خلاف قانونی در این امر مشاهده نمی شود.

اما در مورد باغ وحش پرندگان نیز اعتراضاتی مبنی بر واردات غیرقانونی حیوانات به این محل ها وجود دارد. آنها اعتقاد داند این دسته از حیوانات به صورت قاچاق وارد و توسط برخی دلالان به این مکان ها با قیمت های گزاف به فروش میرسد. مسئله ای که شهرداری باز هم آن را رد می کند.

در حال حاضر طبق گفته شهردار منطقه پنج اصفهان، حیوانات اهلی در باغ وحش صفه نگهداری می شود و هیچگونه حیوان وحشی در این مکان وجود ندارد.

البته عصارزادگان، شهردار منطقه 5 اصفهان، این موضوع را هم یادآور می شود که باغ وحش صفه استانداردهای یک باغ وحش را دارد و می توان عنوان" باغ وحش" را به آن اطلاق کرد مسئله ای که برخی کارشناسان هنوز اعتقاد چندانی به آن ندارند.

البته جدای از اینکه آیا باغ وحش صفه، یک باغ وحش استاندارد در اصفهان هست یا نیست، بیشتر حرف دوستداران محیط زیست بروی نحوه نگهداری گونه های جانوری در این مکان است چراکه زیستگاهی که اکنون برای حیوانات فراهم آمده است، با زیستگاه بومی آنها تناسبی ندارد.

موضوع این است که باغ وحش نمی تواند به خوبی نوع زندگی حیوانات را با اهدافی که برای یک باغ وحش تعریف شده است، منعکس نماید و احداث باغ وحش ها تنها گونه های جانوری اعم از پرندگان، خزندگان، حیوانات وحشی و اهلی را از محل زندگی اصلی آنها دور ساخته و با قرار دادن آنها در فضایی تصنعی، افسردگی و مرگ زودرس را تنها برای آنها رقم خواهد زد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار