با توجه به حرف و حدیث‌های به وجود آمده در طرح میدان امام خمینی(ره) ارومیه و واگذاری سه فرهنگسرای تاریخی شهر به سرمایه‌گذار عراقی، نماینده ارومیه در مجلس بر علیه شهردار شکایت کرده و دادستان آذربایجان‌غربی نیز دستور توقف واگذاری را صادر کرد.
کد خبر: ۷۸۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷ 15 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی اخیرا شهرداری ارومیه به منظور نوسازی طرح میدان امام خمینی(ره) و حفظ این بافت تاریخی به عنوان بافت ارزشمند که بیش 25 سال از تصویب آن می‌گذرد به دنبال جذب یک سرمایه‌گذار رفته است.

اما این مسئله سر و صدای بسیاری در محافل و فضای رسانه‌ای استان به راه انداخت، چراکه گفته می‌شود این سرمایه‌گذار، تبعه عراق بوده و از یک سو نیز بحث فروش زمین مطرح می‌شود در حالی که شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر این موضوع را رد کرده و وی را یک ارومیه‌ای ساکن اربیل عراق معرفی می‌کنند.

طرح میدان امام(ره) بیش از دو دهه است که مسوولان را درگیر طراحی، تهیه نقشه و مطالعات اجرایی آن کرده چون طرح تهیه شده توسط شهرداری ارومیه با بافت تاریخی شهر منطبق نبوده و به همین علت سازمان میراث فرهنگی با آن مخالفت می‌کرد.

اخیرا با توجه به اینکه فروش و یا واگذاری میدان امام به یک تبعه خارجی سر و صدای بسیاری را در محافل عمومی و فضای مجازی استان ایجاد کرده، یکی از نمایندگان ارومیه نیز به این موضوع واکنش نشان داده و بر علیه شهدار ارومیه شکایت کرده است.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس انجام داد در رابطه با علل شکایت خود اظهار کرد: واگذاری سه کاروانسرای تاریخی شهر ارومیه شامل سروش، نخجوانی و مهدی‌زاده بدون طی مراحل قانونی انجام شده بود.

وی افزود: علاوه بر آن، متاسفانه مصوبه شورای اسلامی شهر ارومیه را نداشته و از سوی دیگر تایید یا رد فرماندار وجود نداشت و از سوی دیگر واگذاری به سرمایه‌گذار مذکور بدون فراخوان و انجام تشریفات مناقصه بوده و زمانی که این موضوعات مورد اعتراض قرار گرفت متاسفانه شهردار ارومیه توجهی به این موضوع نکرد و بنابراین از راه قانونی به این مسئله وارد شدیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون با شکایت اینجانب دادستان شهر ارومیه، حکم تعطیلی کارگاه را صادر کرد.

«حبیبی»دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان‌غربی نیز در نامه‌ای به شهردار ارومیه آورده است:

جناب آقای حضرت‌پور شهردار محترم ارومیه سلام‌علیکم

با توجه به مطالب مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی و تفسیرهای مختلف از سرمایه‌گذاری فرد خارجی(عراقی) در خصوص بازسازی اطراف مسجد جامع ارومیه و ایجاد پارک و احداث اماکن تجاری در محوطه بازار قدیم ارومیه و اطراف مسجد جامع، با عنایت به حساسیت‌های ایجاد شده در بین شهروندان و نامه اعتراضیه تعداد بسیاری از کسبه و بازاریان و تحویل آن به دادستانی برای رسیدگی، با بررسی‌هایی که توسط دادستانی اجمالا به عمل آمده مشخص شده است که واگذاری زمین مورد نظر به سرمایه‌گذار که بیش از 300 میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری آن می‌باشد اولا بدون تصویب شورای محترم شهر ارومیه و موافقت فرماندار محترم با مصوبه شورای شهر بوده و ثانیا واگذاری به سرمایه‌گذار مذکور بدون فراخوانی و بدون انجام تشریقات مناقصه بوده است.

ثالثا صلاحیت سرمایه‌گذار که ظاهرا فرد خارجی بوده یا با فرد خارجی مشارکت داده بررسی نشده است و موارد مذکور موجب مطرح شدن مسائل قومیتی نیز شده است لذا جهت جلوگیری از تضییع حقوق عامه و پیشگیری از تنش‌های قومیتی در اجرای ماده 2 دستورالعمل نظارت و پیشگیری حقوق عامه، ضرورت دارد که بدون رعایت موراد مذکور و سایر مقررات و جوانب قانونی از واگذاری اجرای طرح موصوف به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خودداری و نتیجه به دادستانی اعلام شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی کریمی
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
اموال شهردار ارومیه را شفاف سازی نمایید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار